مدیرعامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان گفت: تولید شکر در این مجتمع با شروع برداشت محصول نیشکر آغاز شد تا گامی مهم در تامین نیازهای داخلی به این کالای راهبردی برداشته‌ شود.
کد خبر: ۷۹۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 12 November 2019

تورج بهادری بیان کرد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ با برداشت ۴۰۰ هزار تن نیشکر در این مجتمع تولیدی صنعتی، حدود ۴۰هزار تن شکر سفید استحصال و به بازار داخلی عرضه شود.

وی با بیان اینکه هفدهمین دوره برداشت نیشکر در چند روز اخیر در کشت و صنعت حکیم فارابی شروع شده افزود: حدود نیمی از نیشکر کشت شده در این مجتمع ، به صورت سبز برداشت می شود که سطح برداشت سبز در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی گفت:امسال به دلیل بهبود شرایط محیطی از جمله کمتر بودن گرد و غبار و بهبود کیفیت و کمیت آب مصرفی، درصد عیار نیشکر در زمین های این شرکت در مقایسه با پارسال مطلوب بوده است.

تامین شکر دارویی کشور در کشت و صنعت حکیم فارابی

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی گفت: تامین شکر دارویی کشور برای ۶۳ شرکت دارویی داخلی از برنامه‌های اصلی این شرکت است.

وی ظرفیت سالانه شکر دارویی این شرکت را ۱۵هزار تن بیان کرد و افزود: در نیمه نخست امسال ۶ هزار تن شکر دارویی برای شرکت های دارویی کشور تولید شده و در نیمه دوم امسال نیز با ۶ هزار تن دیگر ، نیاز کشور به شکر دارویی تامین می شود.

بهادری با اشاره به اینکه این شرکت سه استاندارد بین المللی را برای تولید شکر دارویی را دارد ادامه داد: برای صادرات شکر دارویی در صورت صدور مجوز مشکلی وجود ندارد.

شرکت کشت و صنعت نیشکرحکیم فارابی از جمله واحدهای هفتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که در ۳۰ کیلومتری جنوب اهواز واقع شده است.

رکوردی جدید در کشت نیشکر

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی گفت: امسال سه هزار و ۵۳۰هکتار از زمین های این شرکت زیرکشت نیشکر قرار گرفت که این خود رکوردی جدید محسوب می شود.

بهادری با اشاره به اینکه امسال حدود چهار هزار هکتار از زمین های نیشکری این شرکت در جریان سیلاب فروردین امسال دچار آبگرفتگی و خسارت شد افزود:بخش مهمی از زمین های خسارت دیده به زیر کشت نیشکر رفته تا پیامدهای منفی سیلاب کاهش یابد.

وی گفت: یک هزار و ۲۰۰هکتار از زمین های کشاورزی شرکت نیز به کشت دانه روغنی کلزا و گندم و ۱۰۰ هکتار به چغندرقند اختصاص یافته است؛همچنین امسال برای نخستین بار در طرح های هفت گانه نیشکری ، ۲۰هکتار به صورت آزمایشی به کشت کنجد اختصاص یافت.

بهادری تلاش جهادی کارکنان و کارگران این شرکت در آماده سازی زمین های سیل زده شرکت و به زیرکشت بردن زمین های خسارات دیده را ستود و افزود: تلاش شد با برنامه ریزی صورت گرفته هیچ زمینی در این کشت و صنعت بدون استفاده نماند و در بهمن امسال نیز مزرعه ای که محصول آن برداشت شود برای کشت آفتابگردان اختصاص می یابد.

وی به آثار منفی سیلاب بهاری امسال اشاره و پیش بینی کرد ۲ تا سه سال آینده وضعیت کشت نیشکر و استحصال شکر در این شرکت به وضعیت عادی و پایدار برسد.

خسارت ۵۰هزار میلیارد ریالی به صنعت نیشکر خوزستان

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز گفت: سیلاب بهار امسال ۵۰هزار میلیارد ریال به واحدهای هفت گانه نیشکری خوزستان خسارت زده و تاکنون هیچ غرامتی از سوی دولت به این شرکت پرداخت نشده است.

عبدعلی ناصری در جریان بازدید از شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی و تولید شکر و برداشت نیشکر در این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت: چنانچه از مجموع خسارات ۱۰هزار میلیارد ریال به این شرکت پرداخت شود و بقیه آن با بدهی این شرکت به بانکها تهاتر شود صنعت نیشکر به سرعت دوران پساسیلاب را پشت سر خواهد گذاشت.

وی در ادامه با بیان اینکه از اواخر مهر برداشت نیشکر از سطح ۴۸هزار هکتار از زمین های نیشکری طرح های هفت گانه شروع شده پیش بینی کرد حدود ۳.۵ تا چهار میلیون تن نیشکر برداشت و بیش از ۴۰۰هزار تن شکر استحصال شود.

نیاز کشور به ۲.۲ میلیون تن شکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیاز سالانه کشور به شکر را ۲.۲ میلیون تن بیان کرد و گفت: ۱.۴ میلیون تن شکر توسط واحدهای نیشکری و چغندر قندی کشور تولید و بقیه آن باید وارد شود.

وی آمادگی این شرکت را برای تصفیه شکر خام وارداتی و عرضه آن به بازارهای داخلی بیان کرد.

پارسال حدود ۲۰۰هزار تن شکر خام وارداتی درواحدهای نیشکری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصفیه شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار