رییس اتاق تعاون ایران:
رییس اتاق تعاون ایران، واگذاری صادرات سوخت به سازمان همیاری شهرداری‌ها را خلاف قانون بیان کرد و گفت: صادرات سوخت به کشورهای همسایه و منطقه، حق طبیعی و قانونی تعاونی‌های مرزنشین است.
کد خبر: ۷۹۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶ 22 October 2019

بهمن عبداللهی در اهواز افزود:چند سال است حق صادرات سوخت به کشورهای همسایه از تعاونی‌های مرزنشیان سلب و به صورت غیرقانونی به سازمان همیاری شهرداری های وزارت کشور که یک نهاد غیرتخصصی و غیرمرتبط است واگذار شده است و اتاق تعاون ایران تلاش می کند این حق طبیعی و قانونی را به تعاونی‌های مرزنشین کشور از جمله خوزستان برگرداند.

وی گفت: در این پیوند نشستی با وزیر کشور خواهم داشت و محور اصلی این نشست واگذاری حق صادرات سوخت به تعاونی های مرزنشین و سلب این مسئولیت از سازمان همیاری شهرداری ها خواهد بود.

رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تقویت بینه اقتصادی ساکنان مرزی ، به ارتقای ضریب امنیت مرزهای کشور منجر خواهد شد افزود: اتاق تعاون ایران از هرگونه اقدام قانونی که به توانمندسازی ساکنان مناطق مرزی کشور شود حمایت می کند و آن را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

در سال های گذشته صادرات سوخت به کشورهای همسایه به ویژه عراق توسط تعاونی های مرزنشینان انجام می شد و سود ناشی از صادرات آن به اعضای تعاونی ها که بیشتر آنان ساکنان روستایی همجوار مرز بودند پرداخت می شد.تقویت مالی مرزنشینان ضمن تقویت انگیزه ماندن در مناطق مرزی ، از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری می کرد.

پیگیری تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی توسط تعاونی های مرزنشین

رییس اتاق تعاون ایران گفت: تخصیص ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور به تعاونی های مرزنشین به صورت جدی و قانونی پیگیری خواهد شد.

عبداللهی با بیان اینکه حضور تعاونی های مرزنشین در عرصه های اقتصادی و تجاری با توجه به تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا ، یک فرصت تلقی می شود بیان کرد: به طور قطع اهمیت فعالیت تعاونی های مرزنشین در شرایط فعلی کشور با توجه ارزی آوری و صیانت از اشتغال موجود ، دو چندان است.

وی در ادامه با ابراز تاسف از محدودیت های چند سال گذشته در زمینه های اقتصادی و تجاری تعاونی های مرزنشین به عنوان اقتصاد مردمی و بومی افزود: در این شرایط حساس اقتصادی ، تعاونی های مرزنشین ، ابزار خوبی برای کاهش آثار تحریم ها هستند و اتاق تعاون از هرگونه اقدام و تلاشی برای توانمند سازی تعاونی های مرزنشین و بهره گیری از ظرفیت های بومی آنان حمایت عملی می کند.

وی ابراز امیدواری کرد تا سه ماه آینده گشایش های مناسب اقتصادی در تعاونی های مرزنشینان کشور ایجاد شود و این تعاونی ها از حالت رکود خارج شوند.

عبداللهی در نشستی با غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و مسئولان استانی مرتبط با بخش تعاون ، راه های تقویت تعاوهای تولیدی و مرزنشینان خوزستان را بررسی کرد.

تعاونی های مرزنشینان خوزستان حدود  ۱.۷میلیون نفر عضو دارند.این تعاونی ها در سال های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی ، نداشتن مجوز صادرات و واردات قانونی با مشکلات زیادی رو به رو بوده اند.
هم اکنون حدود  ۱۴میلیون نفر در ایران عضو تعاونی های تولیدی ، خدماتی ، اعتباری و صنعتی هستند و در این بخش ۱.۷میلیون نفر به کار مشغول هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار