معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: صادرات شلتوک از خوزستان به کشور عراق، امسال انجام می‌شود.
کد خبر: ۷۹۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 28 October 2019

عبدالرحمان ناصریان بیان کرد: پیش از این صادرات برنج از خوزستان به ندرت انجام می‌گرفت، جاری شدن سیل در ابتدای امسال در استان در کنارآسیب و تخریبها ، سودهایی هم به همراه داشت که باید از این فرصتها به درستی استفاده شود.

وی گفت: با جاری شدن سیل در استان شرایط برای کشت برنج در وسعت زیاد فراهم شد و همین موضوع شرایط را برای صادرات شلتوک و برنج در استان فراهم کرد.

ناصریان با اشاره به استقبال کشور عراق  از صادرات شلتوک خوزستان به این کشور بیان کرد: تنها مشکل برای صادرات شلتوک به عراق میزان تعرفه صادراتی است که هنوز مشخص نشده و در حال پیگیری حل این مشکل هستیم .

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: امسال حجم کشت برنج در استان بسیار بالا بوده و استان ظرفیت خشک کردن این میزان شلتوک و تبدیل کردن آن ها به برنج را ندارد و همین موضوع باعث شده تا شرایط برای صادرات شلتوک به کشور عراق فراهم شود.

وی گفت: فروش و صادرات شلتوک برای کشاورز نیز بسیار سودآور و برای استان ارزآور است و از سوی دیگر کشاورزان دیگر نیاز به پرداخت هزینه تبدیل کردن شلتوک به برنج  ندارند.

وی با بیان اهمیت تقویت بازار صادرات گفت: برنج صادراتی قیمت‌گذاری نمیشود و با توافق بین فروشنده و خریدار تعیین می‌شود.

 به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، تابستان امسال ۱۸۳هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیر کشت برنج رفت که در مقایسه با ۶۲ هزار هکتار شالیزارهای پارسال ، حدود سه برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از مجموع تولید کل شلتوک در خوزستان حدود ۴۲۰هزار و ۹۰۰ برنج محلی و پرمحصول تولید می شود، افزود: این میزان پیش بینی تولید برنج در استان بی سابقه است.  

بارش‌های مناسب در سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ ذخایر آب پشت سدهای خوزستان را به حدود ۲۴میلیارد متر مکعب افزایش داد که در مقایسه با سال آبی ماقبل بیش از ۲ برابر افزایش نشان می‌دهد.

امسال ۴۵۵هزار هکتار از اراضی خوزستان زیرکشت محصولات تابستانه رفت که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزون۲ برابر افزایش داشته است.

سالانه حدود ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی با تنوع ۱۲۴محصول در خوزستان تولید می شود؛ این استان از نظر کمیت تولید و تنوع محصولات کشاورزی رتبه نخست را در کشور دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار