تالاب بین‌المللی پریشان در شهرستان کازرون که روزگاری نغمه پرندگان مهاجر در فضای آن طنین می‌افکند و رقص نی‌زارهای آن با وزش بادهای بهاری و پاییزی چشم نواز رهگذران و گردشگران بود ، اکنون نقاب خاک بر چهره دارد ، زمین آن فرتوت و مندرس است و فقط صدای ترک خوردگی خاک آن به گوش می‌رسد، فرماندار این شهرستان اکنون در اظهاراتی عملکردها و تعلل مدیران گذشته را در فراهم آمدن این شرایط برای پریشان موثر می‌داند.
کد خبر: ۷۹۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ 07 November 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:داریوش دهقان فرماندار شهرستان کازرون روز پنج‌شنبه در نشست بررسی عملکرد کمیته محلی تالاب پریشان ، کوتاهی مسئولین در گذشته و جوامع محلی و گروهای مردم نهاد را در خشک شدن تالاب پریشان سهم عمده‌ای دانست و تاکید کرد : همه مسوولان و مردم محلی و سازمان های مسوول باید در احیای دریاچه و تالاب پریشان کوشا باشند.

دهقان در این نشست که با حضور کارشناسان محیط زیست استان فارس و مسولان محلی در فرمانداری کازرون برگزار شد با تاکید بر اهمیت و نقش تالاب پریشان در اقتصاد منطقه و جذب گردشگر گفت: باید مسایل و مشکلات دریاچه پریشان و شرایطی که بر آن پدید آمده را به مردم اطلاع رسانی کرد.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در این نشست با برشمردن اقدامات اولویت دار و اضطراری با هدف احیاء تالاب پریشان گفت: انجام مطالعه به منظور نگهداشتن آب در مدت زمان طولانی در بستر تالاب ، مطالعه اجرای روش‌های مناسب آبخیزداری و آبخوان داری و تغذیه مصنوعی سفره های زیر زمینی ، مطالعه احیای چشمه ها از طریق لای روبی و تغیرات مکانیکی به منظور تسهیل و انتقال بهینه آب چشمه ها به درون تالاب ، ممنوعیت هرگونه تخصیص جدید منابع آب حوضچه و جلوگیری از کف شکنی و جابجایی چاه‌های پر شده و پر کردن چاههای غیر مجاز از جمله این اقدامات است .

مهدی شریعتی افزود : چگونگی اجرای خط انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان طراحی و تهیه شده که منتظر پاسخ سازمان محیط زیست کشور برای اجرای این طرح هستیم تا پس از دریافت پاسخ مثبت از محیط زیست و حل مشکل زیست محیطی سازمان های زیربط نسبت به تامین اعتبار اقدام خواهند کرد.

تالاب پریشان با وسعت ۴ هزار ۳۰۰ هکتار در شرق کازرون در منطقه حفاظت شده ارژن ، پریشان واقع شده است . این تالاب یکی از تالاب های ثبت شده در کنواسیون بین المللی رامسر است که به همراه تالاب ارژن از طرف یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته شده است.

تالاب و دریاچه پریشان یا فامور کازرون هفتمین تالاب بین المللی کشور است در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار داد. نام این تالاب از کوه فامور، در شمال شرقی آن گرفته شده است.

این تالاب که در حاشیه جنوبی ارتفاعات زاگرس قرار دارد روزگاری یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین کشور بوده است.

پریشان در زمان پرآبی پذیرای بسیاری از پرندگان مهاجردر فصل زمستان بود و به سبب خشکسالی های پی درپی چند سال اخیر و همچنین حفر چاه های غیرمجاز در اطراف آن به خشکی گرایید.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

برچسب ها: پریشان ، خشکسالی ، تالاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار