مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان ایذه با اشاره به آغاز به کار برداشت برنج از سطح شالیزارهای این شهرستان گفت: کار برداشت از هفته‌های پیش آغاز و تا ۲۰ آبان ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۹۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 30 October 2019

مصطفی هنرمندیان با اشاره به ادامه یافتن کار برداشت محصول برنج از سطح شالیزارهای شهرستان اظهار کرد: کار برداشت از 15 مهر در سطح یک‌هزار و 100 هکتار از شالیزارهای این شهرستان آغاز و تا 20 آبان نیز ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به بارش‌های مناسب سال جاری گذشته و بهبود یافتن وضعیت خشکسالی موجود، کار خزانه‌گیری این محصول در 15 اردیبهشت آغاز و انتقال به زمین اصلی نیز از 15 تیر ماه صورت گرفت.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان ایذه با اشاره به انواع و محل کشت برنج در این شهرستان گفت: 90 درصد از برنج کشت شده در منطقه از نوع چمپا و 10 درصد دیگر نیز از انواع عنبربو و نجفی است که 95 درصد آن در بخش‌های سوسن و دهدز کشت شده است.

هنرمندیان با بیان اینکه کار برداشت به دو صورت دستی و مکانیزه در حال انجام است ادامه داد: 650 هکتار از این شالیزارهای با توجه به شرایط موجود و دسترسی جهت درو با کمباین با این روش برداشت می‌شود و بقیه آن نیز به‌صورت دستی و سنتی در حال برداشت است.

استقبال از کشت مکانیزه برنج

وی با اشاره به انجام کار نشا‌کاری مکانیزه در امسال برای نخستین‌بار در شهرستان بیان کرد: این کار علاوه بر راحت بودن و کم کردن فشار کار روی کشاورز باعث کاهش علف‌های هرز موجود در زمین و کاهش میزان استفاده از آب شد که مورد استقبال قرار گرفت.

هنرمندیان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار 4 هزار و 500 کیلوگرم برنج برداشت شود اضافه کرد: با توجه به اینکه قیمت‌گذاری دولتی در زمان اشباع بازار از این محصول انجام می‌شود، به دلیل کیفیت خوب برنج خوزستان و پیش خرید شدن محصول بسیاری از زمین‌های کشاورزان توسط بازاریان، قیمت‌گذاری بین خریدار و کشاورز به صورت توافقی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان و شالی‌کاران به منظور کم کردن خسارات و فراگیری روش‌های نوین کشاورزی افزود: با برگزاری این دوره‌ها و کلاس‌ها امسال شاهد کنترل بیماری‌ها، کم شدن قابل توجه علف‌های هرز و افزایش کیفیت محصول برنج بوده‌ایم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان ایذه با اشاره به مشکل پیش آمده بین کشاورزان و کمباین داران بر سر عدم وجود قیمت مصوب برای برداشت محصول گفت: برخی از کمباین‌دارها بیشتر از حق خود را می‌خواستند و این مساله باعث ایجاد این مشکل شد ولی با توجه به پیگیری‌ها و جلسات انجام شده با کمباین‌دارها، قیمت توافقی با کشاورز در دستور کار آنها قرار گرفت.

وی در پایان با اشاره به آغاز کشت محصولات پاییزه در شهرستان ایذه بیان کرد: با توجه به سود مناسب محصول کلزا و دردسر کمتر آن برای کشاورزان، جهاد کشاورزی آمادگی حمایت برای کشت این محصول در ایذه را دارد و انتظار می‌رود کشاورزان نیز با وارد شدن به این بخش از کشاورزی گامی مهم در تولید این محصول بردارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار