ایسنا/کرمانشاه رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کرمانشاه از صدور مجوز راه اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان‌های مختلف استان بدون انجام نیازسنجی و ایجاد توازن انتقاد کرد.
کد خبر: ۸۰۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 26 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،فرامرز رشیدی ، با اشاره به فعالیت ۲۰ اقامتگاه بوم گردی در سطح استان، عنوان کرد: برای استانی مانند کرمانشاه که ظرفیت‌های خدادادی، طبیعت بکر و زیبا و روستاهای گردشگرپذیر آن زیاد است، این تعداد اقامتگاه بوم گردی قطعا جوابگو نیست و باید تا پیش از برگزاری رویداد بزرگ کرمانشاه 2020 به آمار قابل توجهی در این زمینه برسیم.

وی تصریح کرد: در برخی شهرستان‌های استان ظرفیت‌های خوبی برای راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی داریم، اما سخت‌گیری‌ها و وجود قوانین دست و پاگیر باعث شده تا سرمایه گذاران در این شهرستان‌ها رغبتی برای ورود به این حوزه نداشته باشند.

رئیس تشکل اقامتگاه‌های بوم گردی استان کرمانشاه گفت: متاسفانه در برخی شهرستان‌های استان که پتانسیل و ظرفیت خوبی در بخش گردشگری روستایی دارند، حتی یک اقامتگاه بوم گردی نداریم و در این رابطه توازن و نیازسنجی خوبی بین شهرستان‌های استان انجام نگرفته که یکی از دلایل آن نبود ثبات در معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی است که بیش از سه سال با سرپرستی و جابجایی چند سرپرست اداره شده است.

وی افزود: درحال حاضر هیچ توازنی در راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در استان نداریم و باید صدور مجوزها براساس پتانسیل‌ها و نیازسنجی شهرستان‌های مختلف انجام گیرد.

رشیدی با تاکید براینکه نباید کیفیت را فدای کمیت اقامتگاه‌های بوم گردی کنیم، گفت: اقامتگاه فقط جای اسکان نیست. کسی که در اقامتگاه اسکان پیدا می‌کند باید بخوبی این احساس را داشته باشد که در مکانی متفاوت و با خصوصیات یک اقامتگاه شامل معرفی فرهنگ و بوم روستا، نماسازی بومی منطقه، عرضه خوراک و غذاهای محلی، صنایع دستی بومی و پوشش محلی توسط کادر اقامتگاه‌ها حضور دارد.

این فعال گردشگری در ادامه کیفیت خدمات در اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرمانشاه را خوب توصیف کرد و گفت: هرچند در حال حاضر در بحث استاندارد بودن خدمات اقامتگاه‌های بوم گردی استان در شرایط خوبی هستیم و در مسیر استاندارد بودن حرکت می‌کنیم، اما در بحث آموزش پرسنل شاغل در این اقامتگاه‌ها نقص‌هایی داریم که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی بدنبال رفع آن هستیم.

رئیس تشکل اقامتگاه‌های بوم گردی کرمانشاه در ادامه بابیان اینکه سرمایه گذاران و کادر اقامتگاه‌های بوم گردی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: نبود حمایت‌های بیمه‌ای از جمله این مشکلات است که فعالین این بخش مجبورند با درآمد حداقلی هزینه زیادی را برای بیمه پرداخت کنند که امیدواریم مسئولین در این باره چاره اندیشی کنند.

وی به مشکلات زیرساختی در روستاهای دارای واحدهای بوم گردی نیز اشاره کرد و افزود: عدم پوشش آنتن دهی موبایل، سرعت پایین اینترنت، نبود راه دسترسی مناسب، عدم وجود شبکه استاندارد آب و فاضلاب و ... از جمله مشکلات روستاهای دارای بوم گردی استان هستند که باید تا پیش از رویداد کرمانشاه 2020 برای رفع آنها تدبیری شود.

وی در ادامه اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه مسافرهای غیرمجاز را از معضل‌های کنونی اقامتگاه‌های بوم گردی مجوز دار در استان دانست و گفت: روستاهایی در استان داریم که از نظر جاذبه‌های گردشگری بسیار مطرح هستند، اما وقتی وارد این روستاها می‌شویم تعداد زیادی اقامتگاه بوم گردی و خانه مسافر غیرمجاز را در آنها می‌بینیم که هیچ روح و نشانی از فرهنگ اصیل بومی و خدمات استاندارد در آنها دیده نمی‌شود.

رشیدی عنوان کرد: در کنار برنامه توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی و گردشگری روستایی و اکوتوریسم، باید برنامه ریزی‌هایی هم برای آینده زیست محیطی و مباحث فرهنگی روستاهای دارای اقامتگاه‌‎های بوم گردی داشته باشیم تا بعدا به یک نگرانی جدی تبدیل نشود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار