استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با اشاره به آمادگی کامل مرزهای استان برای آغاز صادرات شلتوک به کشور عراق گفت: برای پیشگیری از برخی سوء استفاده‌ها به تجار عراقی اجازه خرید مستقیم برنج از برنج‌کاران خوزستان داده نمی شود.
کد خبر: ۷۹۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 11 November 2019

غلامرضا شریعتی اظهارداشت: مجوز لازم برای صادرات شلتوک اخذ شده و در این زمینه هماهنگی های لازم انجام شده است.

وی به مذاکرات تجار ایرانی و عراقی در راستای فرآیند فروش و خرید برنج اشاره کرده و افزود: خرید محصولات از کشاورزان آغاز شده و طی ۲ روز آینده شاهد معامله های بیشتری در این خصوص خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با اشاره به تشکیل کارگروهی در شهرستان‌هایی که از محصول کشاورزی شلتوک آنها برای صادرات استفاده می شود، گفت: این کارگروه از نمایندگان جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، نماینده تشکل‌ها و با نظارت عالی فرماندار تشکیل می‌شوند تا فرآیند خرید و حمل کالاها به مرز چذابه تسهیل شود.

وی ادامه داد: خرید شلتوک از کشاورزان خوزستان کاملا توافقی است اما لازم است که تجار، این محصول را با انصاف خریداری کنند به این خاطر که کشاورز سیل‌زده خوزستانی برای اینکه بتواند از محل فروش این محصول سودی عاید خود کند، زحمت کشت آن را کشیده است.

شریعتی با تاکید بر اینکه در زمینه خرید به هیچ وجه تجار عراقی اجازه ندارند با کشاورز وارد معامله و مذاکره مستقیم شوند، گفت: تجار عراقی تنها می‌توانند شلتوک مورد نیاز خود را از تجار ایرانی مستقر در مرز خریداری کنند لذا هماهنگی‌ و دستور لازم برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی انجام شده است.

وی افزود: سیلوها و مراکز خرید برای استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن شلتوک در اختیار تجار قرار می‌گیرند همچنین از تعاون روستایی خواسته شده به صورت توافقی اقدام به خرید شلتوک از کشاورزان کند.

یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه برای نخستین بار، مجوز صادرات شلتوک تولیدی در استان خوزستان به دلیل کشت مازاد برنیاز داخلی صادر و درنهایت روز گذشته هماهنگی های نهایی آن با گمرک مرزهای استان انجام شد و زمینه قطعی خروج این محصول کشاورزی از استان به کشور عراق فراهم شد.

پس از سیل استان خوزستان و آسیب‌های سنگین ناشی از آن به‌ویژه بخش کشاورزی خوزستان، شلتوک‌کاری در خوزستان که پیش از این تنها در استان‌های شمالی کشور آزاد بود، با هدف جبران بخشی از خسارت‌ها از سوی دولت آزاد اعلام شد.

براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان، کشاورزان خوزستانی در تابستان امسال، رتبه نخست کشور در کشت این محصول را به خود اختصاص دادند.

۱۳۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به زمین‌های کشاورزی خسارت دیده از سیل فروردین گذشته است.

براساس نامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت «صمت» تقاضای سایر استان‌ها برای صادرات شلتوک برنج تولید داخل، منوط به بررسی در مراجع مربوطه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار