سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول با اشاره به تشکیل یکهزار و ۹۱ پرونده خسارت سیل در این شهرستان گفت: تاکنون افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال از این خسارت ها با پرداخت تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض پرداخت شده است.
کد خبر: ۷۹۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ 26 October 2019

محمد حیدری در نشست کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان افزود: برای جلوگیری از انحراف در روند تشکیل هر پرونده خسارت سیل ضوابط قانونی شدیدی اعمال شده است.

وی اظهار داشت: فقط یک درصد خطا در ارزیابی سازمان هوا و فضا از خسارت های سیل در دزفول ثبت شده بود که این درصد پایین، نشان از سلامت سیستم حرفه ای شهرستان است.

حیدری با بیان اینکه شهرستان دزفول قطب تولید محصولات کشاورزی و برخی بذرها از جمله کلزا و کنجد است، افزود: دزفول بذر ۸۰ میلیون ایرانی را در برخی محصولات تامین می کند که باید با مدیریت و نظارت دقیق اجازه ندهیم در تولید این محصولات مشکلی پیش آید.  

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت: تاکنون بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از خسارت های سیل فروردین ماه امسال در دزفول پرداخت شده و تسهیلات با همکاری هشت بانک عامل در حال پرداخت است.  

احمد زارعی با بیان اینکه برداشت کشت تابستانه از ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در حال انجام است، افزود: افزون بر ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دزفول به کشت محصولات تابستانه از جمله برنج، ذرت، کنجد و دیگر محصولات اختصاص یافته که برداشت آنها آغاز شده و نیازمند همکاری دستگاه های ذیربط است.

وی بیان کرد: محصول ذرت در حدود ۲۳ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دزفول کشت شده که بخشی از این محصول به صورت علوفه در حال برداشت است.

زارعی افزود: محصول کنجد از جمله محصولات پرهزینه ای است که برداشت آن سنتی و با کارگری بالا انجام می شد ولی چند سالی است که در شرکت کشت و صنعت شهید رجایی بذر جدیدی تولید می شود که امکان کشت و برداشت مکانیزه این محصول را فراهم می کند.

وی ادامه داد: بذر کنجد به مقدار موردنیاز در این شرکت تولید می شود که تحول بزرگی در حوزه تولید، کشت و توسعه دانه های روغنی است و امیدواریم بیشتر توسعه یابد.

سهمیه کود برای کشت محصولات کشاورزی دزفول ناچیز است 

دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز گفت: سهمیه کود موردنیاز برای کشت گندم، ذرت و چغندرقند ناچیز است ضمن اینکه برای باغ های مرکبات نیز سهمیه کود در نظر گرفته نشده است.  

بهمن دریکوندی با بیان اینکه برای هر هکتار چغندرقند یک کیسه کود نیاز است، افزود: قرار بود از سه سال قبل سهمیه کود را افزایش دهند که به علت واگذاری حدود نیمی از سهمیه به واحدهای خدماتی مشکلاتی ایجاد شد و بازار سیاه به وجود آمد به طوری که هر کیسه کودی که باید با قیمت ۴۲۰ هزار  ریال به فروش می رسید تا یک میلیون ریال نیز به فروش رسید.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز در این باره گفت: تعزیرات حکومتی باید در این خصوص وارد عمل شود زیرا پارسال نارضایتی های زیادی در این حوزه وجود داشت.

وی افزود: باید تیمی از بازرسان فرمانداری، نظام صنفی، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی تشکیل و بر روند توزیع کود نظارت کامل داشته باشند تا از توزیع خارج از شبکه این محصول حیاتی جلوگیری و با قیمت دولتی در دسترس کشاورزان قرار گیرد و دلالان به بازار کود ورود نکنند.

وضعیت آب های زیرزمینی در کشور نگران کننده است 

مدیر امور آب شمال غرب استان خوزستان نیز پلمب چاه های غیرمجاز را از تکالیف وزارت نیرو برشمرد و گفت: حتی یک لیتر آب کشاورزی از چهار سال پیش از محل منابع زیرزمینی اختصاص داده نمی شود.

کیسان روئینیان افزود: آمار برداشت از آب های زیرزمینی در دزفول بالا است که اگر این برداشت بی رویه ادامه پیدا کند مشکلات زیادی ایجاد می شود.

زارعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز در این باره گفت: پیشنهاد می شود چاه های آبی که هیچ مجوزی برای برداشت ندارند پلمب شوند البته فعلا چاه های آبی که قبلا مجوز دریافت کرده اند، پلمب نشوند.  

وی گفت: مجوز حفر چاه از سال ها قبل بدلیل کمبود آب به کشاورزان داده شد که برق آن هم با نرخ کشاورزی محاسبه می شد ولی هنگام تمدید مجوز تعرفه برق چاه ها به تجاری تبدیل شد.

زارعی افزود: باید به کشاورزانی که قصد اجرای سیستم نوین آبیاری و قطره ای را دارند اجازه بهره برداری از این چاه ها داده شود ولی وزارت نیرو پلمب این چاه ها را در دستور کار قرار داده است.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز اظهار داشت: موضوع چاه های غیرمجاز یکی از معضل های جدی شهرستان دزفول بوده که به یک چالش تبدیل شده است.  

محمد حیدری افزود: باید در قالب قانون و ضوابط حفاظت از منابع آب و حمایت از تولید و رونق کشاورزی در این خصوص چاره اندیشی و با نگاهی جامع به این چالش توجه شود.

وی گفت: باید ضمن حفظ مایه حیات توسعه تولید محصولات کشاورزی مدنظر باشد چراکه دزفول از نعمت شبکه آبیاری پیشرفته برخوردار است و نباید چنین چاه های غیرمجازی داشته باشد.

حیدری افزود: نباید نسبت به منابع آب زیرزمینی سکوت کنیم و اجازه دهیم افراد سودجو هرگونه که دلشان می خواهد از این منابع استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه آب باید به دست مصرف کنندگان واقعی یعنی کشاورزان برسد، گفت: رویکرد قانونگذار در شورای حفاظت از منابع آب،  بازدارندگی است زیرا در سال های آینده نیازی به چاه های آب مگر برحسب ضرورت نیست.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول افزایش نظارت و مدیریت دقیق را برای جلوگیری از قانون گریزی ضروری خواند و افزود: باید آماری از تعداد چاه های آب دزفول گرفته و میزان برداشت آب از این چاه ها مشخص شود.

آبان پرباران در انتظار دزفول است 

رئیس اداره هواشناسی صفی آباد دزفول نیز در این نشست آبان ماه را ماهی پرباران برای این شهرستان بیان کرد و گفت: بارندگی ها از چند روز پیش در دزفول آغاز شده و ادامه دارند.  

علی کرمی افزود: بارندگی ها در ادامه کمتر از نرمال خواهند بود و باران زمستان نیز کمتر از نرمال است به طوری که دی ماه با وقفه بارندگی مواجه هستیم و بهمن ماه بارندگی کم خواهد بود.

وی با بیان اینکه بارش در زمستان کمتر از نرمال پیش بینی می شود ‌و وضعیت پارسال تکرار نخواهد شد، گفت: کشاورزان باید از وقفه بارندگی برای برداشت محصول یا کشت محصول جدید استفاده کنند.

کرمی درخصوص وضعیت بارندگی کوتاه مدت نیز گفت: تا اواسط هفته آینده بارندگی به شکل پراکنده تداوم خواهد داشت ولی بارندگی هفت روز آینده به اندازه آبیاری مزرعه که حدود ۳۰ میلیمتر است نخواهد بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار