موسی شاعری بیان کرد: ما در این راستا تأثیر آلایندگی‌ها را حذف کرده ایم و در صورتی که شاهد هستیم، سهم ما از نفت فقط آلایندگی و آلودگی‌ها است و این صنعت در قبال شهر اهواز به‌عنوان دومین کلان شهر کشور بسیار کم‌کاری کرده است.
کد خبر: ۷۹۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴ 13 November 2019

موسی شاعری در نشست تخصصی بررسی نقش گیاهان و آلاینده‌ها در آلرژی‌های تنفسی پس از باران که امروز (۲۲ آبان‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: طبیعتا در زمینه مشکلات تنفسی نوک پیکان متوجه مدیریت شهری است که در این زمینه مباحث متعددی داشتیم. پس از نخستین بارش سال جاری، وزیر بهداشت در جلسه هیات دولت در زمینه این مشکلات، در خصوص گیاه کنوکارپوس و عدم هرس آن به شهرداری اهواز انتقاداتی داشت. طبق صحبت وزیر بهداشت، تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی با عارضه تنفسی افزایش یافته‌اند و در پی آن، سخنگوی دولت نیز در این زمینه صحبت‌هایی داشت.

به گزارش"تابناک" وی افزود: واقعیت این است که از منظر سیمای شهری، ما به کنوکارپوس مدیون هستیم. گیاه کنوکارپوس به اهواز رنگ سبز داده است. با توجه به اقلیم این شهر و کم‌توجهی به فضای سبز اهواز، کنوکارپوس با سرعت رشد مناسب، فضای سبز اهواز را متحول کرده است.

شهردار اهواز بیان کرد: یکی از کاستی‌های امروز ما در شهر اهواز یکدست بودن رنگ‌های فضای سبز است. به همین علت در بدو ورود به شهرداری اهواز دستور دادم که کنوکارپوس را نه به دلیل موضوعاتی که مطرح می‌شوند، بلکه تک‌رنگ بودن آن، کاشت ندهند و گیاهان دیگری جایگزین آن کنند.

شاعری ادامه داد: در این راستا، تعداد قابل توجهی نخل در مرحله خریداری قرار دارد و کاشت آن را آغاز خواهیم کرد. در این طرح، هم نهال‌کاری و پاجوش انجام خواهد شد و هم نخل‌های چند ساله با تنه سه متری در اهواز کشت می‌شوند.

وی عنوان کرد: همچنین گیاه برهان‌گلی با حجم بسیار زیادی در شهر اهواز کشت خواهد شد تا تنوع‌بخشی فضای سبز در اهواز را داشته باشیم.

شهردار اهواز تصریح کرد: آلایندگی‌های مختلفی خوزستان را آزار می‌دهد؛ همه این آلایندگی‌ها را رها کرده‌اند و تنها در مورد گیاهی که تاکنون سمی بودن یا آلرژی‌زا بودن آن در هیچ مقاله‌ای بیان نشده است، صحبت می‌شود.

شاعری تصریح کرد: کنوکارپوس در شهرهای دیگر هم کشت شده است، پس چرا چنین اتفاقی در این شهرها رخ نمی‌دهد؟ در صورتی که کنوکارپوس عامل بیماری‌های تنفسی باشد، چرا این اتفاق تنها پس از نخستین بارندگی رخ می‌دهد؟ در ضمن، اگر بر اساس گرده‌افشانی این گیاه، این اتفاقات رخ می‌دهد، باید توجه داشت که گرده‌افشانی تنها مختص زمان خاصی نیست.

وی ادامه داد: کنوکارپوس منافع زیادی برای ما داشته است. اگر این گیاه مشکلی داشته باشد، باید تایید این مشکل در قالب کاوش علمی چندجانبه حاصل شود.

شهردار اهواز در خصوص ورود ریشه گیاه کنوکارپوس به شبکه فاضلاب شهر، گفت: شبکه فاضلاب اهواز قدیمی و لوله‌های آن اغلب بتنی هستند که به مرور زمان در اثر اسید فاضلاب، شبکه دچار خوردگی شده است. در این شرایط، احتمال دارد ریشه درون شبکه برود. اگر شبکه فاضلاب اهواز با به کارگیری لوله‌های جدید نوسازی شود، دیگر ریشه این درخت قابلیت نفوذ به شبکه را ندارد.

شاعری عنوان کرد: سهم ما از نفت در خوزستان تنها آلایندگی‌ها و آلودگی‌ها است. وزارت نفت باید مسئولیت خود در قبال توسعه استانی که بخش اعظمی از تولید نفت را بر عهده دارد و اهواز که دومین کلانشهر از نظر وسعت است، انجام دهد. امروز از فلرهای نفتی آزار می‌بینیم. صنایع نفت در خوزستان و اهواز آلودگی‌های متعددی تولید می‌کنند اما نفت نقش خود در توسعه فضای سبز را ایفا نمی‌کند.

شهردار اهواز ادامه داد: در همه دنیا هر جایی که صنعت وارد می‌شود، مشاهده می‌کنیم اتفاقات خوبی در زمینه توسعه شهر و خدمت‌رسانی به مردم رخ می‌دهد اما در خوزستان این صنعت عامل عقب‌افتادگی شده است.

وی ادامه داد: منکر این نیستیم که نفت کارهایی نیز در شهر اهواز و استان خوزستان انجام داده است اما به استانی که اقتصاد یک مملکت را می‌چرخاند، تنها آلودگی نفت تعلق یافته است.

شاعری گفت: مشاهده می‌کنیم لوله‌های نفت از کنار روستاهای خوزستان می‌گذرند اما وضعیت این روستاها نابسامان است. اگر ما خوزستانی‌ها همدل بودیم و نفت هم می‌خواست که مسئولیت خود را در قبال مردم خوزستان انجام دهد، آیا وضعیت ما و شهرهای ما این گونه بود؟

وی تصریح کرد: اگر این صنایع در جای دیگر بودند، آیا وزارت نفت می‌توانست حق آلایندگی را پرداخت نکند؟ آیا وزارت نفت می‌توانست بابت چهار ریال کار کوچکی که در شهرها انجام می‌دهد، بر سر ما منت بگذارد و عنوان کند نقش زیادی ایفا کرده است؟

شهردار اهواز با اشاره به آلودگی‌های اخیر اهواز عنوان کرد: مسئولین استانی مرتبا از من سوال می‌کنند که آیا آتش‌سوزی در سایت دفن زباله صفیره رخ داده است، یا نه؟ مشاهده می‌کنیم که انتشار دود و بوی نامطبوع مردم را آزار می‌دهد. این دودی که از کنار "کریت‌کمپ" انتشار می‌یابد، ناشی از چیست؟

شاعری گفت: امروز آثار کم‌توجهی مسئولان نفتی به شهر اهواز را می‌بینیم. در محدوده شهرک نفت، فضای سبز وجود دارد و خارج از این شهرک، فضا متفاوت است. زمانی که این مجموعه از امکانات شهر ما استفاده می‌کند، طبیعتا باید نقش توسعه‌ای داشته باشد.

در ادامه ناهید ممبینی رئیس اداره محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز اظهار کرد: در شهر اهواز با گیاهان مختلف توانستیم سرانه فضای سبز را افزایش دهیم و اکنون از تنوع گیاهی خوبی در شهر اهواز روبرو هستیم.

وی افزود: این گیاهان علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز موجب جلوگیری از گرد و غبار، تصفیه هوا، محافظت از انسان ها در برابر اشعه ماورا بنفش، ایجاد سایه و لانه گزینی پروندگان می شود.

رئیس اداره محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: فوایدی که در طول سال این گیاهان دارند، خیلی زیاد است و زمان کوتاه گرده افشانی نباید موجب شود که به فکر حذف این پوشش گیاهی در اهواز باشیم.

ممبینی عنوان کرد: حدود ۸۰ درصد نفت کشور در استان خوزستان استخراج می شود و شرکت های زیادی نیز در این استان فعال هستند و همچنین افزایش خودروها این فرضیه را برای اسیدی شدن باران در استان تشدید می کند.

وی تصریح کرد: ۶۵۰ هزار اصله درخت توسط شهرداری اهواز در نقاط مختلف کاشته شده است و در صورت حذف آن اهواز برای زندگی غیر قابل تحمل می شود.

رئیس اداره محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در گزارشی، تأثیر آلایندگی های شیمیایی و صنعتی بر ایجاد آلرژی پاییزی مردم اهواز رد شده است که باید نام آن محققی که بر این باور است، گفته شود.

ممبینی با بیان اینکه با توجه به ایجاد این مشکلات در شهر اهواز در مرکز تحقیقات دانشگاه هیچ بانک گرده وجود ندارد، افزود: با توجه محاسن این پوشش گیاهی می ‌توانیم با اطلاع رسانی و توزیع ماسک به شهروندان زمان گرده افشانی این گیاهان را به گروه های حساس هشدار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار