عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به طرح فرضیه آلرژی‌زایی درختان کونوکارپوس و توصیه به هرس این درختان گفت: این فرضیه، اساس و مبنای علمی نداشته و تنها به علت نتیجه‌گیری غلط از متون علمی شکل گرفته است.
کد خبر: ۷۹۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 05 November 2019

دکتر عباس فایضی با اشاره به صحبت‌های اخیر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه آلرژی نسبت به درختان کونوکارپوس عامل مشکلات تنفسی اخیر مردم خوزستان معرفی شده است، اظهار کرد: از ابتدای طرح فرضیه آلرژی‌زایی درختان کونوکارپوس و توصیه به هرس این درختان توسط بعضی از مسئولین وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، این فرضیه اساس و مبنای علمی نداشته و تنها به علت نتیجه‌گیری غلط از متون علمی شکل گرفته است.

وی افزود: این اشتباه در اثر نداشتن تخصص کافی در زمینه آلرژی توسط این افراد پیش آمد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: متاسفانه از ابتدا با من که در آن زمان تنها فوق تخصص آلرژی در خوزستان بودم، هیچ مشورتی انجام نشد و مطالعات بعدی در این دانشگاه توسط همان افراد که تخصص و دانش کافی در زمینه آلرژی نداشتند و تنها سعی در اثبات نظریه خود داشتند، هدایت شد.

فایضی بیان کرد: همین امر باعث شد که نتیجه این مطالعات و مقالات استخراج‌شده، اشکالات متعدد شکلی و محتوایی و اشتباه در نتیجه‌گیری داشته باشد. این نتایج، مورد استناد قرار گرفت و باعث تداوم فشار بر شهرداری برای هرس هرچه بیشتر درختان شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر نیز پنج نفر فوق تخصص آلرژی در خوزستان حضور دارند، اما اکثریت آنان مورد مشورت قرار نگرفته‌اند و توصیه به هرس درختان، مورد تایید اکثریت پزشکان فوق تخصص آلرژی در استان خوزستان نیست.

وی عنوان کرد: با توجه به این موارد و به دلیل اینکه در حال حاضر هیچ دلیل علمی برای آلرژی‌زایی قابل توجه درختان کونوکارپوس و نقش احتمالی این درختان در حملات تنفسی در زمان بروز طوفان وجود ندارد، از مسئولین خوزستان به ویژه استاندار خوزستان استدعا دارم از تداوم روند فعلی جلوگیری کرده و به همه مسئولین استان تکلیف کنند که در زمینه مشکلات مرتبط با آلرژی، نظرات متخصصین آلرژی خوزستان را مورد توجه قرار دهند.

این فوق تخصص آلرژی تصریح کرد: از آنجا که طبق دستور رئیس جمهوری، دولت وی جای آزمون و خطا نیست؛ از هیات دولت نیز خواهشمندم در خصوص این مساله با ارزیابی مجدد و با نظرخواهی از انجمن آسم و آلرژی ایران، بهترین تصمیمات جهت کاهش مشکلات تنفسی مردم از طریق کاهش آلودگی‌های صنعتی و تکمیل امکانات امدادی و درمانی استان خوزستان گرفته شود.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی دستیار رئیس جمهور و سخنگوی دولت، هشتم آبان‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث تنگی نفس خوزستانی‌ها در فصل پاییز در جلسات هیات دولت مطرح و گزارشی در این رابطه ارائه شده است.

وی افزود: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تا ۳۰ هزار نفر با عارضه تنگی نفس به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند.

سخنگوی دولت گفت: در سال‌های گذشته مطالعاتی در این زمینه انجام شده و این مطالعات از سال‌های گذشته ادامه یافت که در نهایت ۱۷ عامل احتمالی تنگی نفس مردم خوزستان شناسایی شدند.

ربیعی تصریح کرد: با بررسی‌های میدانی مشخص شد که یک گیاه خوش‌ترکیب به نام کونوکارپوس در خوزستان کاشته می‌شود که سرسبزی خوبی هم دارد اما با توجه به شرایط اقلیمی واکنش افراد به این درخت متفاوت است و در خوزستان عامل اصلی ایجاد تنگی نفس افراد است.

وی گفت: دستور هرس این گونه گیاهی جهت پیشگیری از تنگی نفس داده شده است. انجام این هرس به صورت سالانه می‌تواند از تشدید تنگی نفس جلوگیری کند. همچنین مقرر شد وزیر کشور در این رابطه بررسی‌های لازم را انجام دهد و به شهرداری‌ها دستور داده شود همکاری کنند و هرس کردن این گیاه به موقع انجام شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: وزارت بهداشت با توجه به آمار بیماران قلبی هم موظف شد برای بیماران قلبی یک نوع مراقبت خاص در نظر بگیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار