درنا - تالاب
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: چهار شکارچی درنا‌های خاکستری در تالاب میقان اراک شناسایی و دستگیر شدند
کد خبر: ۷۹۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 02 November 2019

چهار شکارچی درناهای خاکستری در تالاب میقان  اراک دستگیر شدند

عباس جودکی افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اراک در حین گشت و کنترل در دشت فراهان موفق به دستگیری این شکارچیان شدند.

وی بیان کرد: لاشه سه قطعه درنا، پنج بال آنقوت و یک قبضه سلاح بادی از شکارچیان دستگیر شده کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: پس از هماهنگی با مقام قضایی و دریافت حکم بازرسی، از منزل شکارچیان یک لاشه درنا، ۸۹ لاشه کبوتر، ۱۰ لاشه باقرقره، مقداری گوشت قوچ و میش وحشی و ۲ قبضه سلاح بادی دیگر به دست آمد.

جودکی تصریح کرد: شکارچیان دستگیر شده پس از شکار پرندگان در این تالاب، گوشت آن‌ها را به فروش می‌رساندند که پرونده این افراد به جرم شکار غیرمجاز برای رسیدگی به مقام قضایی ارجاع شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: ۲ گروه شکارچی از ابتدای سال جاری تاکنون در محدوده تالاب میقان اراک شناسایی و دستگیر شده‌اند.

جودکی اظهار داشت: بیشترین آمار دستگیری شکارچیان استان مرکزی در نیمه دوم سال، همزمان با مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های طبیعی از جمله تالاب میقان اراک انجام می‌شود که در این راستا اقدام‌ها و تدابیر امنیتی ویژه‌ای در نظر گرفته شده‌است.

وی گفت: همیاران محیط‌زیست نقش موثری در دستگیری شکارچیان غیرمجاز دارند و علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت برای دریافت کارت همیار محیط‌زیست می‌توانند از طریق سامانه ثبت‌نام همیار یگان حفاظت محیط‌زیست اقدام کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اضافه کرد: گشت‌زنی‌های مستمر در تالاب میقان اراک و سایر زیستگاه‌های طبیعی این استان افزایش یافته و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف و فعالیت شکارچیان غیرمجاز می‌توانند با شماره گویا ۱۵۴۰ و یا شماره‌های ۳۳۱۲۴۳۱۴ و ۳۳۱۳۸۷۴۷ تماس بگیرند

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم میزبانی ۱۴۰ گونه پرنده را دارد.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار