یک استاد دانشگاه عنوان کرد:
مدیرگروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد شوشتر گفت: متاسفانه با توجه به این‌که ورزش ما به سمت نتیجه‌گرایی سوق پیدا کرده است، یک فرد برای نتیجه‌گیری در کوتاه‌مدت از مواد نیروزا استفاده می‌کند که استفاده از این مواد در لیگ‌های دسته پایین و رده‌های جوانان رایج است و اثرات حاد دارد.
کد خبر: ۷۹۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 05 November 2019

محمد سجادیان در خصوص علت گرایش ورزشکاران به مکمل‌ها و مواد نیروزا، اظهارکرد: بدن انسان به صورت هوشمند عمل می‌کند و نیازهای ضروری غذایی خود را به صورت یکپارچگی درونی حفظ می‌کند و به همین دلیل در فعالیت‌های پیچیده ورزشی، بدن همیشه ترجیح حیات می‌دهد و همین باعث می‌شود بدن انسان دارای محدودیت شود.

وی ادامه داد: هر انسانی برای انجام کارهای روزمره و فعالیت‌های ورزشی پایه، مواد غذای‌اش در دسترس است، مگر این‌که بخواهد فعالیتی اضافه بر سیستم بدنی خود انجام دهد که از جمله می‌توان به رقابت ورزشی شدید اشاره کرد که در این شرایط، فرد به استفاده از مکمل‌ها گرایش پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: مکمل‌ها در سیستم غذایی ما ضروری نیستند، مگر این‌که بدن تحت فشار باشد و به همین دلیل است که در هنگام فعالیت‌های ورزشی شدید، استفاده مکمل‌ها رواج پیدا کرده است. مهم‌ترین چیز برای بدن انسان این است که چه ماده‌ای را جذب کند و تنها استفاده از مکمل‌ها کافی نیست.

وی با بیان اینکه مکمل‌ها برای افزایش ظرفیت و توان فرد ورزشکار استفاده می‌شوند، افزود: ریشه بیشتر مکمل‌ها از پروتئین و قند است و شکسته شدن این مواد در بدن به سادگی اتفاق نمی‌افتد. یعنی جذب آن‌ها به راحتی نیست، مگر این‌که بدن به حالت سازگاری برسد. متاسفانه مهم‌ترین دلیل استفاده از مکمل‌ها در فعالیت‌های ورزشی، عدم آگاهی است. یعنی ورزشکار مبتدی هنوز سازگاری‌های جسمانی‌اش شکل نگرفته است اما بلافاصله به سراغ استفاده از مکمل‌ها می‌رود و به همین دلیل این فرد به انواع بیماری‌های گوارشی به دلیل عدم آشنایی بدن با مکمل‌ها، دچار می‌شود.

وی درباره اثرات سوء مواد نیروزا بر بدن یک ورزشکار گفت: متاسفانه بیشتر ورزشکاران حرفه‌ای از مواد نیروزا استفاده می‌کنند که با افزایش گردش خون و فراخوانی هورمون‌ها، این مواد روی سیستم سمپاتیک تاثیر می‌گذارند و گردش خون موضعی را افزایش می‌دهند و همین باعث فشار روی یک ناحیه از بدن ورزشکار شده و ورزشکار بدون این‌که خود آگاه باشد، به صورت پرفشار تمرین می‌کند یا مسابقه می‌دهد. مواد نیروزا غیر از ضرر چیز دیگری برای بدن ندارند.

سجادیان عنوان کرد: متاسفانه در برخی نوشیدنی‌هایی که هم‌اکنون در فروشگاه‌ها قابل دسترس نیز هستند، چنین موادی وجود دارد و مصرف آن‌ها در کوتاه‌مدت افزایش فشارخون را در بر دارد و در درازمدت روی دریچه خروجی قلب یعنی همان آئورت تاثیر می‌گذارد. پس مصرف طولانی‌مدت این مواد به دلیل این‌که پمپاژ قلب را بالا می‌برد، روی دیواره عروق و دریچه قلب تاثیر مخرب دارد. در این زمینه مهم‌ترین مشکل همان عدم آگاهی است و اگر یک فرد بداند که استفاده از مواد نیروزا چه ضرری دارد، شاید هرگز سراغ استفاده از این مواد نرود.

وی بیان کرد: متاسفانه با توجه به این‌که ورزش ما به سمت نتیجه‌گرایی سوق پیدا کرده است، یک فرد برای نتیجه‌گیری در کوتاه‌مدت از مواد نیروزا استفاده می‌کند که استفاده از این مواد در لیگ‌های دسته پایین و رده‌های جوانان رایج است و اثرات حاد دارد. به نظر من رسانه‌های تصویری نقش خیلی مهمی در آگاهی مردم دارند و ادارات‌کل ورزش و جوانان استان‌ها نیز می‌توانند از طریق بیلبوردهای شهری در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند. حتی می‌توان پنج دقیقه از زمان بین دو نیمه مسابقات فوتبال را به اطلاع‌رسانی در این زمینه اختصاص داد.

مدیرگروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد شوشتر گفت: پیشنهاد من این است که در طول سال تحصیلی، معلمان ورزش مکلف به آموزش دانش‌آموزان در این زمینه شوند، زیرا می‌تواند اثرات خیلی خوبی داشته باشد. حتی می‌توان در دانشگاه‌ها این مهم را مدنظر قرار داد. افزایش فرهنگ اطلاع‌رسانی در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مواد نیروزا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار