وریا رحیمی در گفتگو با تابناک:
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش های مردمی معاونت غذا و دارو استان کرمانشاه گفت:  سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی هر دو بیماری ویروسی می باشند و تنها از نظر نوع ویروس و شدت علایم با هم تفاوت دارند.
کد خبر: ۸۰۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 03 December 2019

دکتر وریا رحیمی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد:با توجه به سرد تر شدن هوا احتمال شیوع بیماریهای تنفسی به ویژه آنفلو آنزا در جامعه بیشتر شده و یادآوری رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری لازم به نظر می رسد.

وی خاطر نشان کرد:علایم شروع این بیماری ناگهانی بوده و با علایمی مانند درد شدید عضلانی و مفصلی، بی اشتهایی، سردرد شدید، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه، گلودرد، احساس ناراحتی شدید در قفسه سینه، سرفه خشک و شدید، خستگی و ضعف باتداوم 2یا 3 هفته ای و تظاهرات گوارشی همراه می باشد.

وی خاطرنشان ساخت:افراد و گروههای سنی که در معرض ابتلا قرار دارندعبارتند از کودکان زیر 5 سال ، زنان باردار، سالمندان بالای 65 سال ،‌ بیماران مبتلا به دیابت ، افراد دارای بیماری مزمن ریوی ، بیماران قلبی عروقی، ‌افراد با بیماری مزمن کلیوی و افراد که دارای نقص سیستم ایمنی هستند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش های مردمی معاونت غذا و دارو استان کرمانشاه تاکید کرد: همچنین کلیه کارکنان مراکز درمانی که با بیماران ارتباط دارند، کارکنان مراکز نگهداری سالمندان و افرادی که در خانواده از بیماران و یا افراد سالمند نگهداری میکنند بیشتر در معرض خطر ابتلای به آنفلوانزا می باشند و توصیه می شود این افراد پر خطر ضمن مشاوره با پزشک حتما واکسن آنفلوانزا دریافت نمایند.

رحیمی تصریح کرد:افراد مبتلا به آنفلوانزا قبل و بعد از شروع علائم میتوانند بیماری را به دیگران انتقال دهند و ویروس آنفلوانزا در هنگام سرفه یا عطسه و حتی صحبت کردن از طریق هوا به دیگران منتقل میشود .

وی با اشاره به راههای پیشگیری ازابتلابه این بیماری ،تاکید کرد:شستشوی مکرر و صحیح دست ها با آب و صابون به خصوص قبل ازخوردن غذا ، پرهیز از تماس دست ها با چشم و دهان، جلوگیری از وارد کردن اشیا خارجی مثل مداد به دهان ، آموزش آداب صحیح عطسه و سرفه کردن ، استفاده از دستمال کاغذی، رعایت فاصله حداقل یک متر از کسانی که تب و سرفه دارند، عدم استفاده از ظروف غذا خوری مشترک ، استفاده شخصی از وسایل و لوازم التحریر در مدرسه و عدم حضور دانش آموزان بیمار در کلاس درس تا 24 ساعت بعد از قطع تب از نکاتی است که دانش آموزان باید در مدارس رعایت کنند.

به گفته این مسئول، برای جلوگیری از ابتلا دانش آموزان به بیماری های تنفسی به ویژه آنفلوآنزا در مدارس رعایت نکات بهداشت فردی باید به آنها آموزش داده شود.

 رحیمی ادامه داد:عامل اصلی عفونتهای تنفسی در این بیماریها ویروسها بوده و نیازی به مصرف داروهای آنتی بیوتیک وجود ندارد ، لذا بیماران به هیچ وجه نباید خودسرانه از این داروها استفاده نموده و یا در مراجعه به مراکز درمانی درخواست تجویز آنتی بیوتیک را بنمایند، پزشک معالج در مواقع لازم خود داروی مورد نیاز بیمار را تعیین خواهد نمود.

وی در پایان  گفت:برای بهبود سریعتر بیماران داشتن تغذیه مناسب شامل سوپ و مایعات گرم ، نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد، استفاده از بخور و شستشوی حلق و بینی و داشتن خواب و استراحت کافی می باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار