تابناک / معاون میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: ضوابط حریم دو بنای تاریخی شیخ زاهد گیلانی و کوره آجرپزی رشت در جلسه شورای حریم کشور به تصویب رسید.
کد خبر: ۸۰۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ 05 December 2019
 
ضوابط حریم شیخ زاهد گیلانی به تصویب رسید

 

تابناک / معاون میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: ضوابط حریم دو بنای تاریخی شیخ زاهد گیلانی و کوره آجرپزی رشت در جلسه شورای حریم کشور به تصویب رسید.

ولی جهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای صیانت از میراث  فرهنگی و بمنظور جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز، ضوابط و حرایم مجموعه بناهای تاریخی یادشده توسط معاونت میراث فرهنگی اداره کل تدوین و چندی پیش برای تصویب نهایی به دبیرخانه شورای وزارتخانه مرکزی ارسال شده بود.
وی اظهار داشت :سیاست معاونت میراث فرهنگی حفاظت از آثار با ارزش فرهنگی بوده و برنامه تدوین حرایم مواریث فاخر فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است. 
معاون میراث فرهنگی گیلان خاطر نشان کرد: بناهای تاریخی شیخ زاهد لاهیجان و کوره آجرپزی شهر رشت از جمله بناهای منحصربه فردی است که پس از ابلاغ حرایم می توانند نسبت به ایجاد اشتغال و تحول اقتصادی در مناطق مورد اشاره بسیار تاثیرگذار باشد.
جهانی افزود: حریم دو اثر تاریخی ذکر شده پس از تأیید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار گیلان ابلاغ می‌شود.
زاهد گیلانی، تاج‌ الدین ابراهیم ‌بن روشن ‌بن امیر شیخ‌ بندار سنگانی، عارف قرن هفتم در گیلان و مرشد شیخ صفی ‌الدین اردبیلی است.این بقعه در روستای شیخانور یا شیخانه بر در چهارکیلومتری شرق لاهیجان در دامنه کوه و در میان مزارع سبز چای واقع شده است. برای رفتن به مقبره شیخ زاهد گیلانی باید وارد جاده لاهیجان به سمت لنگرود شوید و بعد از رسیدن به میدان شیخ زاهدی که در ابتدای این مسیر قرار دارد، در سمت راست جاده در میان کوه های سرسبز و مزارع چای، گنبد فیروزه ای رنگ مرقد را مشاهده خواهید کرد.

کوره آجرپزی رشت در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۲۷به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
یک هزار و ۱۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار