استاندار خوزستان: 
شریعتی نقش سدها در کنترل سیل در خوزستان را مهم دانست و بر لزوم اجرای پروژه های تکمیلی جهت کنترل سیلاب های آینده تاکید کرد.
کد خبر: ۷۹۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ 12 November 2019

«غلامرضا شریعتی» امروز (سه شنبه ۲۱ آبان) در همایش ملی «سیلاب اگر تکرار شود» در اهوازاظهار کرد: همه دستگاه های اجرایی در استان بسیج شدند تا وعده های دولت در بحث بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب دیده در خوزستان محقق شود.
 
به گزارش"تابناک"؛ استاندار خوزستان با اشاره به اینکه استانداری خوزستان در سیلاب بی سابقه اخیر سه رویکرد و اولویت را در دستور کار خود قرار داد اضافه کرد: اولویت اول و اصلی ما در جهت کاهش تلفات جانی بود و مجموعه دولت همواره بر این امر تاکید داشته است.
 
وی با بیان اینکه هدف ما مدیریت شرایط در جهت کاهش خطر و خسارات سیلاب بوده است، اولویت دوم را پایداری سدها و پیشگیری از آسیب دیدن و شکسته شدن سدها بیان کرد و افزود: در سیل اخیر مدیریت رهاسازی آب به گونه ای بود که پایداری و ایمنی سد و تاسیسات وابسته آن به خوبی حفظ شود.
 
استاندار خوزستان تاکید کرد: در صورت عدم اتخاذ چنین رویکردی امکان رخ دادن اتفاقات ناگوار و غیرقابل کنترل وجود داشت و موجب خسارت بی سابقه می شد.
 
وی اولویت و رویکرد سوم را مدیریت ریسک عنوان کرد و اذعان داشت: در مدیریت ریسک، توجه به پایین دست مدنظر بود و رهاسازی به گونه ای انجام شد که کمترین خسارت مالی و زیربنایی وارد شود.
 
شریعتی نقش سدها در کنترل سیل در استان را مهم دانست و تصریح کرد: با ساخت سدها و با این حجم سیلاب ها، تلفات و خسارت ها به حدی کاهش یافت که هیچ تلفات جانی در سیل اخیر نداشتیم.
 
وی با بیان اینکه در سیل اخیر آورد رودخانه کرخه سه میلیارد متر مکعب بوده است اضافه کرد: دبی ثبت شده در این سد، پنج هزار و ۲۰۰ تا پنج هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه و دبی ثبت شده در پیک، هشت هزار و ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه بوده است.
 
وی حجم سیل اخیر را بزرگ و گسترده خواند و عنوان کرد: آورد رودخانه ها در یک سال آبی نرمال ۲۸ میلیارد متر مکعب است و از مهرماه هر سال تا مهر سال بعد محاسبه می شود؛ آورد رودخانه ها تا پایان سال آبی حدود ۵۲ میلیارد متر مکعب بود و این موضوع کار را سخت کرد.
 
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه با توجه به گستردگی سیلاب باید بسیاری از مناطق تخلیه می شدند ابراز کرد: با همکاری دستگاه های ‌اجرایی، نیروهای مسلح و مردم تلاش کردیم کمترین جابجایی و تخلیه انجام شود.
 
وی با بیان اینکه کارهایی مانند پخش سیلاب، ایجاد دایک و انحراف آب انجام شد تا سه اولویت خود را سرلوحه کار خود قرار داده و از تلفات جلوگیری کنیم ادامه داد: هدف ما افزایش پایداری سدها، جلوگیری از آسیب به زیرساخت های شهری و کاهش خسارت به بخش کشاورزی بوده است.
 
شریعتی با اشاره به اینکه سیلاب ها به کانون های ریزگرد هدایت شدند بیان کرد: محیط زیست خوزستان با آبگیری تالاب ها از طریق همین سیلاب ها وضعیت بهتری پیدا کرده و علاوه بر اینکه احیای آنها را در پی داشته، موجب تجدید منابع سطحی و زیرزمینی و همچنین آبیاری جنگل ها و تثبیت خاک شده است.
 
وی با بیان اینکه سد دز به دلیل قدمت ۵۶ ساله ای که داشت ضمن اهمیت مدیریت آن، محدودیت هایی برای ما ایجاد کرده بود افزود: سد کرخه که بیش از چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب را تجربه نکرد بود می بایست تا ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را تحمل کند و این موضوع بسیار حائز اهمیت بود.
 
استاندار خوزستان بر لزوم اجرای پروژه های تکمیلی جهت کنترل سیلاب های آینده تاکید کرد و یاد آور شد: احیای نهر مالح در حوضه کارون می تواند کانال سیلاب بر بسیار خوبی بوده و ما را بیمه کند.
 
وی با اشاره به اینکه در صورت احیای مسیر قدیمی سد دز می توان از آن به عنوان کانال سیلاب بر استفاده کرده و حجم بسیاری از آب را هدایت کرد اظهار داشت: ساخت سیل بختیاری می تواند قابلیت مدیریت سیل حوضه آبریز سد دز را بالا ببرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار