فرمانده یگان منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان خواستار همکاری انجمن‌های مردم نهاد برای شناسایی کوره‌های زغال شد و گفت: امسال ۱۰ پرونده قضایی برای افرادی که کوره زغال ساخته و یا زغال حمل کرده اند تشکیل شده است.
کد خبر: ۷۹۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳ 29 October 2019

سرهنگ عزیز اظهار داشت: با توجه به اینکه کوره‌های زغال در کوهستان و مناطق صعب العبور ایجاد می شود، شناسایی عاملان آنها دشوار است.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون با وجودی که ۲۶ کوره در چهار شهرستان تخریب شده اما هفت پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده است.

قلاوند اضافه کرد: در یک ماه اخیر نیز سه مورد محموله زغال از خودروها در ایذه، اندیمشک و باغملک به وزن یک هزار و ۵۶۰ کیلوگرم کشف و ضبط شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست پارسال ۲۴ کوره تخریب شده، افزود: ایذه با ۱۱ کوره بیشترین تعداد را در میان شهرستان‌هایی که این تخلف در آن روی می‌دهد، داشته است.

به گفته وی کوره‌های زغال در خوزستان صنعتی نیست و به صورت سنتی با کندن چاله ساخته می شود که حجم زیادی نمی‌گیرد.

قلاوند اظهار داشت: عامل اصلی روی آوردن مردم محلی به ساختن کوره‌های زغال، فقر و ناآگاهی نسبت به فواید جنگل و تبعات قطع درختان است، این در حالیست که بیشترین منفعت از جنگل متوجه عشایر و مردم بومی یک منطقه است.

وی با تاکید بر آموزش به جوامع محلی گفت: برنامه آموزشی برای این قشر وجود دارد اما آموزش‌ها ضعیف است و کفایت نمی‌کند که در این زمینه همکاری فعالان محیط زیست و منابع طبیعی می‌تواند حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب آنها کمک شایانی کند.

قلاوند همچنین گفت: امسال ۲ هزار و ۴۳۲ کیلوگرم گیاه دارویی نیز در شهرستان‌های اندیکا و دزفول ضبط شده است.

وی افزود: از این میزان ۲ هزار و ۲۴۲ کیلوگرم مربوط به نیمه نخست امسال بوده که نسبت به مشابه پارسال که پنج هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بوده، کاهش یافته است.

قلاوند اضافه کرد: برداشت گیاهان دارویی بدون مجوز ممنوع است، اما افرادی هستند که مجوز پرورش و برداشت گیاهان دارویی دارند و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

خوزستان بیش از یک میلیون هکتار جنگل دارد. وسعت جنگل های طبیعی زاگرس ۹۰۰ هزار هکتار است که در شمال و شمال شرق استان قرار دارند. بخشی از این جنگل های باارزش تحت نظارت اداره کل منابع طبیعی و بخشی نیز به عنوان مناطق حفاظت شده تحت پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار