مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از آغاز مجدد پروژه احیای گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خبر داد.
کد خبر: ۷۹۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 23 October 2019

محمدجواد اشرفی با بیان اینکه پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده کرخه از مناطق شاخص زیست محیطی ایران و جهان است، اظهار کرد: از دیرباز حتی در دهه ۴۰، پروژه حفاظت از گوزن زرد ایرانی در این منطقه آغاز شده بود و در دهه اخیر هم اقدامات خوبی برای این پروژه در منطقه انجام شده است اما متاسفانه در سال‌های اخیر دخل و تصرف و همچنین شکست پروژه احیا و تکثیر گوزن زرد ایرانی در منطقه باعث کمرنگ شدن نقش و جایگاه منطقه حفاظتی پارک ملی کرخه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه‌مندی و تلاش مجموعه برای بازگرداندن گوزن زرد ایرانی به زیستگاه طبیعی، می‌توانیم شاهد نشاط مجدد در منطقه باشیم. اشتیاق و علاقه‌ برای احیای گوزن زرد ایرانی علاوه بر محیط‌بانان منطقه، در کارشناسان ارشد اداره‌کل محیط زیست خوزستان نیز وجود دارد و باید برای احیای مجدد و آماده‌سازی آغاز پروژه آماده باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با شناسایی دقیق آسیب‌های گذشته، بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و با تاکید بر برنامه‌ریزی و کار مشاوره، این پروژه مجددا احیا خواهد شد.

اشرفی با بیان اینکه در اجرای مجدد این پروژه باید آسیب‌ها به حداقل برسد، ادامه داد: این پروژه به زودی عملیاتی خواهد شد و برای آغاز آن باید بازسازی فنس‌های آسیب‌دیده با اعتبارات لازم پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به پروژه مرکز بازدیدکنندگان پارک ملی کرخه، گفت: از این مرکز می‌توان در قالب تفاهم‌نامه‌هایی به عنوان فضاهای آموزشی برای فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست، بوم‌گردی و آموزش دانش‌آموزان استفاده کرد و باید این فضاها از بلاتکلیفی خارج شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص ضرورت احداث آتش‌بند در پارک ملی کرخه، گفت: برای جلوگیری از دخل و تصرف در جنگل و جلوگیری از سرایت آتش‌سوزی‌های مزارع، با تعیین اولویت نقاط حساس می‌توان پروژه آتش‌بند و آتش‌بر را مجددا انجام داد و با بنچ‌مارک‌گذاری برای سایر مناطق پارک ملی کرخه، در مستندسازی حدود پارک کمک گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار