رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به طرح توسعه شیلات خوزستان گفت: در این طرح باید به ملاحظات زیست محیطی توجه شود و لازم است برای این طرح تاییدیه سازمان آب و برق و سازمان محیط زیست را داشته باشیم.
کد خبر: ۷۹۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 05 November 2019

امید حاجتی در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به ارائه طرح سند توسعه شیلات خوزستان اظهار کرد: اگر در خصوص این طرح و برای برنامه ریزی توسعه شیلات خوزستان نخواهیم به هیچ سند بالادستی توجه کنیم اما لازم است برای این طرح تاییدیه سازمان آب و برق و سازمان محیط زیست را داشته باشیم.

وی افزود: برای اجرای این طرح و تأمین سالیانه ۲۵ میلیارد تومان مشکلی وجود ندارد. یکی از مشکلات ما با شیلات این است که اعتبار بیش از این را اختصاص داده ایم اما نتیجه ای حاصل نشده است. حاضر هستیم سالیانه ۵۰ میلیارد تومان به شیلات اختصاص دهیم اما نتیجه بگیریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به قیود اصلی در نظام برنامه ریزی توسعه شیلات، گفت: یکی از خلاءهایی که در این طرح با آن مواجه هستیم این است که این برنامه ریزی برای پاسخگویی به چه تقاضایی است؟

حاجتی ادامه داد: اگر هر چه توان تولید داشته باشیم تولید کنیم نتیجه آن مانند شلتوک کاری امسال می شود و اکنون با حداقل سه برابر سال گذشته شلتوک روی دست رئیس سازمان جهاد کشاورزی مانده است. از طرفی این همه تولید ممکن است قیمت تولید در هکتار را پوشش ندهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: در این طرح باید به ملاحظات زیست محیطی توجه شود و توسعه طبق ملاحظات زیست محیطی اتفاق بیفتد. همچنین مساله تامین آب نیز بسیار مهم است و زمانی که هنوز منابع پایدار تامین آب مشخص نیست بر چه اساسی اعتبار برای فراهم شدن زیرساخت ها اختصاص یابد؟ بنابراین باید در جاهایی که مورد توافق سازمان آب و برق خوزستان است کار شود.

وی عنوان کرد: باید علاوه بر تولید مزیت در فروش داشته باشیم. به طور مثال اگر امسال سیل رخ دهد همه بروند حوضچه پرورش ماهی راه اندازی کنند و بعد ماهی بیش از حد تولید و گندیده شود، آلایندگی جدیدی به خوزستان افزوده می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: بنابراین باید به این سه موضوع توجه شود و تا زمانی که توافقات سازمان محیط زیست و آب وبرق خوزستان اخذ نشده نمی توانیم به صورت قاطع بگوییم سند توسعه شیلات خوزستان تدوین شده است.

حاجتی ادامه داد: همچنین باید توجه شود جایگاه این طرح در شیلات کشور کجاست؟ باید تولیدات به گونه ای باشد که نیاز بازار داخل را پوشش دهد و نیم نگاهی به بازار خارج از کشور داشته باشد که باید شیلات ایران این مدیریت صادرات را انجام دهد.

وی با بیان اینکه چهار تا پنج سال از مطرح شدن سند توسعه شیلات گذشته است، عنوان کرد: ظرف یک ماه آینده باید تاییدیه نهایی سازمان محیط زیست خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان اخذ شود تا اگر بخواهیم حمایتی داشته باشیم بدانیم باید چه کاری انجام دهیم. همچنین در خصوص اینکه این تولیدات برای چه تقاضایی سامان دهی می شوند باید بازنگری شود.

وی افزود: جایگاه شیلات و ظرفیت استانی و ملی نیز باید تفکیک شود و اگر شیلات کشور به این نتیجه رسید تولید آبزی پروری در خوزستان اقتصادی و به صرفه تر است اجازه فعالیت در دیگر مناطق کشور را ندهد. همچنین باید بدانیم چه آبزیانی برای صادرات باید تولید کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار