استاندار خوزستان گفت: عملکرد ضعیف دستگاه‌ها و مسئولان استانی در این موضوع قابل پذیرش نیست و با این روند پیگیری، امیدی به ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی تخریبی و آسیب دیده وجود ندارد.
کد خبر: ۷۹۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱ 28 October 2019

غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: مقامات محلی و استانی این موضوع را به صورت مداوم پیگیری و دنبال نکردند و از این مصوبه دولت که برای استان یک فرصت برای بازسازی خانه‌های فرسوده شهرستان محروم مسجدسلیمان است به خوبی استفاده نشد.

به گزارش"تابناک" وی گفت: عملکرد ضعیف دستگاه‌ها و مسئولان استانی در این موضوع قابل پذیرش نیست و با این روند پیگیری، امیدی به ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی تخریبی و آسیب دیده وجود ندارد.

استاندار خوزستان افزود: باید موضوع ساخت و تعمیر خانه‌های آسیب دیده از زلزله مسجد سلیمان همچون موضوع رسیدگی به آسیب‌ها و خسارت‌های سیل اخیر در خوزستان رسیدگی و پیگیری شود.

شریعتی ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته تلاش بسیاری شد تا برای جا به جایی خانه‌هایی که در مسجد سلیمان در مناطق آلوده از نفت هستند اقدامی شود که موفق نشدیم ، اکنون این فرصت برای جابه جایی این خانه‌ها به دلیل آسیب دیدن بر اثر زلزله فراهم شده و باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی گفت: دولت در بدترین شرایط اقتصادی برای توسعه عمرانی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده خوزستان پای کار آمده است و اگر از این فرصت پیش آمده استفاده نشود دیگر قادر به بهبود شرایط این مناطق نخواهیم بود.

همچنین عزیزالله مهدویان در این جلسه اظهار کرد: بحث بازسازی مسکن در کشور حرف جدیدی نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون انجام شده است.

وی افزود: بانک ها و همه دستگاه ها در این راستا وظیفه خود را می دانند و طبق روال کار انجام می شود. در مسجدسلیمان پس از زلزله که یک حادثه بود، اعتبارات آن ابلاغ شد اما در اجرا با مشکل مواجه شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بیان کرد: پروسه صدور پروانه حداکثر باید ۱۰ روز صادر شود اما اکنون پس از سه یا چهار ماه هنوز یک پروانه صادر نشده است.

مهدویان تصریح کرد: بنیاد مسکن این آمادگی را دارد که نیروهای مورد نیاز شهرداری را برای تسریع در این بخش تامین کند.

وی در خصوص بحث احداثی های جدید در مسجدسلیمان  گفت: کسانی که طبق نقشه جامع منازلشان باید جا به جا شوند امکان تخصیص زمین وجود دارد ولی امکان واگذاری زمین به منازل واقع در محدوده ممنوعه در مسجد سلیمان را نداریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز این نشست گفت: ۱۴ هزار واحد مسکونی متاثر از زمین لرزه مسجدسلیمان مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۹۰ مورد در سامانه بنیاد مسکن ثبت شدند.

مسعود انصاریان با بیان اینکه همچنان ۱۰ ارزیاب در مسجد سلیمان حضور دارند ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌ انجام شده از این تعداد یک هزار و ۴۳۷ واحد مسکونی باید از نو ساخته، و ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز باید تعمیر شوند.

وی گفت: تعمیر ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در این منطقه درحال انجام است که از این تعداد کار تعمیر ۲۰۰ واحد به پایان رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان افزود: برای ساخت و تعمیر برخی خانه‌های آسیب دیده از زلزله در مسجدسلیمان با مشکلاتی روبه رو هستیم به عنوان مثال برخی خانه ها به دلایل مختلف از جمله آلودگی نفتی امکان درجا سازی را ندارند و باید به مکان دیگر منتقل شوند که باید برای این موارد تمهیدات لازم اندیشیده شود.

انصاریان ادامه داد: پرونده ۲۴۷ واحد مسکونی برای تهیه نقشه به شهرداری این شهر ارجاع داده شده که برای تنها ۱۴ واحد دستور تهیه نقشه از نظام مهندسی صادر شده است و ۵۰ واحد مسکونی نیز باید برای ساخت از مکان خود جابه جا شوند؛ عملیات تخریب ۱۴ واحد مسکونی نیز انجام گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار