معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از وجود هفت نقطه آب‌گرفتگی با سرمنشأ فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: روز اول بارندگی با حضور در مرکز کنترل ترافیک، این هفت نقطه مشاهده و بلافاصله به همراه معاونان و شهرداران مناطق از این نقاط بازدید شد.
کد خبر: ۷۹۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 02 November 2019

به گزارش تابناک تهران، صفا صبوری دیلمی، میدان آزادی را یکی از نقاط آب گرفتگی اعلام کرد و افزود: پیمانکار طرح نهایی میدان آزادی انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه است.

وی ادامه داد: این طرح از سال گذشته شروع شده اما طرح موقت آن روز سه شنبه به اتمام رسید و اکنون آب از یک مسیر دیگر منحرف شده تا در زمان بارندگی، سرریز نشود.

صبوری دیلمی در مورد آب گرفتگی بزرگراه امام علی(ع) نیز گفت: داخل دو لوله هزار و ۲۰۰ واقع در این بزرگراه، زباله انباشت شده بود که در روز گذشته زباله‌ها تخلیه و بتن‌ریزی و ترمیم کانال انجام شد،  آبگرفتگی تونل امیرکبیر نیز ناشی از مشکل بزرگراه امام علی(ع) است.

وی همچنین در مورد یکی دیگر از نقاط آبگرفتگی تهران ادامه داد: نهری در محدوده پل‌های کاروانسرای سنگی وجود دارد که این نهر از لجن پر شده بود، اکنون نهر روباز شده و نیروهای منطقه ۲۱ درحال کار هستند.

صبوری دیلمی در خصوص زمان تکمیل پروژه‌های رفع آبگرفتگی معابر در زمان بارش اظهار داشت: تکمیل تعدادی از پروژه‌ها نیازمند زمان طولانی‌تری نسبت به بقیه است برای مثال پروژه میدان آزادی شش ماه دیگر تکمیل می‌شود اما طرح موقت آن سه شنبه شب انجام شده است یا پروژه تقاطع بزرگراه امام علی(ع) -پیروزی تا چند روز آینده به اتمام خواهد رسید.

طراحی حوضچه زباله‌گیر در خیابان پیروزی

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از طراحی حوضچه زباله‌گیر در خیابان پیروزی خبر داد و گفت: این حوضچه بلافاصله بعد از طراحی نصب خواهد شد،  آب برای عبور از خیابان پیروزی به سمت بزرگراه امام علی(ع) از یک منهول عمودی ۹ متر پایین می‌رود،  سپس ۷۰۰ متر افقی رو به جلو حرکت می‌کند و در نهایت وارد کانال می‌شود، باید یک حوضچه زباله‌گیر نصب شود که قبل از ورود آب به کانال ۹ متری، زباله‌ها جمع آوری شوند.

صبوری دیلمی با تأکید براینکه اقدامات لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و نهرها به صورت مداوم درحال انجام است، افزود: موضوع آبگرفتگی معابر وابسته به چند عامل است،  در هفته گذشته در برخی از روزها ۲۰ میلی لیتر بارندگی در کمتر از دو ساعت داشتیم اگر این ۲۰ میلی لیتر بارندگی در مدت زمان ۲۴ ساعت صورت می‌گرفت آبگرفتگی معابر اتفاق نمی‌افتاد.

وی تصریح کرد: شهر براساس مقدار معین بارش (براساس استادانداردهای بین المللی) ساخته می‌شود برای مثال خیابان حافظ باید یک مقدار معین آب را عبور دهد؛ حال اگر باران بیشتر از این مقدار ببارد آب وارد خیابان می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: براساس آئیننامه موجود، شهر باید برای سیلاب ۲۵ ساله ایمن شود اگر سیلاب با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله رخ دهد، شهر زیرآب می‌رود. در سیل سال ۱۳۶۶ در دربند، دوره بازگشت سیل ۱۴۰ ساله است در صورتیکه رودخانه دربند ظرفیت سیل ۱۴۰ ساله را ندارد و آب وارد خیابان می‌شود،  کانال دربند برای سیل با دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی شده است.

صبوری دیلمی گفت: اگر یک نهر با حداکثر ظرفیت کار کند در هنگام بارش بیش از ظرفیت، نهر سرریز می‌شود و تنها باید اقدامات بحران انجام شود اما در مورد دیگر اگر بارش کمتر از ظرفیت نهر باشد و نهر لایروبی نشده باشد، مقصر ما هستیم. از ابتدای سال به تکرار رودخانه کن لایروبی شده است.
وی با بیان اینکه نهرهای کوچک موجود در خیابان‌های شهر برای بارش با ظرفیت کم طراحی شده‌ است، گفت: طبیعی است که با بارش بیش از اندازه آب وارد خیابان می‌شود و این اتفاق در کل کشورها طبیعی قلمداد می‌شود اگر هم قرار باشد که نهرها بزرگتر طراحی شود، کل خیابان‌های شهر به نهر تبدیل خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار