معاون استاندار و مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: هر گونه تعدی و تعرض به حریم رودخانه ها بر اساس قانون جدید سازمان مدیریت بحران کشور از ۶ ماه تا سه سال حبس دارد
کد خبر: ۷۹۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ 13 November 2019

کیامرث حاجی زاده سه شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در فرمانداری شهرستان بهبهان اظهار داشت: یکی از معضلات عمده در خوزستان تعدی و تعرض به حریم رودخانه ها است به عنوان مثال زمانی رودخانه کرخه بالای یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثاینه دبی آب را عبور میداد ولی همین رودخانه به جایی رسید که در سیل اخیر ۷۰۰ متر مکعب را عبور نمی داد و با دبی ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب وارد شهر و روستا شد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: تعدی و تعرض به حریم رودخانه چه از سوی دستگاههای دولتی و چه شرکت‌های خصوصی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد لذا هیچ دستگاه و نهادی نباید بدون مجوز سازمان آب و برق دست به حریم رودخانه ها بزند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اهمیت مسیل ها وکانال های سیل بر گفت: به هیچ وجه نباید وارد مسیرهای کانالهای سیل بر شد و نباید هیچ گونه ساخت و سازی در مسیر آن‌ها صورت گیرد.

منتقدان منصف، مدیریت خوزستان را در شرایط بحرانی ارزیابی کنند

وی با بیان این که خوزستان در سه سال اخیر از بحران‌های فراوان به بحران‌های دائمی تبدیل شده است توضیح داد: خوزستان در یک تا ۲ سال اخیر یک روز یا هفته ای را بدون بحران سپری نکرده و مدیران ما در بحران استان را مدیریت می کنند لذا به منتقدان منصف اعلام می کنیم اگر می خواهید مدیریت استان را ارزیابی کنید، باید این مدیریت را در شرایط بحرانی ارزیابی کنید چراکه در حالت عادی استان را مدیریت نکرده اند و این مساله شامل حال همه دستگاههای استان می شود.

حاجی زاده با اشاره به ویژگی های شهرستان بهبهان بیان کرد: قطب کشاورزی و خرما، برخورداری از ۲ رودخانه مهم استان وجود صدها هزار هکتار جنگل و منابع طبیعی، دروازه ورودی خوزستان از شمال شرق و ... از جمله ویژگی های مهم این شهرستان به شمار می روند، از سوی دیگر وجود پالایشگاه بید بلند ۲ و پتروشیمی در بهبهان، این شهرستان را در بحث انرژی نیز صاحب امتیاز می‌کند و در مجموع می توان گفت هر آنچه که خوزستان دارد بهبهان نیز در خود جای داده است لذا ظرفیت بهبهان برای توسعه و رشد آماده و مهیا است.

وی با بیان این که شهرستان بهبهان در زمینه تولید با یک برنامه درست می تواند به رونق تولید در استان و کشور کمک به سزایی کند توضیح داد: در نظام جمهوری اسلامی کارهای بزرگی در استان خوزستان و به تبع آن در بهبهان انجام شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: ما و مسئولان استان ضمن این که باید قصورات را بپذیریم و جسارت عذر خواهی داشته باشیم و در کنار آن باید به مردم امید بدیهم و توجه جدی به اتحاد و انسجام داخلی برای مقابله با دشمنان این سرزمین داشته باشیم، براساس فرمایش مقام معظم رهبری وظیفه ما تزریق امید یه مردم است و کسانی که می خواهند امید را از مردم ما بگیرند در زمین مخالفان و دشمن بازی می کنند.

وی با اشاره به بازید هایی که از شهرستان بهبهان در جهت رفع مشکلات این شهرستان برای پیشگیری از حوادث و بحران های پیش بینی نشده داشت گفت: سال گذشته با توجه به شروع سیلاب در استان بازدیدی از سد آب گلم بهبهان داشتیم چراکه پس از بارش های فراوان خطراتی داشت که شهر بهبهان را تهدید می کرد اکنون نیز با توجه به بارشهای پیش رو در سال جاری بهتر است استحکام بخشی و لایروبی این سد پیش از شروع بارندگی ها آغاز شود.

حاجی زاده با اشاره به بازدید از کانال آب در سطح شهرستان بهبهان ادامه داد: متاسفانه مناظری که در این کانال و اطراف آن شاهد بودیم زیبنده شهر نیست و می تواند مسبب بحران های بعدی شود

وی افزود: سازمان آب و برق استان باید طرف مدت یک ماه پایین دست کانال سطح شهر بهبهان را لایروبی کند و برای این منظور ۲ بیل مکانیکی را برای مدت یک ماه در اختیار فرمانداری و شهرداری این شهرستان قرار دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: همچنین در بازدیدهای دیگر از مناطق مختلف شهرستان بهبهان خلا هایی را به ویژه در مناطق روستایی و شهری و حتی در مرکز بهبهان از نزدیک شاهد بودم که لازم است شرکت های خدماتی استان به ویژه آب و فاضلاب شهری و روستایی اقدامات بیشتری در این حوزه انجام دهند و فکر اساسی برای آن کند.

وی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی آبخیزداری در منطقه تشان بهبهان به منظور کمک به بالابردن ذخایر آب زیرزمینی و جلوگیری از خسارت ناشی از سیلاب ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی استان هر چه سریع تر نسبت به تهییه این طرح ظرف مدت یک ماه اقدام کند و طرح خود را ارایه دهد تا از طریق توافق نامه استانی اعتباری برای آن اختصاص دهیم

حاجی زاده ادامه داد: برای ساماندهی پل تیله کوه از ستاد مدیریت بحران استان چهار میلیارد ریال اعتبار، برای ساماندهی آبنمای پل تشان هفت میلیارد ریال از محل از محل ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران و رسیدگی به وضعیت پل ورودی تشان یا آهنگران نیز از اعتبارات داخلی اداره کل راهداری تخصیص داده شده است.

وی همچنین بر رفع مشکلات روستای پیرآباد و روستای چم کنار این شهرستان به ویژه در حوزه آب و فاضلاب تاکید کرد و گفت: اعتبار رفع مشکلات این ۲ روستا هرکدام به میزان پنج میلیارد ریال از محل ارزش افزوده تامین و طی سه ماه آینده این اعتبار جهت ساماندهی تزریق می شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به ظرفیت منطقه تشان در حوزه باغداری و گردشگری گفت: وسعت زمین ها و شرایط آب و هوایی این منطقه برای باغداری بسیار مناسب است و ضرورت دارد وام ها و تسهیلات برای ایجاد باغها درمنطقه در نظر گرفته شود با رفتن اهالی به سمت باغداری ابتدا از کشت های پر مصرف جلوگیری می شود و سپس گردشگری در منطقه رونق و اشتغال زایی ایجاد می شود.

وی بر لایروبی کانال آب خروار تاکید کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی مساله آبرسانی به روستای دو دانگه را تا ۲ ماه آینده برطرف سازد.

حاجی زاده ادامه داد: با توجه به نزدیکی به انتخابات و همچینین نبود آنتن دهی در برخی نقاط شهرستان باید برنامه جدی برای رفع این مشکل از سوی شرکت مخابرات گذاشته شود، از امروز نیز فیبرهای نوری در حال تحویل به فرمانداری ها است و ظرف یک تا ۲ هفته آینده ب همه فرمانداری ها تحویل داده می شود.

وی گفت: ۲۰۰ پایه برق نیز برای تعویض پایه های برق خطر ساز به شهرداری ها داده می شود، همچنین مکاتبات لازم برای خسارات وارده به پارک ساحلی بهبهان انجام شود تا خسارت آن از محل زیرساختهاب سیل کمک شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار