کرمانشاه مریض است. تب دارد. همراه با سرگیجه و ضعف مفرط، در خونش آوار کانکس بی خانمانی از حد معمول گذشته است.
کد خبر: ۷۹۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ 12 November 2019

به گزارش تابناک سمنان:این زمین‌لرزه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ به بزرگی ۷.۳ ریشتر در نزدیکی ازگله استان کرمانشاه و در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق رخ داد.

کانون زمین‌لرزه ۵ کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه بود و زلزله نگاری آمریکا کانون این زلزله را ۳۲ کیلومتری حومه شهر عراقی حلبچه اعلام کرد.

طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران، چندین پیش لرزه قبل از زلزله ۷.۳ ریشتری، حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ اتفاق افتاده که موجب هوشیاری مردم شد که بزرگترین این پیش لرزه‌ها به قدرت ۴/۵ ریشتر ثبت شد. تعداد کشته‌ها در ایران به ۶۲۰ نفر رسید و بیش از  ۹ هزار نفر نیز زخمی و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

این زلزله در جنوب شرق ترکیه و حتی کویت و شمال عربستان سعودی هم احساس شده‌است. تا روز ۱ آذر ماه سال ۱۳۹۶ حدود ۷۰۰ پس‌لرزه استان کرمانشاه را لرزانده.

بامداد روز دوشنبه ۲۲ آبان هم زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین، تازه آباد در استان کرمانشاه را لرزاند.

بزرگترین پس لرزه در تاریخ ۲۲ آبان ساعت ۱۶:۴۲ با قدرت ۴.۷ ریشتر ثبت شده‌است .

در ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۹ زمین لرزه‌ای به شدت ۶ ریشتر در فاصله ۲۶ کیلومتری ازگله روی داد. زمین‌لرزه‌ و پس‌لرزه‌ها تمام نمی شدند و ادامه داشتند. ساعت ۱۹ و ۵۹ دقیقه روز ۸ آذر ۹۶ یک زلزله ۴.۲ ریشتری دیگر هم در قصر شیرین گزارش شد.

بسته شدن جاده اصلی کرمانشاه پس از زلزله

در زلزله کرمانشاه، مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب (شهری که بیشترین خسارت‌های زلزله را تحمل شد) به علت ریزش سنگ در "تنگ پاطاق" بسته شد، که از شب حادثه تا سحرگاه روز بعد جاده اصلی و مهم سرپل ذهاب به کرمانشاه بسته بود.

علت طولانی شدن عملیات رفع انسداد مسیر، وجود لوله نفت در کناره جاده و در یال دره در تنگ پاطاق بود، که ماموران راهداری با هدف جلوگیری از آسیب احتمالی به آن، نمی‌توانستند قطعه سنگ‌های بزرگ را با ماشین آلات به پایین دره پرت کنند و این امر موجب کندی عملیات شده بود.

وقوع بیش از ۷ هزار پس لرزه در استان

فروزی مسئول لرزه نگاری استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: در یک سال اول بعد از زلزله ۵۰۸۸ پس لرزه به وقوع پیوست، که بزرگترین آن‌ها زلزله ۶.۵ ریشتری آذر ماه ۹۶ بوده است.

کرمانشاه مریض است

او گفت: در یک سال اول ۵۶ پس لرزه بزرگتر از ۳ ریشتر و ۹۱ پس لرزه بزرگتر از ۴ ریشتر اعلام شده است.

فروزی افزود: از زمان وقوع زلزله تاکنون بیش از ۷ هزار پس لرزه رخ داده است.

۶۲۰ نفر فوتی در زلزله

خانی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: در زلزله کرمانشاه ۶۲۰ نفر فوت کردند که از این تعداد ۳۴۲ نفر زن و ۲۷۸ نفر مرد بودند.

او گفت: تمام ۱۲ مرکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه در زمان زلزله پای کار بودند و تیم‌ هایی از استان کرمانشاه به شهرستان‌های زلزله زده فرستاده شدند و شناسایی اجساد انجام شد.

خانی افزود: بیشترین آمار کشته‌ و زخمی‌ها از شهر‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شده‌اند.

بنابر اعلام اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در روز ۲۲ آبان ۱۳۹۶ (یک روز پس از زلزله)، ۵ بنای تاریخی این استان بر اثر این زلزله آسیب دیده‌ اند. این بناها عبارت بوده‌اند از "کاخ خسرو، چهارقاپی و کاروانسرای عباسی" در قصر شیرین، "قلعه یزدگرد در روستای زرده و زیج منیژه" در روستای پاتاق. همچنین مطابق با نخستین گزارش‌ها به تپه تاریخی معروف به ارگ در داخل شهر گیلان غرب و آتشکده پلنگرد در اسلام‌آباد نیز آسیب وارد شده‌ است .

کرمانشاه مریض است

پرداخت بیش از ۷۹۸ میلیارد ریال به زلزله زدگان

شفیعی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: بیش از ۷۹۸ میلیارد ریال به ۳۴۷۳۶ خانوار که به ازای هر خانوار ۲۳ میلیون ریال بود پرداخت شد.

پرداخت حدود ۲۶ میلیارد ریال به ۵۲۲ خانوار که دارای متوفی بودند که به ازای هر نفر ۵۰ میلیون ریال بود، ۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال به ۱۷۷ نفر متولدین زلزله به ازای هر نفر ۵۰ میلیون ریال پرداخت شد.

شفیعی افزود: ۱۱۰ هزار سبد غذایی یک ماهه هر بسته ۴۰۰ هزار تومان، ۱۰۲ هزار تخته چادر، ۳۲۲ هزار تخته پتو، ۶۲ هزار تخته موکت، ۶۰ هزار چراغ والر، ۵۵ بخاری برقی، ۳۵۰ کیلوگرم نایلون پوشش چادر و ۷۵۰ هزار البسه بین مردم توزیع شد.

او افزود: ۳۲۶۵۲ نفر از زلزله زدگان خدمات فیزیوتراپی توانبخشی دریافت کردند و با استقرار بیمارستان صحرایی در سرپل ذهاب ۱۴۵۰۱ نفر ویزیت شدند. خدمات پرستاری به ۹۱۲۰ نفر خدمات مامایی به ۲۸۱۵ نفر و خدمات توانبخشی به ۶۲۱۶ نفر داده شد.
 
کرمانشاه مریض است

شفیعی گفت: ۶۰۰۰ پک بهداشتی شامل پودر و مایع بهداشتی و ۱۰۵ هزار قوطی شیرخشک و غذای کودک نیز توزیع شد.

او افزود: همچنین یک دستگاه دیالیز نیز تحویل دانشگاه داده شد.

ساخت ۳۵ مهد کودک

رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: در زمان زلزله ۱۴ کودک هر دو والد خود را از دست داده اند که اکنون در کنار بستگان زندگی می‌کنند و ۲۸ کودک نیز پدر خود را ازدست داده اند.

او گفت: در مناطق زلزله زده با همکاری خیریه ۳۵ مهد کودک ساخته شد.

رضوان مدنی افزود: تعداد یک مرکز توانبخشی در سرپل ذهاب، یک مرکز توانبخشی ازگله در ثلاث باباجانی و یک مرکز در چند زرشک ثلاث باباجانی ساخته شد که خدمات توانبخشی ارائه می‌دهند.

او افزود: ساختمان اداره بهزیستی ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب بازسازی شد، که مرکز سرپل ذهاب به بهره برداری رسید و مرکز ثلاث باباجانی نیز تا چند وقت دیگر به بهره برداری می‌رسد.

ارزیابی بنیاد مسکن از تعداد واحدهای تخریبی

فقیهی معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: از زمان زلزله ارزیابی بنیاد مسکن در روز‌های اول تعداد واحد‌های تخریبی شهری و روستایی را ۲۰ هزار واحد اعلام کرد که ۱۲۵۰۰ واحد در روستا و ۷۵۰۰ واحد در شهر بود.

کرمانشاه مریض است

او گفت: با توجه به پس لرزه‌های مختلف بعد از زلزله و وجود تعداد زیادی واحد‌های فرسوده که امکان تخریب در زلزله‌های بعدی را داشتند، ارزیابی واحد‌های فرسوده نیز انجام شد و در نهایت تعداد واحد‌های احداثی ۴۰۱۶۲ بود که ۱۲۷۳۱ واحد در شهر و ۲۷۴۳۱ واحد در روستاها قرار دارد و از این تعداد کار ۲۶۴۹۱ واحد به اتمام رسیده است. زیر ۱۰۰۰ واحد روستایی هم کار آن‌ها به دلیل دوربودن مسافت در حال انجام است و به زودی به اتمام می‌رسد.

فقیهی افزود: ۱۰ شهرستان درگیر زلزله شد، اما بالای ۹۸ درصد واحد‌های روستایی در کل استان به اتمام رسیده است.

او افزود: به دلیل مشکلاتی از جمله تورم اقتصادی و افزایش مساحت منزل در شهر سرپل ذهاب، کار ساخت با تاخیر بیشتری به اتمام می‌رسد، اما ۵۰۰۰ واحد به اتمام رسیده و ۴۰۰۰ واحد دیگر مراحل اسکلت دیوارچینی و نازک کاری را انجام می‌دهند.

فقیهی گفت: برای واحد‌های روستایی ۵۷ میلیون تومان وام بلاعوض و برای واحد‌های شهری ۶۷ میلیون تومان وام بلاعوض داده شده و در کنار این ها، ۱۹۸ هزار تن سیمان رایگان و ۹۰ هزار تن آهن آلات و میله گرد دولتی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

او گفت: اعتبار ۱۲ میلیون تومانی نیز در شهر سرپل ذهاب در اختیار واحد‌ها قرار می‌گیرد.

تخریب تعداد ۷۸ مدرسه در زلزله سال ۹۶

مرزبان نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، با اشاره به تخریب ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس در زلزله آبان‌ماه سال ۹۶ گفت: از این تعداد ۵۳ مدرسه روستایی و ۲۵ مدرسه شهری بودند، که در مجموع ۴۲ هزار مترمربع فضای آموزشی بود.

او افزود: پس از زلزله، در کمتر از دو هفته، ساماندهی موقت دانش آموزان مناطق زلزله‌زده در بیش از ۴۵۷ کلاس درس پیش ساخته انجام شد. همچنین تعداد ۲۵ مدرسه که دچار آسیب جزئی شده بودند تعمیر، مرمت و بازسازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرکل نوسازی مدارس استان افزود: در زلزله کرمانشاه، مدارس قدیمی که دارای قدمت بیش از ۳۰ سال بودند آسیب دیدند و هیچکدام آوار نشدند و مدارس ساخته شده جدید و حتی دهه ۷۰ هیچ آسیبی ندیده و مکان امدادرسانی به مردم بودند.

کرمانشاه مریض است

او با اشاره به اینکه بیشترین آسیب به مدارس در مناطق روستایی وارد شد گفت: عملیات بازسازی مدارس روستایی با مشارکت حداکثری خیرین مدرسه‌ساز که در نوع خود بی نظیر و کم سابقه بوده با اولویت انجام شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نظری گفت: مشارکت خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز به گونه‌ای بوده است که علاوه بر تعهد ساخت مدارس آسیب‌دیده در زلزله، سایر مدارس فاقد استحکام در همین مناطق که جزو لیست تخریب و بازسازی بوده اند نیز برای ساخت مجدد، مورد توجه واقع شدند و به همین دلیل مقدمات بازسازی یا مقاوم سازی ۵۲ مدرسه فاقد استحکام در این مناطق نیز در دست اقدام قرار گرفت.

او گفت: با توجه به استقبال بی نظیر خیرین مدرسه ساز و مشارکت ایشان در ساخت مدارس، تاکنون تفاهم نامه ساخت ۲۰۵ فضای آموزشی و ورزشی با ۸۶۸ کلاس درس و با زیربنای ۷۸۹۰۴ مترمربع با خیرین مدرسه ساز منعقد و شروع گردیده است که اکثر این فضا‌ها تکمیل و تحویل ادارات آموزش و پرورش مناطق شده است یا در مراحل پایانی ساخت می‌باشد. میزان تعهد خیرین محترم تاکنون بیش از ۱۲۵۰ میلیارد ریال بوده است .

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه هم گفت: در بازسازی مناطق زلزله زده استان بیش از شش هزار واحد مسکونی نسبت به تعداد واحد‌های قبل از وقوع زلزله اضافه ساخته شد.

بازوند در همایش گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر که (۱۶ مهر) برگزار شد بابیان اینکه در زلزله سال ۹۶ تعداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی تخریب شد، افزود: تاکنون کار بازسازی بیش از ۲۶ هزار واحد از این تعداد به اتمام رسیده و ۱۳۰۰ واحد باقی مانده که تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه آینده کار بازسازی آن‌ها را نیز به پایان برسانیم.

او با اشاره به تخریب نزدیک به ۱۳ هزار واحد شهری هم افزود: از این تعداد تاکنون ۷۷۰۰ واحد بازسازی شده که کندی ساخت و ساز‌ها به دلیل وجود پاره‌‎ای مشکلات در شهر‌ها بوده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در بازسازی مناطق زلزله زده به اندازه ۱۰ سال ساخت و ساز داشتیم، گفت: در این مدت توانستیم تهدید زلزله را به فرصت تبدیل کرده و نزدیک به ۶۱۰۰ واحد بیشتر از تعداد واحد‌های قبل از زلزله در این مناطق بسازیم.

کرمانشاه مریض است

درست است که کرمانشاه مریض است و نیازمند کمک است اما درس هایی مثل عدم توجه به پیش‌لرزه‌ها، فرسوده بودن ایستگاه‌های شتاب‌نگاری، عدم مدیریت بحران، وجود کاستی در اسکان موقت زلزله زدگان و عدم کارایی مراکز درمانی در زمان زلزله به دلیل تخریب شدن از جمله مواردی است که هموطنان را هوشیار می کند.

کرمانشاه عزیزان خود را از دست داده است و زیرساخت هایش نیازمند نگاهی متفاوت...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار