بر اساس برخی اخبار رسیده، اتصال خطوط اینترنت ثابت به شبکه جهانی ارتباطات (همان اینترنت) در برخی استان‌ها در دستور کار قرار گرفته و به انجام رسیده و در حال گسترش است. این اخبار حکایت از اتصال خطوط ثابت (ADSL) در هرمزگان، کرمانشاه، مرکزی، مشهد، قم، تبریز، همدان، بوشهر و بخش‌هایی از تهران به اینترنت دارند.
کد خبر: ۷۹۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸ 21 November 2019
با گذشت پنج شش روز از قطعی اینترنت در کشورمان، از امروز برخی استان‌ها و مراکز کشور به شبکه جهانی ارتباطات متصل شدند؛ برنامه‌ای که دو روز پیش سخنگوی دولت از شروع آن خبر داده بود.

به گزارش «تابناک»، در حالی که اتصال به شبکه جهانی اینترنت از روز شنبه و با شروع اعتراضات و التهابات بنزینی دستخوش اختلال و سپس به کل قطع شده بود،  امروز اخباری از اتصال دوباره برخی مراکز به اینترنت منتشر شده که از جمله آن‌ها اتصال برخی دانشگاه‌های بزرگ از جمله تهران، شریف، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، امیر کبیر، خواجه نصیر و برخی دیگر از مراکز دانشگاهی به شبکه جهانی ارتباطات است.

افزون بر این و بر اساس برخی اخبار رسیده، اتصال خطوط اینترنت ثابت به شبکه جهانی ارتباطات (همان اینترنت) در برخی استان‌ها در دستور کار قرار گرفته و به انجام رسیده و در حال گسترش است. این اخبار حکایت از اتصال خطوط ثابت (ADSL) در هرمزگان، کرمانشاه، مرکزی، مشهد، قم، تبریز، همدان، بوشهر و بخش‌هایی از تهران به اینترنت دارند و حتی مدعی هستند واتس اپ و اینستاگرام در این مناطق در دسترس کاربران هستند.

این در حالی است که از روز‌های گذشته و در سایه برخی تدابیر ویژه، اتصال خطوط ثابت کشور به وب‌سایت‌های داخلی از جمله سایت بانک‌ها و ادارات دولتی و ظاهراً تمامی وب‌سایت‌هایی که از سرور‌های داخلی بهره می‌بردند، برقرار شده بود که از آن با عنوان اینترانت ملی یاد می‌شد؛ عبارتی که وزیر ارتباطات تاکید دارد کاریکاتوری است چراکه شبکه ارتباطی داخلی وجود خارجی ندارد.

نکته مهم در اتصال دوباره برخی هموطنانمان به اینترنت، محدود بودن این اقدام به خطوط ثابت و رفع نشدن قطعی در ارتباطات خطوط تلفن همراه است. علاوه بر این، برخی گزارش‌های تاییدنشده حاکی از اتصال برخی شرکت‌های فعال و نیازمند به ارتباطات اینترنتی به شبکه جهانی ارتباطات است، با این ملاحظه که برخی اخبار تایید نشده دیگر حکایت از سخت گیری‌هایی در اتصال شرکت‌ها به اینترنت دارد.

اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر خواهد شد.


رکوردشکنی ترافیک داخلی در روز‌های اخیر


ساعاتی پیش ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه یک مراسم درباره زمان رفع محدودیت‌های اینترنتی در کشور گفت: در رابطه با اینترنت تصمیم‌گیری در حوزه‌های امنیتی کشور، اتخاذ و در اولین فرصت، اختلالات این حوزه برطرف خواهد شد که قرار بود امروز در جلسه‌ای این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره مشکلاتی که برای برخی کسب و کار‌های وابسته به اینترنت ایجاد شد اظهار داشت: باید کاری کنیم که این ضرر و زیان‌ها کمتر شود. اگر یک شبکه ملی پرقدرت در کشور داشتیم، این زیان‌ها به مراتب کمتر بود.  امیدواریم اتفاق اخیر که منجر به قطعی اینترنت شد، باعث شود همکاران ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیداتی برای توانمند کردن شبکه ملی اطلاعات بیاندیشند.

فیروزآبادی با بیان اینکه در شرایط محدودیت‌های به وجود آمده برای اینترنت، سعی کردیم خدمات بانکی، حمل و نقلی و سایر خدماتی که به نوعی با زندگی مردم در ارتباط بود را پایدار نگه داریم، درباره پیام‌رسان‌های ملی نیز گفت: ما در کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی دچار کمبود هستیم، اما با این وجود پیام‌رسان‌های بومی در این مدت با اقبال زیادی از سوی کاربران مواجه شدند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: با محدودیت‌های ایجاد شده در اینترنت، مردم به جایگزین‌های داخلی در موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها اقبال نشان داده‌اند هرچند کیفیت پیام‌رسان‌ها و خدمات داخلی به میزان کیفیت موارد مشابه خارجی نیست، اما مردم با متانت و صبوری از این امکانات استفاده کرده‌اند. همچنین رکورد ترافیک داخلی نیز در این مدت شکست و از ۷۵۰ گیگابیت بر ثانیه تجاوز کرد که رشد چند برابری را نشان می‌دهد.
برچسب ها: قطعی اینترنت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار