مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به اینکه بیش از ۹۰۰ هکتار از سطح ۱۱ هزار هکتاری مرکبات شهرستان قیروکارزین دچار علائم زوال مرکبات است، گفت: در صورت عدم مدیریت این عارضه ﺗﻮﻟﻴﺪ محصول ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﻣﻌﻨﻲ داری ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻗﺮار خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۸۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴ 14 October 2019

شهرام فلامرزی در حاشیه کارگاه آموزشی بیماری ها، خشکیدگی و زوال مرکبات، با بیان اینکه ﻋﺎرﺿﻪ مذکور از ﺳﺎل 1390 در ﺑﺎغ های ﻣﺮﻛﺒﺎت قیروکارزین ﻣﺸﺎﻫﺪه شد، افزود: ﺿﻌﻒ ﺷﺪﻳﺪ، باردهی کم، تاخیر در رﺷﺪ ﺑﻬﺎره و بروز ﻋﻼﺋﻢ ﻛﻤﺒﻮد عناصر غذایی در ﺑﺮگ ﻫﺎ از نشانه های بیماری زوال مرکبات است.

به گفته وی ﻛﺎﻫﺶ ﻛﻤﻲ، کیفی و ﻛﻮﭼﻚ ﻣﺎﻧﺪن ﻣﻴﻮه ﻫﺎ، زردی، لوله شدن و ریزش برگ ها و خشکیدگی سر شاخه ها از دیگر نشانه های زوال در مرکبات است.

او با تاکید بر بازدید منظم از درختان مرکبات در منطقه توسط شبکه های مراقبت و بررسی میزان شادابی، افزود: وضعیت برگها، سرشاخه ها و میوه ها، بررسی وضعیت سلامت ریشه مرکبات و در صورت لزوم نمونه برداری از برگ، میوه و ریشه درختان مشکوک از روش های ردیابی این عارضه هستند.

کاهش زوال مرکبات با استفاده از پوشش سایبان

فلامرزی کشت مخلوط نخیلات و مرکبات، استفاده از سایبان توری در باغ ها وکاشت پایه ها و ارقام متحمل به تنش گرمایی از راهکارهای کاهش خسارت زوال برشمرد و افزود: استفاده از نهال های کاملا سالم و گواهی شده، رعایت موارد قرنطینه ای، اصلاح بافت خاک های سنگین از طریق افزودن مواد آلی و ایجاد زهکش در باغ ها به منظور ممانعت از تجمع آب در اطراف ریشه درجلوگیری از این عارضه موثر است.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه درختان مبتلا به زوال با میزان خشکیدگی شدید باید حذف شوند، توضیح داد: ﻫﺮس ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎی ﺧﺸﻚ و ﺿﻌﻴﻒ درﺧﺘﺎن مبتلا به عارضه و از ﺑﻴﻦ ﺑﺮدن آنها ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻳﺠﺎد ﺗﻌﺎدل ﺑﻴﻦ اﻧﺪام ﻫﺎی ﻫﻮاﻳﻲ و رﻳﺸﻪ درﺧﺖ در درمان مفید خواهد بود.

فلامرزی افزود: اﺟﺘﻨﺎب از ﺳﻤﭙﺎﺷﻲ ﻫﺎی ﺑﻲ رویه در باغ های ﻣﺮﻛﺒﺎت ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﻣﺴﻤﻮﻣﻴﺖ درﺧﺘﺎن و ﺧﺎک، عدم آﺑﻴﺎری درﺧﺘﺎن ﻣﺮﻛﺒﺎت در دمای بالای 35 درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲ ﮔﺮاد از دیگر توصیه ها در مدیریت زوال مرکبات است.

به گفته وی زوال مرکبات؛ پژمردگی، سوختگی شدید برگ، پوکی میوه ها، ریزش میوه و حتی مرگ درخت شده را به دنبال داشته که این صدمات در درختان لیمو لیسبون (خاگی) و لیمو ترش بیشتر دیده می شود.

این کارشناس تصریح کرد: ﺑﺮداﺷﺖ ﺳﺮﻳﻊ ﻣﻴﻮه ﻫﺎ در ﺻﻮرت ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻋﻼﺋﻢ زوال و ﺑﺮوز ﺣﺎﻟﺖ ﭘﮋﻣﺮدﮔﻲ در درﺧﺘﺎن، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﻓﺸﺎر ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ رﻳﺸﻪ ﻫﺎ نیز در کنترل عارضه زوال مرکبات مثمر است.

کارگاه آموزشی خشکیدگی و زوال مرکبات با حضور بهادر صحت فرد کارشناس مسئول مرکبات مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مرکز خدمات جهاد کشاورزی افزر برگزار شد.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار