دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور عنوان کرد:
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان این‌که شوک افزایش قیمت بنزین به بازار مسکن نیز رسیده است، گفت: دولت باید به عنوان حاکمیت، سیاستی را در جهت تقویت قدرت خرید مردم اعمال کند و آن‌چه باید به عنوان اولویت مورد توجه دولت قرار بگیرد، این سیاست است.
کد خبر: ۸۰۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 01 December 2019

فرشید پورحاجت با بیان این‌که شوک افزایش قیمت بنزین به بازار مسکن نیز رسیده است و قطعا بر قیمت مسکن در کشور اثرگذار خواهد بود، اظهارکرد: بنزین یک کالای کاملا استراتژیک در کشور است و این‌که گفته شود، افزایش نرخ بنزین تاثیری روی بازار و قیمت‌ها ندارد، اساسا اشتباه است. بازار مسکن به تبعیت از اقتصاد کلان متاثر از افزایش نرخ بنزین خواهد شد و شوک افزایش قیمت بنزین به این بازار نیز رسیده است.

دولت قدرت خرید مردم را تقویت کند

وی افزود: اکنون در شرایطی هستیم که به علت ضعف در قدرت نقدینگی مردم برای خرید مسکن، شرایط بازار مناسب نیست. اکنون که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و بازار به عنوان یک کالای تولیدی افزایش قیمت داشته است، دولت باید به عنوان حاکمیت، سیاستی را جهت تقویت قدرت خرید مردم اعمال کند و در این زمینه آن‌چه باید به عنوان اولویت مورد توجه دولت قرار بگیرد، این سیاست است.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: دولت باید برای افزایش نقدینگی مردم، سیاست‌هایی را برنامه‌ریزی کند تا متناسب با افزایش قیمت مسکن، مردم نیز بتوانند خود را همسو کنند زیرا در غیر این صورت شرایط بازار مسکن وارد رکود خواهد شد. عرضه و تقاضا جز بدیهیات اقتصاد است و بی‌توجهی به این بحث، تبعات سنگینی را برای هر اقتصادی به دنبال دارد. بنابراین باید شرایطی در بازار مسکن کشور رقم بخورد تا توازن در زمینه عرضه و تقاضا برقرار شود.

بیش از ۴ میلیون کمبود مسکن در کشور وجود دارد

پورحاجت با بیان این‌که بیش از ۴ میلیون کمبود مسکن در کشور وجود دارد، ادامه داد: در شرایط فعلی میزان عرضه مسکن از تقاضای موجود در این بازار بسیار کمتر است و بخش تولید در این زمینه به هر میزان که تلاش کند به علت انباشت تقاضایی که در این زمینه وجود دارد، بازهم نمی‌تواند کمبود مسکن کشور را جبران کند.

وی عنوان کرد: باید برای جبران شرایط موجود و ایجاد تناسب در زمینه عرضه و تقاضای مسکن کشور، از سوی دولت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام بگیرد. محور اصلی این برنامه‌ریزی نیز باید بخش خصوصی در نظر گرفته شود. وقتی که مدیران پشت درهای بسته برای حوزه مسکن سیاست‌گذاری می‌کنند و بخش خصوصی را نادیده می‌گیرند، شرایطی رقم می‌خورد که با کوچکترین شوک شرایط بازار در همه بخش‌ها برهم می‌ریزد و اینجا است که باید گفت که افزایش قیمت بنزین روی بازار مسکن نیز اثر گذاشته است.

۹۵ درصد مسکن کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور خاطر نشان کرد: ۹۵ درصد تولید مسکن در کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد، اما سیاست‌گذاران حوزه مسکن کشور این موضوع را نادیده گرفته و خودشان پشت درهای بسته برای بخش مسکن تصمیم‌گیری می‌کنند و نتیجه این تصمیم‌گیری‌ها، عدم توانایی خرید مسکن توسط مردم، کمبود ۴ میلیونی مسکن در کشور و ... است.

پورحاجت ادامه‌ داد: تفکر بخش دولتی در حوزه مسکن باید تغییر کند زیرا تصمیم‌گیری‌هایی که تاکنون برای این بخش شده است، شرایط را به این‌جا رسانده که مردم و بخش خصوصی از آن رضایت ندارند. در حالی که رییس جمهور و معاون اول ایشان از حمایت از بخش خصوصی صحبت می‌کنند، بی توجهی به این بخش جای تعجب دارد و در این زمینه انتظار داریم تا در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به بخش خصوصی توجه شود زیرا رونق فعالیت‌های اقتصادی فقط از این راه ممکن خواهد بود.

سیاست‌ورزی‌ها در حوزه مسکن بدون نظر بخش خصوصی است

وی اظهار کرد: سیاست‌ورزی‌هایی که در بخش مسکن انجام می‌گیرد، متاسفانه بدون نظر بخش خصوصی است. همچنین لوایح و تصمیماتی که در مجلس اتخاذ می‌شود، بدون هماهنگی و اطلاع بخش خصوصی است و این مساله باعث شده است تا شاهد رونق در بازار مسکن نباشیم و همچنین با کمبودهای عمده‌ای در این زمینه مواجه باشیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مسکن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار