یک اقتصاددان:
یک اقتصاددان با بیان اینکه قیمت بنزین باید آزادسازی می‌شد اما بهتر بود تا این کار به صورت پلکانی انجام شود تا شاهد تبعات کمتری در بخش‌های مختلف باشیم، گفت: منابع درآمدی بنزین باید در طول سالیان جمع‌آوری و در بخش‌های ضروری کشور مانند درمان، زیرساخت، حمل و نقل و ... هزینه شود.
کد خبر: ۸۰۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 07 December 2019

علیرضا جرجرزاده اظهار کرد: افزایش نرخ بنزین در چنین شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلات فراوانی مواجه است، اگر با شفافیت بیشتری مطرح می‌شد و فضای نقد و ارائه توضیحات و اطلاعات به دست‌اندرکاران آن داده می‌شد، قطعا تبعات کمتری را در همه ابعاد شاهد بودیم.

منابع در کشور هدر می‌روند

وی با بیان اینکه واقعا منابعی مانند نفت و بنزین در کشور هدر می‌روند، افزود: به جدیت با آزادسازی قیمت بنزین موافق هستم اما نرخ بنزین فقط یک قطعه از پازل مشکلات اقتصاد کشور است و به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور باشد و از هدررفت منابع جلوگیری کند.

این اقتصاددان عنوان کرد: پیش از افزایش نرخ بنزین دلایل بسیار زیادی در مخالفت با این افزایش نرخ به صورت غیرواقع وجود داشت که اگر فضای حضور و ارائه اطلاعات به مخالفان و موافقان این طرح پیش از اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت‌ها داده می‌شد، قطعا با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

بنزین باید پلکانی گران می‌شد

جرجرزاده ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت که کاش دولت با سعه صدر و مدیریت بهتری نسبت به افزایش نرخ بنزین اقدام می‌کرد. در این زمینه بهتر بود تا افزایش نرخ بنزین در کشور به صورت پلکانی انجام شود به طوری که ابتدا هر لیتر بنزین با قیمت ۲ هزار تومان عرضه و سپس به تدریج افزایش قیمت آن اعمال می‌شد.

وی گفت: قیمت بنزین باید آزادسازی می‌شد اما بهتر بود تا این کار به صورت پلکانی انجام شود تا شاهد تبعات کمتری در بخش‌های مختلف باشیم. منابع درآمدی بنزین نیز باید در طول سالیان جمع‌آوری و در بخش‌های ضروری کشور مانند درمان، زیرساخت، حمل و نقل و... هزینه شود.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در کشور همیشه برنامه و کمیسیون‌هایی وجود دارد تا نرخ همه چیز کنترل شود. در این زمینه هر بار برای کنترل نرخ عرضه، نرخ بهره، قیمت مواد خوراکی و هزار مساله دیگر جلسات برگزار می‌شود اما هیچگاه به این مساله توجه نمی‌شود که چرا همیشه این قیمت‌ها در حال افزایش هستند و ما نمی‌توانیم مانع افزایش آن‌ها شویم؟

کاهش نرخ تورم گره‌گشای مشکل اقتصاد کشور است

جرجرزاده با تاکید بر اینکه توجه به مساله تورم و کاهش نرخ آن، گره‌گشای مشکل اقتصاد کشور است، بیان کرد: مساله افزایش قیمت هر چیزی در کشور به مساله تورم دو رقمی وابسته است و توجه به کاهش نرخ تورم می‌تواند مشکل افزایش قیمت محصولات را حل کند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا نرخ تورم ۲ تا ۵ درصد است و اگر تورم در ایران به ۲ درصد برسد قطعا با مساله‌ای به نام جهش ناگهانی قیمت محصولات مواجه نخواهیم بود زیرا اصلا زمینه برای چنین جهش‌های قیمتی فراهم نمی‌شود.

چرا قیمت‌ها در کشور بالا می‌روند؟

این اقتصاددان گفت: اینکه چرا قیمت‌ها در کشور بالا می‌روند سوالی‌ است که پاسخ آن در نرخ تورم است. در این زمینه نیاز نیست تا هر بار به سراغ کنترل نرخ یک محصول برویم و با سیاست‌های دستوری به دنبال کاهش آن باشیم بلکه با کنترل تورم می‌توانیم زمینه را برای کاهش نرخ عرضه، نرخ بهره و قیمت بی‌شمار محصولات دیگر فراهم کنیم.

جرجرزاده خاطرنشان کرد: در ایران باید جلوی عاملی که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود را گرفت و این عامل چیزی جز تورم دو رقمی نیست. در جوامع پیشرفته مساله اصلی بحث تورم است و با کنترل نرخ تورم، قیمت‌ها در کشور کنترل می‌شود و نیازی به تشکیل جلسات و کمیسیون‌ها و... نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار