فرماندار قم گفت:‌ در جریان بارش‌های شدید ابتدای سال‌جاری، قم به‌خوبی توانست در برابر سیلاب‌های احتمالی مقاومت کند که البته اکنون سطح آمادگی برای مقابله با سیل نسبت به آن زمان هم بسیار افزایش‌ یافته‌است.
کد خبر: ۷۹۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱ 09 November 2019

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری، بیان کرد: با توجه به اقدامات گسترده‌ای که درمناطق بالادست شهر قم برای احداث سازه‌های آبخیزداری صورت گرفته، خطر وقوع سیلاب دراین شهر تا حد زیادی کاهش‌یافته است.

وی افزود: همچنین شماری از رودخانه‌های قم احتیاج به لایروبی برای هدایت صحیح آب به مناطق پایین‌دست را داشت که این کار با نظارت بخشداران در مناطق مختلف درحال انجام است.

وی بابیان این‌که امیدواریم شاهد بارش فراوان باران و برف درسطح مناطق مختلف قم باشیم، ادامه داد: به‌طور حتم آمادگی برای حوادث احتمالی ناشی از وقوع سیلاب در قم افزایش‌یافته است و شهروندان هیچ نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بارش‌های شدید ابتدایی سال‌جاری با تمهیدات اندیشیده شده هیچ‌گونه آسیبی به شهروندان درشهر قم وارد نساخت اما در مناطق روستایی بخشی از مراتع و مزارع آسیب دیدند.

وی بیان کرد: با بررسی‌های انجام‌شده میزان این خسارت‌ها ۱۲۰ میلیارد تومان تخمین زده شد که با پیگیری مستمر تاکنون ۶۲ میلیارد تومان آن وصول و به کشاورزان و دامداران پرداخت‌ شده‌است.

در جریان بارش‌های نوروزی در قم طی ۲ هفته، رودخانه‌های بخش‌های مختلف قم سیلابی و سدهای کوچک استان همچون کبار و سنجگان سرریز شد اما به دلیل آمادگی مردم و مسئولان برای مقابله با این پدیده، جریان سیلاب با وجود گذشتن از رودخانه قمرود و بلوار زائر که محل عبور آب بالادست است، وارد سطح شهر قم نشد و همچنین هیچکدام از روستاهای استان نیز با وجود سیلابی بودن رودخانه‌هایشان در محاصره سیلاب قرار نگرفتند و راه‌های تردد به آنها باز بود و حتی مردم و مسئولان استان قم علاوه بر غلبه بر سیلاب در این استان با بسیج نیرو و امکانات به یاری سایر هم‌وطنان سیلزده کشور نیز شتافتند.

پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی در قم و احداث ۵۰۰ سازه تنظیمی و کنترلی آبخیزداری و هفت سیستم پخش سیلاب و آبخوان‌داری در قم نقش مهمی در مهار سیلاب اخیر ایفا کرد و همه مسئولان و مردم شاهد تأثیرگذاری آن بودند، به‌نحوی‌که با این کار ۱۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب مهار شد، در کنار آن وجود آمادگی کامل بری بستن و تخلیه بلوار زائر به‌عنوان محل عبور سیلاب رودخانه قمرود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نقش مهمی در کاهش خسارت‌های جانی و مالی سیلاب اخیر در قم داشت.

همچنین تلاش شبانه‌روزی مسئولان ارشد استان و توصیه‌های مکرر آنان در خصوص خطر نزدیکی به رودخانه‌ها و جریان عبور آب در مناطق مختلف به همراه همکاری خوب مردم درصحنه موجب شد که سیلاب اخیر در قم با کمترین میزان خسارت همراه باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار