رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عمده‌ترین راه‌های انتقال ایدز در استان خوزستان به ترتیب تزریق مشترک با ۶۷.۴ درصد، رابطه جنسی ۲۱.۶ درصد، مادر به کودک ۲.۵ درصد و راه ناشناخته با ۸.۵ درصد است.
کد خبر: ۸۰۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹ 02 December 2019

دکتر مهدی حسینی‌زاده با اشاره به روز جهانی ایدز، اول دسامبر (برابر با ۱۰ آذر) و برگزاری هفته ملی مقابله با ایدز اظهار کرد: ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. ‌ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌) باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت‌ها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.

وی افزود: ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در خون‌ (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌ را درگیر می‌کند. این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماری‌ها و سرطان‌ها نقش‌ دارند. در مجموع‌ باید گفت‌ که‌ ایدز یک‌ نوع‌ نقص‌ ایمنی‌ ثانویه‌ است‌ که‌ در سیر عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به عنوان یکی از مهمترین استراتژی‌های پیشگیری از ایدز مطرح بوده و روز جهانی ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم و جلب حمایت سیاستگذاران، مسئولان و جامعه، برای حرکتی تاثیرگذار جهت کنترل ایدز است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری، عنوان کرد: تماس با خون آلوده، رفتار جنسی پرخطر و محافظت نشده و انتقال ویروس از مادر مبتلا به فرزند راه‌های انتقال ویروس HIV یا بیماری ایدز هستند.

حسینی‌زاده تصریح کرد: باید توجه کرد که ویروس HIV با دست دادن، کنار هم نشستن، در آغوش کشیدن، روبوسی، عطسه، سرفه، استفاده از ظروف غذاخوری، حوله یا البسه مشترک، استفاده از توالت، حمام و استخر عمومی، تلفن عمومی، دستگیره، وسایل نقلیه عمومی، گزش حشرات و نیش پشه قابل انتقال نیست.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از انتقال این ویروس، ادامه داد: پرهیز از مصرف مواد مخدر و یا محرک، استفاده نکردن مشترک از وسایل تیز و برنده مانند وسایل تزریق، سوزن خالکوبی و تیغ اصلاح و همچنین خویشتن‌داری در زمان تجرد و وفاداری به همسر و ارتباط جنسی در چارچوب روابط صحیح خانوادگی جهت پیشگیری از انتقال جنسی بیماری از جمله راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس HIV هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت درمان این ویروس، گفت: هر چقدر تعداد ویروس در خون بیشتر باشد احتمال سرایت‌پذیری بیشتر است اما درمان مناسب، تعداد ویروس‌های موجود در خون را به شدت کاهش می‌دهد.

وی افزود: بر روی برخی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن نوعی گیرنده این ویروس با نام CD۴ وجود دارد و زمانی که ویروس وارد خون می‌شود روی این گیرنده‌ها می‌نشیند و از این طریق ژن‌های خود را وارد سلول می‌کند و به تکثیر ویروس می‌پردازد و در نهایت از بین می‌رود. امروزه درمان مناسب برای این بیماری وجود دارد و مبتلایان در صورت شناخته شدن، از این درمان بهره خواهند برد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: درمان‌های موجود اگرچه ویروس را از بدن حذف نمی‌کنند اما برای اینکه بیماری کنترل شود و فرد وارد مراحل پیشرفته نشود، تاثیر زیادی دارد. از طرف دیگر احتمال سرایت‌پذیری بیماری را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت بیماری ایدز در مردان و زنان، تصریح کرد: ۸۲ درصد از مبتلایان به ایدز را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۵۰ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به راه‌های انتقال بیماری، تصریح کرد: عمده‌ترین راه انتقال اچ آی وی از سال ۱۳۶۵ تاکنون به ترتیب تزریق مشترک با ۶۰.۱ درصد، رابطه جنسی با ۲۲.۲ درصد، مادر به کودک ۱.۷ درصد و نامشخص ۱۵.۸ درصد بوده است.

حسینی‌زاده تاکید کرد: همچنین راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: عمده‌ترین راه‌های انتقال ایدز در استان خوزستان به ترتیب تزریق مشترک با ۶۷.۴ درصد، رابطه جنسی ۲۱.۶ درصد، مادر به کودک ۲.۵ درصد و راه ناشناخته با ۸.۵ درصد است.

وی عنوان کرد: افرادی که می‌خواهند از وضعیت HIV ابتلای خود مطلع شوند می‌توانند به مراکز مشاوره و پایگاه‌های مشاوره بیماری‌ها در شهرستان‌ها مراجعه کنند. همچنین در این مراکز خدمات آموزشی و مشاوره، آزمایش تشخیص HIV ،خدمات پیشگیری و کاهش آسیب (ارائه سرنگ و سوزن و کاندوم) انجام می‌شود.

حسینی‌زاده ادامه داد: خدمات مراقبت و درمان برای مبتلایان به HIV یا ایدز به صورت رایگان و محرمانه ارائه می‌شود. در این مراکز مراقبت درمان، تامین دارو و برخی از خدمات آزمایشگاهی رایگان انجام می‌شود. همچنین بیماران و خانواده‌هایشان تحت برنامه‌های حمایتی باشگاه مثبت قرار می‌گیرند و خدمات دندانپزشکی رایگان نیز به بیماران ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ایدز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار