معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مردم از خرید و مصرف مرغ زنده خودداری کنند.
کد خبر: ۷۹۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 13 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر ،شاهرخ یارویسی  اظهار داشت: به منظور برخورد با ذبح مرغ زنده اکیپ هایی تشکیل و برخوردهایی انجام شده است اما این موضوعی تنها به یک دستگاه مربوط نیست.

وی افزود: از نظر قانونی شهرداری متولی است و دامپزشکی، مرکز بهداشت، محیط زیست و نیروی انتظامی حول و محور شهرداری باید با این موضوع برخورد کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در طول سال برخوردهای مقطعی در این راستا انجام شده اما کار ساز نبوده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه به مردم توصیه می شود به طور قطع از مصرف مرغ های زنده خودداری کنند، گفت: علت تمایل مردم برای مصرف مرغ زنده قیمت ارزان تر است در حالی که ۳۰ درصد مرغ زنده هدر می رود اما مرغ بسته بندی شده به صورت کامل تحویل گرفته می شود همچنین مرغ بسته بندی شده فاقد آلودگی های ثانویه است.

وی بیان داشت: تفاوت بین مرغ کشتارگاه و مرغ عرضه شده در بازار از نظر منشا پرورش مرغ است در حالی که در کشتارگاه ها ناظر ذبح شرعی و بهداشتی و دامپزشک از ابتدا تا پایان حضور دارد و در صورت بیمار یا تلف شدن مرغ، به معدوم سازی می پردازند.

یارویسی درباره مقابله با کشتار غیرمجاز، خاطرنشان کرد: در این راستا دامپزشکی متولی است و اکیپهایی به منظور مقابله با کشتارهای غیرمجاز به صورت شبانه روزی در سطح شهر فعال هستند هرچند شمار آنها نسبت به وسعت شهر، اندک است.

وی گفت: از ابتدای سال ۱۱۸ تن فرآورده خام دامی در سطح استان از چرخه مصرف خارج شده اند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: لاشه های دامهایی که در معابر ذبح می شوند نباید به هیچ وجه مصرف شود زیرا این دام ها تحت نظارت دامپزشکی نیستند و امکان ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان با مصرف آنها وجود دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه اگر دام ها سالم باشند به کشتارگاه آورده خواهند شد، افزود: مردم تشخیص بیماری های دامی را ندارند در حالی که عده ای برای سودجویی خود سلامت مردم را نشانه گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری هاری، سیاه زخم، تب مالت و بیماری های انگلی از جمله بیماری هایی است که در اثر مصرف گوشت آلوده در انسان ایجاد می شود.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار