استاندار خوزستان گفت: ما متعهد به دفاع از منافع کشاورزان برنجکار خوزستان در برابر نوسانات قیمتی و دخالت دلالان و واسطه‌ها هستیم.
کد خبر: ۷۹۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 29 October 2019

غلامرضا شریعتی بعدازظهر در نشست شورای کشاورزی خوزستان در سرسرای اداری استانداری با اشاره به شروع برداشت محصول برنج و در کمین نشستن افرادی که می خواهند محصول کشاورزان را با قیمت غیرمنصفانه بخرند و آن را با قیمت بسیار بالا به مصرف کنندگان بفروشند ، تاکید کرد: اجازه نمی دهیم دسترنج کشاورزان به تارج برود.

وی در دفاع از برنجکاران خوزستان با وجود مخالفت وزارت جهادکشاورزی با کشت برنج در کشور غیر از استان های مازندران و گیلان بیان کرد: در این مرحله حساس نیز تمام قد از برنجکاران که در سیلاب امسال متحمل خسارات فراوانی شدند ایستاده ایم و از هر آنچه در توان داشته باشیم از آنان حمایت می کنیم.

شریعتی به تعاون روستایی خوزستان دستور داد خرید توافقی برنج را به سرعت دنبال و مجوز لازم را از سازمان متبوع دریافت کند و از صنعت ، معدن و تجارت خوزستان نیز خواست مجوزصادرات برنج به عراق را به سرانجام برساند و با تمهیداتی اجازه دخالت دلالان در تعیین خودسرانه نرخ شالی را ندهد.

استاندار خوزستان همچنین خواستار تعیین قیمت پایه برنج و شالی خوزستان از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت با هدف کنترل قیمت این محصول و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان شالی کار استان شد.

وی همچنین از مسئولان دست اندرکار خواست به سرعت گزارشی از اقدام های انجام شده که متضمن حمایت عملی از کشاورزان باشد را در اختیار وی قرار دهند تا تصمیم مقتضی برای جلوگیری از سقوط قیمت برنج گرفته شود.

اجازه صادرات برنج را به ما بدهید

در این نشست که برای نخستین بار جمعی از برنجکاران و تشکل های کشاورزی خوزستان حضور داشتند، برنجکاران خواستار صدور مجوز برنج تولیدی خوزستان به عراق شدند.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه مشکل مجوز صادرات برنج به عراق برطرف می شود ولی هنوز طرف عراقی مجوز واردات برنج از خوزستان را صادر نکرده افزود:حتی در شرایطی که امکان صادرات برنج تولیدی خوزستان وجود نداشته باشد نمی گذاریم دسترنج کشاورزان پایمال شود.

برنجکاران همچنین خواستار خرید توافقی برنج خود شدند.

گفته می شود تجار عراقی قیمت ۹۰هزار ریال را برای هرکیلوگرم شلتوک تولیدی خوزستان پیشنهاد کرده اند ولی پیگیری تجار عراقی برای دریافت مجوز واردات شلتوک از خوزستان به نتیجه نرسیده است.
این درحالی است که در چند روز اخیر برداشت محصول برنج در برخی نقاط شمالی خوزستان از جمله شوشتر شروع شده است.

کشت ۲۰۶هزار هکتار برنج در خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز گفت: ۲۰۶هزار هکتار از زمین های خوزستان زیرکشت شلتوک قرار گرفته که ۱۵۰هزار هکتار آن در زمین هایی است که در سیلاب اخیر دچار آبگرفتگی شده اند.

کیخسرو چنگلوایی پیش بینی کرد حدود ۸۵۰هزار تن شلتوک از شالیزارهای خوزستان برداشت شود که از این میزان حدود۴۵۰ هزار تن برنج سفید محلی و معطر به دست آید.

وی به سه برابر شدن سطح کشت برنج سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی گذشته در خوزستان اشاره کرد و افزود: تابستان امسال با بهبود شرایط آبی و ذخیره سازی مناسب آب در سدهای بالادست، زمینه بسیار مناسبی برای کشت سنتی برنج در خوزستان به وجود آمد و کشاورزان نیز برای جبران خسارات سیلاب به کشت برنج روی آوردند.

وی به شرایط حساس کشاورزان شالی کار خوزستان برای فروش محصول خود اشاره کرد و گفت: نگرانی کشاورزان را درک می کنیم و از همه ابزارهای لازم برای حمایت از منافع کشاورزان استان و امنیت غذایی کشور استفاده خواهیم کرد.

در این نشست پیشنهاد شد مرز چذابه به عنوان مرز رسمی صادرات شلتوک خوزستان در صورت موافقت عراق با واردات آن تعیین شود.

گفته می شود هر کیلوگرم شلتوک محلی خوزستان ۳۵هزار ریال توسط دلالان خریداری شده که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۰هزار ریال کاهش دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار