سید نوراله حسن زاده از نفت به عنوان یک عامل توسعه برای سرمایه‌گذاری نام برد و گفت: هرچند که با کشف میدان جدید نفتی در استان، محدودیت‌هایی برای بخشی از کسب و کار ها به وجود خواهد آمد، اما اعتقاد داریم که صنایع جانبی می‌تواند در تمامی نقاط استان ایجاد و به اشتغالزایی‌های متعدد منجر شود.
کد خبر: ۷۹۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ 13 November 2019

سید نوراله حسن زاده چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی "هم‌گفت"با موضوع سرمایه‌گذاری در استان خوزستان؛ چالش‌ها و راهکارها در خانه سمن های استان ، اظهارداشت: گاه عنوان می‌شود که سرمایه‌گذاری در خوزستان دولتی شده که من بعنوان یکی از دست اندرکاران حوزه مدیذیت اقتصادی در استان با این گفته مخالف هستم.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه نوع سرمایه‌گذاری ها در این استان متفاوت است، افزود: فضای استان این شرایط را می‌طلبد که محل احداث مگاپروژه‌ها باشد در حالی که عده‌ای می‌گویند باید به سمت راه‌اندازی صنایع کوچک برویم.

او ادامه داد: این کار بخش خصوصی است که باید وارد شود و با ایجاد صنایع جانبی و تکمیلی به بهبود شرایط کسب و کار بپردازد اما اینکه چرا استقبالی در این حوزه رخ نمی‌دهد، بحث دیگری است که طی سال‌های گذشته برای تحقق این دیدگاه راه‌های مختلفی امتحان شد.

معاون اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی  یکی از عوامل آماده نشدن زیرساخت‌های استان است، گفت: بعد از جنگ در حالی که خوزستان مشغول بازسازی بخشی از خسارات‌های ناشی از آن بود؛ دیگر استان‌های کشور توسعه زیرساخت ها را آغاز کردند ولی در این مدت، سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌های استان صورت نگرفته بود.

وی با اشاره به انجام ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی استان، اضافه کرد: علاوه بر این در فولاد، صنایع نیشکر و ... نیز سرمایه‌گذاری های عظیمی انجام شد ولی زمانی که بخش خصوصی به این میدان ورود نکند این طبیعی است که دولت اقدام به انجام سرمایه‌گذاری کند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه می‌توان نبود زیرساخت‌های کافی که به دلیل جنگ تحمیلی دچار خسارت شده‌اند را به عنوان یکی از دلایل تمایل نداشتن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دانست، گفت: شرایط آب و هوایی نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

حسن زاده در بخش دیگری از این نشست به اشتباهات دولت ها برای جلب سرمایه گذاری ها اشاره کرد و گفت: تسهیلات اشتغالزایی و بنگاه های زودبازده از جمله این اشتباهات بوده اند که یا به خرید لوازیم خانگی ختم شد و یا به دلیل نبود تخصص لازم از سوی دریافت کنندگان این تسهیلات، باعث شکست طرح ها شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارائه تسهیلات صنایع روستایی نیز اشتباه دیگری است که در دولت فعلی ارائه می‌شود؛ به این خاطر که اغلب در روستاها امکان راه‌اندازی صنایع وجود ندارد.

معاون استاندار خوزستان با انتقاد از نحوه تصمیم‌گیری این منابع در مرکز کشور، گفت: افرادی در تهران برای این منابع در حال تصمیم‌گیری هستند که فکر می‌کنند با یک نسخه واحد در تمام استان‌ها می‌توانند به رونق کسب و کار در کشور دست پیدا کنند.

حسن زاده یادآور شد: اگر این منابع به صورت مستقیم به استان‌ها اختصاص پیدا کند، تصمیم‌گیری در این باره می‌تواند خیلی بهتر باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسی با این عنوان که چرا صدور مجوزها برای تاسیس واحدهای اقتصادی از مدت زمان طولانی برخوردار است، گفت: فرآیندها در این زمینه نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، اما باید توجه داشت که همه این مجوزها تحقق حداقلی دارند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از این نشست از نفت به عنوان یک عامل توسعه برای سرمایه‌گذاری نام برد و گفت: هرچند که با کشف میدان جدید نفتی در استان، محدودیت‌هایی برای بخشی از کسب و کار ها به وجود خواهد آمد، اما اعتقاد داریم که صنایع جانبی می‌تواند در تمامی نقاط استان ایجاد و به اشتغالزایی‌های متعدد منجر شود.

در ادامه این نشست مرتضی افقه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز اظهار کرد: تولید، معیشت، اشتغال، رفاه مردم جزو اولویت‌های دولت نیست و چیزهای دیگر در کشور اولویت دارند، که تبعات عدم سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود.

وی افزود: بنده اولین چیزی که در اقتصاد به دانشجویان آموزش می‌دهم این است که تولیدکننده به دنبال حداکثر سود و مصرف کننده دنبال حداکثر مطلویبیت و این رفتار کاملاً منطقی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در استان با بروکراسی فشل و ناکارآمدی که ما داریم سرمایه‌گذاری که دنبال گرفتن مجوز است حداقل چهار تا پنج سال آینده طول می‌کشد،  پس از این سال‌ها تازه به نقطه سربه سر می‌رسد که درآمد و هزینه‌اش مساوی می‌شوند بنابراین ده سال آینده را باید روشن ببیند که بتواند سرمایه‌گذاری کند در غیر اینصورت نمی توند کاری انجام دهد.

افقه با بیان اینکه در جامعه ما ثبات سیاسی وجود ندارد، افزود: در این شرایط سرمایه‌گذار، سرمایه خود را هزینه نمی‌کند و اگر این کار را کرد قطعاً از رانت دولتی استفاده کرده است.

وی در توضیح رانت دولتی عنوان کرد: رانت منفی نیست اصالتا مثبت است اما در کشورهای در حال توسعه برای پر کردن نابرابری ها است اما زمانی بد می‌شود که بنام توسعه شهری آن را دریافت می‌کنیم اما سواستفاده کردیم.

افقه با بیان اینکه در خوزستان مگاپروژه‌ها (واحدهای ملی) مانند: نفت، توسعه، نیشکر و...  به دلیل اهمیتی که در اقتصاد کشور دارند از  مرکز حمایت می‌شوند، گفت: در این شرایط  بهترین کار این است که مسؤولانی استانی منافع  واحدهای ملی را با منافع محلی هماهنگ کنند اما چون این وضعیت وجود ندارد  این واحدها به دلیل سوءتدبیرمحلی و نگرش‌هایی که وجود دارد ضرر آن‌ها در استان رسوب می‌کند و منافع آن به خارج استان می‌رود.

وی بیان کرد: زمانی که رئیس جمهور به استان سفر کرد پیشنهاد دادم خوزستان با توجه به شرایط اقتصادی ملی که دارد به منطقه ویژه تبدیل شود و استاندار معاون رئیس جمهور شود و به شکل خاص به آن توجه شود و استاندار، فرماندار و مسؤولان آن در حد واحدهای ملی یعنی مجموعه‌ای از افراد موفق در حوزه‌های مختلف باشند.

افقه با بیان اینکه نخبگان استان ضعیف هستند، وچند درصدی که قوی هستند یا منزوی هستند یا مهاجرت کردند، گفت:  نمایندگان ما هم ضعیف هستند چون آن‌ها را از طریق روابط  انتخاب کردیم؛ فرض کنید قرار است استاندار تغییر کند از فردا تمام دغدغه نخبگان اصولگرا و اصلاح‌طلب انتخاب جایگزین استاندار از قوم خودشان باشد، اما بحث نمی‌شود کدام متخصص و چه کسی می‌تواند خوب کار کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرا است استان آباد شود اجازه دهیم بخش خصوصی کار کند، عنوان کرد:  علاوه بر تنگ نظری، بروکراسی ضعیف اداری و... که در استان ما وجود دارد بسیاری از ادارات برای همراهی با سرمایه‌گذار آنقدر آن را اذیت می‌کنند که سرمایه‌گذار مجبور می‌شود سرمایه خود را در استانی دیگر ببرد.

افقه خطاب به معاون اقتصادی استاندار بیان کرد:  اگر قرار نیست منافع نفت به استان برسد، شما به عنوان یک مسؤول باید توجیه کنید مدیران دیگر مدیران استان را  که چرا سرمایه‌گذار به استان نمی‌آید.

وی با بیان اینکه با این ادارات فشل، کارمندان بی‌انگیزه، حقوق پایین و... نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم، گفت: یک روز  برای کاری به شرکت شهرک‌ها مراجعه کردم اما متوجه شدم  کارمندان شرکت در ساعت 8 و 30 دقیقه همچنان مشغول صرف صبحانه بودند  و ارباب رجوع معطل اتمام صبحانه آن‌ها بود، این نشان می‌دهد در فرهنگ و نگرش اقتصادی هم هنوز دچار مشکل هستیم.

افقه با اشاره به احداث دو کارخانه باتکنولوژی سرمایه بَر در شهرستان لالی بدون توجیه اقتصادی عنوان کرد: سرمایه‌گذار را برای چه چیزی می‌خواهیم؟ آیا سرمایه‌گذار نباید ایجاد اشتغال کند؟ اگر در لالی کارخانه احداث می‌شود باید بررسی شود آیا نیروی کار باسواد  در شهرستان لالی برای  اشتغال در آن کارخانه وجود دارد یا احداث کارخانه محلی برای گسیل نیروی کار غیر بومی به شهرستان لالی است.

وی خطاب به معاون اقتصادی استاندار افزود: توصیه می‌کنم در این شهرستان به دنبال احداث پالایشگاه نباشید، اگر هدف شما کاهش نابرابری، فقر، اشتغال و... است  برای رفع این موارد مشکل سرمایه‌گذاری در استان نداریم باید ببینیم سرمایه‌گذاری چه مشکلاتی داشته که منجر به اشتغال نشده است.

افقه گفت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی در 110 سال گذاشته اشتغال ایجاد کرد اما اکنون این ظرفیت را ندارد چرا که فناوری‌ها پیشرفت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه خوزستان بالاترین سرمایه‌گذاری‌ها را دارد اما شاخص‌های اقتصادی و  اجتماعی آن مانند استان‌های محروم است، افزود: وقتی در شهرستانی که بیشترین  جمعیت بیسواد را دارد و شما بر اساس فشار نماینده مجبور به احداث کارخانه یا واحد تولیدی شدید اما درصد کمی از اهالی آن در کارخانه به کار گرفته می‌شوند، دنبال سرمایه‌گذار نباشید مگر اینکه شغل ایجاد کند و نابرابری را از بین ببرد.

افقه با اشاره به اثرات زیست محیطی صنایع بزرگ بر روی سلامت مردم عنوان کرد: مسؤولان ما با صادرات شمش فولاد به عنوان کالای غیر نفتی پُز می‌دهند در حالی که شرکت لوله سازی همان شمش را وارد می‌کند و زمانی که علت  را سوال کنیم پاسخ می‌دهند: خارجی‌ها پول شمش را سریع‌تر پرداخت می‌کنند.

وی با طرح این سوال که چرا این اتفاق در استان ما می‌افتد؟ عنوان کرد: این نشان می‌دهد که مسؤول ما هنوز نتوانسته است هماهنگی لازم بین صنایع را به وجود بیاورد، قبل از انقلاب خام فروشی می‌کردیم اکنون نیز 40 میلیارد دلار مواد خام صادر می‌کنیم.

افقه با بیان اینکه جهت‌گیری مدیران خوزستان باید فقط برای استان باشد، گفت: خوزستان دو بخش است یک بخش مدرن و یک بخش سنتی و خوزستان اولین استانی بود که این دو بخش را به واسطه شرکت‌های نفتی از هم جدا کرد، باید برای بخش سنتی یک طرح و برای بخش مدرن یک طرح ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه مناطق شمالی بهترین مناطق گردشگری هستند، عنوان کرد:  در ادبیات گردشگری بحثی به نام «گردشگری فقر زدا»  داریم که با شرایط شمال استان کاملاً سازگار است، دنبال سرمایه‌گذار از استان‌های دیگر هم نروید به عنوان دولت در خود شهرستان‌ها و خانه‌ها را تبدیل به هتل کنیم  این گردشگری می تواند توسعه ایجاد کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار