بدین شرح که مجازات محارب بسته به تشخیص قاضی هم میتواند اعدام باشد و هم میتواند قطع دست و پای او باشد. فلذا اگر روح الله زم با دستگاه‌های امنیتی و قضایی همکاری کند و اسامی همکارانش در ایران را اعلام نموده و توبه هم کند... احتمال اعدام شدن او نیز ضعیف خواهد شد...  
کد خبر: ۷۸۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰ 19 October 2019

به گزارش «تابناک کرمان»؛ جلیل نمازی از فارغ التحصیلان حقوق نگاهی حقوقی به موضوع دستگیری روح الله زم سرشبکه کانال معاند آمد نیوز پرداخته است.

روز دوشنبه ۲۲ مهرماه سال جاری برای اولین بار از کانالهای خبری تلویزیون ایران نام روح الله زم را شنیدم که دستگیری او سرتیتر خبرها بعنوان یک اتفاق میمون ومبارک قلمداد گردیده بود.

حس کنجکاوی برآنم داشت که در مورد شخصیت کاذب و خبیث‌ او مطالعاتی داشته باشم. ماحصل آنچه به آن رسیدم دریافتم که روح الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز بوده و با حمایت کشور فرانسه در پاریس با انتشار برخی اسناد و مدارک محرمانه و طبقه بندی شده بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کرده است.

او‌ در روز یاد شده توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد که جا دارد سپاس و تجدید تشکری ویژه عرض کنم خدمت سپاهیان پاسدار انقلاب اسلامی دستگیری روح الله زم از ابعاد مختلفی قابل تحلیل و بررسی است ، به یقین اینجانب، انتظار میرود روح الله زم در دادسرای انقلاب به اتهام محاربه تفهیم اتهام شود.

به عنوان دانش اموخته رشته حقوق و با اجازه از اساتید بزرگوار به تحلیل ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی که میتواند به احتمال قوی مورد استناد رای قطعی روح الله زم قرار بگیرد پرداختم.

مقنن در ماده ۵۰۸ مقرر داشته «« هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم بهر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتیکه محارب شناخته نشود ‌به یک تا ده سال حبس محکوم میگردد»» ماده مذکور از دو بخش تشکیل شده که در بخش نخست از کشورهای متخاصم نام برده شده و باید دید روح الله زم با چه کشورهای همکاری داشته و ایا آن کشورها از منظر مقامات امنیتی و قضایی ما در ردیف متخاصم قرار دارند یا خیر؟ 

اگر پاسخ مثبت باشد یا ارتباط روح الله زم با کشورهای متخاصم از جمله امریکا و غیره محرز گردد به احتمال قریب به یقین کیفر خواست او بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی تنظیم خواهد شد.

بحث مهمتر بعدی، این است که آیا اسناد و مدارک افشا شده جز اسناد محرمانه و طبقه بندی شده محسوب میشدند یا خیر ؟ و باید دید نظر قانونگذار در خصوص محرمانه بودن یا نبودن و درجه طبقه بندی آن اسناد چگونه است؟ 

در مرحله بعد تلاش کردم به نمونه هایی از اخبار منتشره توسط روح الله زم دستیابی پیدا کنم. دو خبری که توانستم از منابع خبری در همین مدت کوتاه دریافت کنم یکی خبر درگیری احمد توکلی با آملی لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و دیگری تعظیم مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس در برابر آیت الله رئیسی که آمد نیوز آنها را به عنوان خبر با آب و تاب فراوان در کانالش ذکر کرده بود.

خبر درگیری احمد توکلی و آملی به نقل از امیرابادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که از طرف احمد توکلی نقل کرده بود . « با اقای املی در مجمع تشخیص مصلحت بحث کردم من خواستم بروم ولی اقای قالیباف من را برگرداند و اجازه نمیداد بروم ولی من رفتم وقتی به منزل رسیدم پسرم از قول کانال امدنیوز گفت تو با اقای املی در مجمع درگیر شده اید؟ وقتی خبر را خواندم دیدم که بخش عمده آن صحبتهایی که به نقل من از اقای املی در کانال امد نیوز منتشر شده بود؛ خبر کذب بود!

دیگری خبر تکذیب شده توسط مصطفی کواکبیان که به گزارش جماران او در حساب توییتری خود نوشت: «‌از رئیس دستگاه قضا میخواهم علاوه بر رسیدگی عادلانه به پرونده «آمدنیوز» حتما به موضوع عوامل داخلی آن که در نهادهای مختلف جاخوش کرده اند هم رسیدگی نمایند؛ به ویژه خبر و عکس مربوط به دیدار اینجانب با ایشان در زمان تولیت آستان که با عبارت توهین آمیز «تعظیم کواکبیان در برابر جلاد» منتشر شده بود.»

بنابراین چون من از اخبار و گزارشات منتشر شده توسط کانال امد نیوز نه چیزی شنیده و نه خوانده ام لذا ملاک تحلیل را صحبتهای اقای توکلی و مصطفی کواکبیان قرار میدهم یعنی کذب بودن اخبار منتشر شده توسط کانال آمد نیوز.

بنابراین مستند به ضرب المثل مشت نمونه خروار است میتوان با تکیه بر این دو خبر به یقین رسید که عمده اخبار و اسناد منتشرشده  از سوی کانال آمد نیوز بعنوان اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی صورت گرفته و اگر از نظر مقامات قضایی اینچنین استنباط شود باید به ماده ۱۹ قانون جرایم رایانه ایی مراجعه کنیم که در ان قانون‌گذار مقرر کرده  «« هر کس از طریق سیستم های رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا اعمالی را بر خلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی نسبت دهد به نحویکه موجب تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی یا ضرر غیر شود، علاوه بر اعاده حیثیت به حبس از سه ماه و یک روز تا شش ماه یا پرداخت جزای نقدی از دو میلیون و پانصد هزار تا پنج میلیون ریال محکوم خواهد شد. »

حال چنانچه روح الله زم متهم به نشر اکاذیب شود مستند به ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی و  به موجب ماده ۶۹۸ همان قانون که نشر اکاذیب از جمله جرایمی است که قابلیت گذشت هم دارد، در این صورت سرنوشت روح الله زم کاملا متفاوت با انچه تصور میشود رقم خواهد خورد.

ولی حال فرض را بر این بگیریم که روح الله زم اقدام به نشر اسناد محرمانه و‌ طبقه بندی می‌نموده و در پوشش کار خبری اقدام به جاسوسی می کرده است. بی شک و بدرستی پی خواهیم برد که دسترسی آسان روح الله زم به این اسناد غیر ممکن بوده مگر اینکه در ایران و‌ در محدوده نگهداری آن اسناد، عواملی با وی همکاری میکرده اند. در صورت صحت چنین فرضیه ای ما با شبکه معاندی روبرو خواهیم بود که استحقاق مجازات اعضای آن نه تنها کمتر از روح الله زم نبوده بلکه مجازات سنگین تری نیز در انتظار آنان خواهد بود.

در مطالعات اندک و محدودی که داشتم به یقین رسیدم: روح الله زم با کشور فرانسه همکاری داشته ولی نمیدانم کشور فرانسه از نظر مقامات کشور ما جزو کشورهای متخاصم محسوب میشود یا خیر؟ 

برای محاربه مجازاتهای سنگینی چون اعدام و‌ قطع دست و پا در نظر گرفته شده و در آیه ۳۳ سوره مائده نیز به مجازات آن به صراحت اشاره گردیده است.

بدین شرح که مجازات محارب بسته به تشخیص قاضی هم میتواند اعدام باشد و هم میتواند قطع دست و پای او باشد. فلذا اگر روح الله زم با دستگاههای امنیتی و قضایی همکاری کند و اسامی همکارانش در ایران را اعلام نموده و توبه هم کند... احتمال اعدام شدن او نیز ضعیف خواهد شد چرا که شارع توبه را دلیل حذف عنوان محارب میداند و مجازاتش میتواند قطع دست و‌ پا باشد. نظر به مراتب معنونه باید منتظر صدور کیفرخواست علیه روح الله زم  بمانیم...

البته بدون شک عناصر داخلی زیادی در قالب این شبکه فعال بوده‌اند که شناسایی و دستگیری آنها دست کمی از دستگیری روح الله زم ندارد.

جلیل نمازی - دانش‌آموخته رشته حقوق
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
لایک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار