مدیر کل امور عشایری ایلام:
مدیر کل امور عشایری ایلام از افزایش راندمان تولید عشایر ایلام خبر داد و گفت: برای توانمندسازی عشایر ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
کد خبر: ۷۹۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 28 October 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ علی سلیمی اظهار داشت: در استان ایلام ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه مستقل در ۹۵ کانون توسعه به شغل دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.

وی افزود: ۱۱ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند، ۵ درصد جمعیت عشایری کشور در استان ایلام است و این استان چهاردهمین استان عشایری کشور به شمار می رود.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۷.۵ درصد جمعیت دامی عشایر در سطح کشور در استان ایلام و حوزه عشایری است که نقش عمده ای در عرضه مواد غذایی و پاسخگویی به تقاضاهای گوشت قرمز و مواد لبنی را دارند.

وی ادامه داد: در سطح استان ۱۴ تعاونی عشایری با یک اتحادیه مرکزی وجود دارد که کار تامین و توزیع نهادهای دامی، تامین مایحتاج عمومی عشایر و بحث بیمه های اجتماعی و نیز کشت گیاهان دارویی و بسیاری دیگر از وظایف را بر عهده دارند.

حمایت از طرح های پرواربندی عشایر

سلیمی عنوان کرد: در سنوات گذشته تسهیلات بسیار خوبی در راستای افزایش راندمان تولید و بهره وری بیشتر به عشایر ارائه داده شده است.

مدیر کل امو ر عشایری استان ایلام بیان داشت: از طریق سامانه کارا نزدیک به ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر در راستای توانمندسازی پرداخت و همچنین تسهیلاتی از محل بحران بین عشایر توزیع شده است.

وی بیان داشت: همچنین تسهیلات بسیار خوبی هم از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده که این نوع تسهیلات می تواند هر زمان نیاز داشته باشد پرداخت شود.

وی ادامه داد: مشروط به اینکه پرواربندی دام  در بین عشایر شکل گیرد، هر عشایری که این آمادگی را برای راه اندازی پرواربندی دام داشته باشند، به ازای هر راس دام پرواربندی شده ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می شود و ۸۰ درصد آن به صورت نهادهای دامی و کنسانتره و ۲۰ درصد به صورت نقدی است.

مدیر کل امور عشایری ایلام گفت: یکی از اقدامات انجام گرفته در سنوات گذشته که استمرار دارد تنوع بخشیدن به معیشت عشایر با هدف بالا بردن راندمان تولید و افزایش درآمد و معیشت و بهره وری بیشتر است.

اجرای طرح های کشاورزی مختلف بین عشایر استان

وی تصریح کرد: در بسیاری از مناطق که ظرفیت وجود داشته عشایر صرفا به کار دامپروری مشغول نیستند، بلکه تعدادی از عشایر استان به کشت گیاهان دارویی و حتی به پرورش ماهی روی آورده اند.

وی افزود: در منطقه برتش دهلران نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی با ۲۴ حلقه چاه در قالب گروه های تعاونی در راستای تنوع بخشیدن به معیشت عشایر واگذار شده است که عشایر در این منطقه هم اکنون به کشت ذرت، گندم و علوفه برای نهادها مبادرت می کنند.

سلیمی اظهار داشت: همچنین مطالعات آبی و  خاکی با هدف ایجاد ایستگاه های پمپاژ در شهرستان های چرداول و بخش هلیلان و زردلان که نزدیک به ۳۵۰ هکتار از اراضی دیم زیرکشت آبی می روند و باعث تحول شگرفی در اقتصاد و معیشت عشایر می شود، انجام گرفته است.

وی تصریح داشت: تقاضایی که از عشایر استان داریم این است که د دام های خود را در مقابل بلایا و حوادث طبیعی بیمه کنند.

مدیر کل امور عشایری ایلام عنوان کرد: در سال جاری نیز باید تمامی دام های عشایر به شرکت تعاونی برای هویت گذاری دام مراجعه کنند زیرا هر دامی که هویت گذاری نشود بر اساس قانون به عنوان قاچاق تلقی می شود و ممکن است مورد ثبت و ضبط قرار بگیرد./ح

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار