مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: علاوه بر اعتباراتی که برای طرح‌های مقابله با گرد و غبار در خوزستان درنظر گرفته‌شده، برای مرحله آمادگی در مقابل گرد و غبارهای پیش‌رو ، نیازمند اعتبار هستیم.
کد خبر: ۷۹۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸ 22 October 2019

کیامرث حاجی زاده عصر سه شنبه در کمیته فنی کارگروه استانی مقابله با گردو غبار در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: پیش بینی‌ هواشناسی نشان می‌دهد که پس از گذر از پاییز ماه‌هایی همچون دی در خوزستان تقریبا بدون بارش است که با وجود بادهای موسمی، احتمال وقوع گرد وغبار در خوزستان وجود دارد لذا باید اعتباری برای آمادگی در مقابله با این گرد و غبارها در نظر گرفته شود

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به برگزاری ماهی یکبار نشست این کمیته فنی گفت: موضوعات مهمی در خصوص کانون‌های گرد و غبار و مسایل پیرامون آن در این نشست مطرح می‌شود لذا ضرورت دارد مدیران دستگاه‌ها خود حضور داشته باشند؛ اگر مدیری از دستگاهی در جلسه حضور نداشته باشد با وی برخورد و اعتبارات آن دستگاه در حوزه مقابله با گردو غبار را صفر می‌کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با انتقاد از عملکرد کمیته نظارت ذیل ستاد مقابله با گرد و غبار ادامه داد:دستگاه‌های مختلف باید از درون بر کار خود نظارت داشته باشند اما با این همه دستگاه‌های عضو کمیته نظارت شامل سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اداره کل حفاظت محیط زیست ، مشاور استاندار و … باید بر روند پروژه ها نظارت، و در بازدیدها حضور مستمر داشته باشند.

وی گفت: کمیته نظارت باید به اختلاف نظر میان اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی در خصوص طرح‌ها و پروژه های مقابله با گرد و غبار ورود کرده، و نقاط قوت و ضعف را شناسایی و اصلاح، و راهکار مناسب را به آنها ارایه دهد.

حاجی زاده افزود: کارشناسان و اساتید دانشگاه در خوزستان، بهترین کارشناسان و اساتید در حوزه شناخت گیاهان بومی، نوع و جنس خاک در منطقه، جغرافیا، بذرها، توپوگرافی زمین، مسایل قومی و فرهنگی و … هستند لذا ضرورت دارد با قدرت در این حوزه فعالیت کنند.

وی در ادامه بر بررسی مجدد کانون‌های گرد و غبار و تغییر شرایط آب و هوایی و اقلیمی نسبت به سال‌های قبل تاکید کرد و گفت: کارشناسان باید تحقیقات بر روی کانون‌های گرد و غبار و راه‌های مقابله با آن را داشته باشند چه بسا دیگر نباید نهالی که چند سال پیش در کانون‌ها کشت می شد، امروز کشت شود و به جای آن روش‌های بهتری مانند قرق، مدیریت چرا، استفاده از هرز آب‌ها و … مد نظر باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: در مسیر کریت کمپ به رامهرمز و در کنار تاسیسات نفت امکان ایجاد یک کانون گرد و غبار جدید وجود داشت اما اکنون پس از نهالکاری در منطقه شاهد هستیم که حتی اگر خشکسالی ایجاد شود پوشش ایجاد شده مانع از برخاستن گرد و غبار می شود.

وی بر اجرایی شدن تعهدات از سوی دستگاه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: شرکت نفت باید تعهدش را در کریت کمپ برای نهال کاری پنج هزار هکتار انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار