مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب رفتن به ماموریت اصلی و تولید ورق‌های ای پی آی که مورد نیاز صنعت نفت است بود، گفت: روزی تولید این نوع ورق در کشور آرزو بود اما با حمایت‌های وزیر نفت، توان تولید ورق‌های ای پی آی را در داخل کشور بدست آوردیم. پیش از این، این ورق‌ها ۱۰۰ درصد از کشورهای خارجی وارد می‌شدند.
کد خبر: ۷۹۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 13 November 2019

امین ابراهیمی در نشست خبری که در محل شرکت فولاد اکسین خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اتفاقاتی که در صنعت فولاد افتاد و واگذاری‌هایی که انجام می‌شود، معمولا پس از واگذاری یک شرکت، سخت‌افزار و نرم‌افزار جابه‌جا می‌شوند اما ماموریت‌ شرکت‌ها تغییر نمی‌کند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: در نتیجه ماموریت اصلی شرکت از ماموریت تولید ورق‌های ای پی آی به ماموریت تولید ورق‌های ساختمانی تبدیل شد، در حالیکه ماموریت اصلی شرکت برعکس بوده است. تقریبا ۶۰ درصد از سبد تولید ما را ورق‌های ساختمانی تشکیل می‌دهند، ۱۰ درصد آن به ورق‌های ای پی آی و ۳۰ درصد به ورق‌های آلیاژی اختصاص داده شده است.

وی بیان کرد: تحریم‌ها امروز برای همه صنایع یک تهدید است اما تحریم‌ها برای ما تبدیل به فرصت شده‌اند تا بتوانیم به ماموریت اصلی خود دست پیدا کنیم؛ می‌توان گفت استفاده مفیدی از تحریم‌ها کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: از سال ۸۸ تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار تن ورق فولادی تولید شده است. همچنین تا پایان شش ماهه امسال  ۳۹۵ هزار تن ورق تولید شد. متاسفانه در سال‌های اخیر که رکود در تولید داشتیم، سیستم شرکت به صورت کارمزدی اداره می‌شد و شمش‌ها از طریق شریک‌های تجاری و واسطه‌ها وارد شرکت می‌شد و در قبال تولید ورق، کارمزد ناچیزی دریافت می‌شد.

ابراهیمی با بیان اینکه زیان انباشته در پایان سال ۹۷ به حدود ۱۶۴ میلیارد تومان رسید، گفت: با توجه به بدهی‌ها و شرایط نامناسب در سال‌های اخیر برند "اکسین" تخریب شده است. بدهی سال ۹۲ شرکت تقریبا نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان بود که بیشتر آن را جریمه‌ها تشکیل می‌دادند. همچنین با وجود اختلاف حسابی که با فولاد خوزستان داشتیم، نزدیک به هزار میلیارد تومان بدهی وجود داشت.

وی بیان کرد: هیات مدیره به شرکت، به عنوان یک بنگاه اقتصادی و استراتژیک نگاه می‌کند که به همت نیروی متخصص در شرکت، نقشه استراتژی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ با در نظر گرفتن ماموریت اصلی شرکت که تولید ورق ای پی آی است، برنامه‌ریزی شد. بر مبنای این نقشه، اهداف استراتژی شرکت نیز مشخص شدند.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۹۶ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند که با احتساب نیروهای پیمانکاری، حدود یک هزار و ۲۰۰ نیرو داریم، گفت: یکی از چالش‌های ما، نسبت نیروی ستادی به نیروی تولیدی است که در حال حاضر ۶۳ درصد نیروها تولیدی و ۳۷ درصد ستادی هستند که برای ما یک چالش است.

ابراهیمی ادامه داد: همچنین متوسط سن نیروها ۳۷ سال است و بالغ بر ۶۰ درصد نیروها تحصیلات کارشناسی به بالا دارند. عمده جذب نیروی ما طی سال‌های ۹۰ تا ۹۴ و با کمترین ضابطه انجام شده است. بر اساس ساختاری که شرکت دانیلی برای فولاد اکسین در نظر گرفته است ما با ۳۸۳ نفر نیروی مازاد مواجه هستیم.

وی بیان کرد: در تامین مواد اولیه تا پایان سال ۹۸، سعی کردیم تا جایی که امکان دارد مواد اولیه را از استان تامین کنیم. تا امروز ۳۵۰ هزار تن شمش تامین شد که ۲۱۳ هزار تن آن از فولاد خوزستان، ۶۱ هزار تن از فولاد مبارکه اصفهان و ۷۶ هزار تن از فولاد هرمزگان تامین شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان افزود: عمده مواد اولیه‌ای که از خارج از استان تامین شد، به این دلیل بود که در استان خوزستان تولید نمی‌شوند. در شش ماهه دوم سال ۹۷ تامین مواد اولیه از داخل استان نزدیک به ۷۳ درصد افزایش یافته است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سیاست شرکت از فروش کارمزدی به فروش مستقیم تغییر کرده است، گفت: پیش از این شمش خریداری می‌شد و ما آن را در شرکت تبدیل به ورق می‌کردیم و در خارج از استان به فروش می‌رسید اما با تغییر سیاست، این فروش مستقیما در استان انجام و ارزش افزوده آن در استان هزینه می‌شود که قاعدتا به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود. در سال ۹۷، ۱۲۴ میلیارد تومان ارزش افزوده از فروش محصولات داشتیم امسال نیز در شش ماهه اول ارزش افزوده به ۱۵۴ میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب رفتن به ماموریت اصلی و تولید ورق‌های ای پی آی که مورد نیاز صنعت نفت است بود، گفت: روزی تولید این نوع ورق در کشور آرزو بود اما با حمایت‌های وزیر نفت، توان تولید ورق‌های ای پی آی را در داخل کشور بدست آوردیم. پیش از این، این ورق‌ها ۱۰۰ درصد از کشورهای خارجی وارد می‌شدند.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: در شرکت فولاد اکسین حدود ۲۸ هزار تن از این محصول را تولید کردیم. این فرآیند از مرحله سنگ تا تولید لوله در کشور تولید می‌شود. شمش خاص این محصول در فولاد مبارکه تولید می‌شود اما در سال‌های آینده امیدواریم شرایط تولید شمش خاص در استان فراهم شود تا بتوانیم شمش را از فولاد خوزستان بگیریم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده سالیانه سه محصول جدید را بومی‌سازی و وارد بازار کنیم و در حال حاضر نزدیک به پنج محصول از جمله ورق ای پی آی و ورق S۴۶۰Q تولید شدند. ورق‌هایی که نام آن‌ها از نام اکسین گرفته شده است و پیش از این ۱۰۰درصد از خارج کشور وارد می‌شدند را تولید کردیم؛ این ورق‌ها در حوزه معادن استفاده می‌شوند. همچنین توانستیم ورق A۲۸۳-Grade c را تولید کنیم؛ پیش از این، این محصول از کشورهای خارجی وارد می‌شد.

ابراهیمی بیان کرد: یکی از مسائل نگران کننده ما زنده نگه داشتن خط تولید شرکت است، چون اعتقاد داریم تمام مشکلات کشور فقط در گرو تولید حل می‌شوند و در این راستا در شش ماه گذشته حدود ۶۰ میلیارد تومان در خط تولید هزینه شد.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد اکسین شرایط خاصی دارد و مشابه آن در شمال آفریقا و حوزه خاورمیانه وجود ندارد، گفت: مهمترین ماموریت ما در پروژه‌های نفت و گاز است و با فعالیت‌هایی که در حال انجام است شرکت در حال بازگشت به جایگاه اصلی خود است. یکی دیگر از اقدامات شرکت راه‌اندازی آزمایشگاه خوردگی با کمک یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که می‌توان گفت این آزمایشگاه در نوع خود در کشور منحصر به فرد است؛ پیش از این قرار بود این آزمایشگاه به صورت کاملا خارجی راه‌اندازی شود.

ابراهیمی افزود: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی سعی کردیم از حداکثر امکانات در این زمینه استفاده کنیم. همکاری مشترک با ارتش در زمان سیل و تولید ورق‌های فولادی برای استفاده در سیل‌بندها از جمله اقدامات فولاد اکسین خوزستان در این زمینه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار