مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تکلیف شهرداری‌های استان برای پیشگیری از عارضه تنگی نفس در آستانه باران‌های پاییزی، گفت: شهرداری‌های استان به تعهد خود مبنی بر هرس درختان کونوکارپوس عمل کرده‌اند.
کد خبر: ۷۹۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 23 October 2019

محمدجواد اشرفی اظهار داشت: پیشگیری از تنگی نفس های پاییزه در استان در دستورکار شورای سلامت استان بوده و با توجه به اینکه گرده‌های گیاه کونوکارپوس عامل این عارضه شناخته شده، مقرر شده بود که شهرداری‌های استان هرس این درختان را تا قبل از مهرماه انجام دهند.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، شهرداری‌ها به تکلیف خود در این زمینه هرس کونوکارپوس‌ها عمل کرده‌اند.

اشرفی همچنین درباره بوی نامطبوعی که شب‌ها در اهواز منتشر می‌شود گفت : منشاء این آلودگی هنوز مشخص نشده اما ۲ احتمال در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها پساب کارخانه الکل‌سازی رازی (ویناس) و دیگری زباله سوزی در شهر کوت عبدالله است.

به گفته وی آتش‌سوزی در مدفن زباله‌های اهواز در نزدیکی روستای صفیره در حال حاضر خاموش شده است.

وی در ادامه با اشاره به آلودگی فلرهای نفتی در اهواز اظهار داشت: در زمینه آلودگی ناشی از میادین غرب کارون هنوز اقدامی صورت نگرفته اما در ماه‌های اخیر قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و صنایع پتروشیمی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت طی سه سال منعقد شده است.

اشرفی افزود: طرح جمع‌آوری گازهای همراه در یکی از مشعل‌های تاسیسات نفتی اهواز ۲ در شرق شهر اهواز نیز روز چهارشنبه آینده افتتاح می‌شود.

استاندار خوزستان در شورای سلامت استان در تاریخ ۲۱ مهر ماه بر هرس هرچه سریع‌تر درختان کونوکارپوس توسط شهرداری اهواز تاکید کرده بود.

علیرضا عالی‌پور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفته، امسال بیش از ۱۲۰ هزار اصله کونوکارپوس در ۲ نوبت در اهواز هرس شده و تنها درختانی که به گلدهی نرسیده اند باقی مانده است.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پائیزه، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پائیزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

گیاه «کونوکارپوس» که مساحت قابل توجهی از فضای سبز شهرهای خوزستان به ویژه اهواز را پوشانده، به عنوان عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تایید شده است. بر همین اساس شورای سلامت استان هرس گیاهان کونوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است.

نخستین باران های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند. ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی‌های پائیزی، با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۲۳ مهر ۹۷ اعلام کرده بود: در پی نخستین بارندگی و وقوع همزمان گرد و غبار، ۸۶ نفر با عارضه تنفسی به مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز مراجعه کردند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار