مدیرکل بیمه سلامت استان خبر داد:
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان از بیمه رایگان سه دهک اول جامعه پس از انجام ارزیابی وسع و توان مالی خبر داد.
کد خبر: ۷۹۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹ 22 October 2019

دکتر علی خسروی در نشست خبری امروز (۳۰ مهرماه) با اشاره به ارزیابی وسع و توان مالی همزمان با هفته بیمه سلامت، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه بر بیمه مبتنی بر ارزیابی وسع تاکید شده است و هیچ فردی نباید فاقد بیمه باشد. خانواده‌هایی که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند می‌توانند در مدت شش ماه به سایت بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنند تا بر اساس تمکن مالی‌شان از یارانه دولت برخوردار شوند.

وی افزود: بر اساس ارزیابی وسع، سه دهک پایین جامعه یعنی خانواده‌هایی که کمتر از ۴۰ درصد درآمد ماهیانه قانون کار را دارند، بیمه رایگان می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: دهک چهارم یعنی خانواده‌هایی که درآمد آنها ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد قانون کار باشد، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تومان یعنی ۵۰ درصد بیمه را پرداخت می‌کنند. دهک پنجم به بالا نیز باید ۱۰۰ درصد حق بیمه یعنی ۶۰۰ هزار تومان بابت هر نفر را پرداخت کنند. البته این مبالغ قابل قسط‌بندی است.

خسروی بیان کرد: در خوزستان حدود ۲۵۰ هزار نفر فاقد بیمه‌های درمانی هستند که امیدواریم بتوانیم امسال این افراد را بر اساس دهک‌ها، بیمه رایگان کنیم.

وی عنوان کرد: بر اساس آیین‌نامه مصوب دولت، پس از ثبت‌نام افراد جهت دریافت دفترچه بیمه سلامت، وزارت رفاه باید ارزیابی وسع هر دهک را انجام و نتیجه را به ما استعلام کند بنابراین اگر مشکلی در ارزیابی دهک‌ها وجود داشته باشد، این مشکل از سوی بیمه سلامت نیست.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان بیان کرد: در طرح بیمه سلامت همگانی، همه اقشار جامعه به صورت رایگان بیمه شدند؛ در این میان برخی از افراد مانند طلافروشان بازار طالقانی اهواز نیز بیمه رایگان شده بودند اما اکنون با توجه به شرایط حاکمیت به این نتیجه رسیدیم که بر اساس دهک‌ها و بر اساس وسع خدمات بیمه‌ای افراد انجام شود.

خسروی تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند از خدمات بهداشت و درمان بیمه سلامت استفاده کنند، باید قبل از اینکه بیمار شوند نسبت به اخذ دفترچه اقدام کنند در غیر این صورت برای کسانی که سر تخت بیمارستان جهت اخذ دفترچه اقدام می‌کنند، راهی وجود ندارد.

وی خاطرنشان‌کرد: در بحث بیمه، همه هنگام مراجعه عنوان می‌کنند که توان پرداخت پول را ندارند در صورتی که چنین نیست و بنابراین با اجرای صحیح طرح ارزیابی وسع، عدالت بیمه‌ای ایجاد می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با اشاره به انجام طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در هشت شهرستان خوزستان، گفت: از سال ۹۹ طرح نسخه الکترونیکی در همه شهرهای خوزستان اجرا خواهد شد. در حال حاضر نیز دفترچه‌های بیمه سلامت در بیمارستان‌های دولتی حذف شده‌اند.

خسروی با اشاره به حرکت بیمه سلامت به سمت بستر الکترونیکی، بیان کرد: رسیدگی مکانیزه پرونده بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی از مهرماه سال جاری انجام شده است. حرکت به سمت استقرار پروژه‌های الکترونیکی موجب تعدیل هزینه‌ها، کنترل عملکرد طرف قرارداد، افزایش کیفیت خدمات و همچنین شفافیت خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته شش میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده در بیمارستان‌های کشور تشکیل شده که با الکترونیکی شدن، میزان صرفه‌جویی کاغذ ۱۲۴ میلیون برگ کاغذ خواهد بود. در خوزستان نیز چهار میلیون و ۸۰۰ هزار برگ کاغذ صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان تصریح کرد: همچنین خدمات سرپایی نسخه‌نویسی الکترونیک در هشت شهر خوزستان و در همه بیمارستان‌های طرف قرارداد، انجام شده است. دزفول، بهبهان و اهواز آخرین شهرها در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی خواهند بود. به مراکز درمانی نیز برای تجهیز سخت‌افزاری برای استفاده از نسخه الکترونیکی تسهیلاتی ارائه خواهیم داد. البته در صورت قطع اینترنت، پزشکان می‌توانند از نسخه کاغذی استفاده کنند.

خسروی با اشاره به پرداختی‌های بیمه‌ای به مراکز درمانی بیان کرد: در سال جاری مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و پاراکلینیک‌ها تا مردادماه و مطالبات بیمارستان‌های خصوصی تا تیرماه به صورت علی‌الحساب و ۷۰ درصد پرداخت شده است. به پزشکانی که در بحث نسخه‌نویسی الکترونیکی نیز همکاری خوبی داشتند، قول دادیم که تا شهریورماه پرداختی آن‌ها انجام شود که در این زمینه اقدام کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در سال ۹۷ بار مراجعه بیمه‌شدگان ۷.۵ میلیون نفر بوده است یعنی به طور متوسط هر بیمه‌شده سه بار به بیمارستان‌ها مراجعه کرده است که هزینه این افراد ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: روزانه ۲۱ هزار و ۵۴۸ بار مراجعه بیمه‌شده داریم و تقریبا روزانه ۱۶۴ میلیون تومان بابت بیمه‌شدگان هزینه می‌شود. در سال ۹۸، ۲۸ میلیارد تومان بابت مطالبات دارویی پرداخت شده است. همچنین امسال به مراکز درمانی ۲۶۰ میلیارد تومان، به مراکز خصوصی ۵۶ میلیارد تومان، به مراکز دولتی و دانشگاهی ۱۴۸ میلیارد تومان و برای نسخه الکترونیکی ۴۰ میلیون تومان پرداخت شده است. به ازای هر ماه ۵۶ میلیون تومان در همه حوزه‌های درمانی پرداخت شده است.

خسروی با اشاره به سرباری بیماران استان‌های دیگر به خوزستان هم بیان کرد: در سال گذشته، سه میلیارد تومان تنها در بیمارستان گلستان بابت بیماران استان‌های دیگر هزینه کردیم و بیمارستان گلستان دیگر تحمل بار مراجعه را ندارد. حتی در لالی نیز سرباری بیماران از جمله عشایر شهرکرد وجود دارد. این در حالی است که از یک طرف بیمه سلامت خوزستان خرج می‌کند و از طرف دیگر بیمه استان‌های دیگر اعتبارات خودشان را دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار