علیرضا فرهنگیان در گفتگو با تابناک:
مدیر آموزش پرورش ناحیه ۳ از عملکرد مثبت این سازمان، اجرایی شدن سند تحول بنیادین و تلاش همکارانش در این راستا خبر داد.
کد خبر: ۷۸۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 12 October 2019

 

 

 

 

 

 

علیرضا فرهنگیان در گفتگو اختصاصی با گروه رسانه‌ای تابناک کرمانشاه، ضمن تبریک ماه مهر و بازگشایی مدارس، گفت: هدف اصلی آموزش و پرورش در کلاس درس اجرایی می‌شود. بدنه ستادی، عوامل اجرایی و تمام همکارانی که آموزش و پرورش را پشتیبانی می‌کنند هدفشان ایجاد آرامش در آموزش و پرورش است. بار اصلی تعلیم و تربیت رسیدن به اهداف آموزشی است عوامل اجرایی و همه بزرگوارانی که تلاش می‌کنند مدارس در آغاز سال تحصیلی به درستی شروع به کار کنند؛ و در طول سال مدارس را مورد حمایت قرار می‌دهند، نتایجش در کلاس‌های درس جاری می‌شود. مهمترین موضوع سر کلاس، دانش آموز و تحقق اهدافی که نظام تعلیم و تربیت کشور برایش پیش بینی کرده است. نقشه راه آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است که مورد تاکید رهبری و مسئولین نظام است. در کرمانشاه توجه ویژه‌ای به اجرای نکات و بند‌های سند تحول بنیادین شده است.
مجموعه معاونت آموزش ابتدایی به عنوان دبیرخانه این سند برای اجرایی شدن تمام نکات و بند هایش تلاش زیادی کرده و کار گروه‌های متعددی شکل گرفته است، میز‌های چهارگانه به صورت تخصصی در ساعات متعدد برنامه ریزی کرده اند تا انتظارات مجموعه آموزش و پرورش را برآورده کنند. در مدارس تفاهم‌نامه‌هایی منعقد می‌شود که در طول سال تحصیلی اهدافی که برای دوره‌های مختلف تحصیلی در راستای تربیت دانش آموزانی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است اجرایی شود. مدرسه دیگر مکانی صرفاً جهت آموزش نیست، در سند تحول بنیادین مدرسه را محلی تحت عنوان کانون آموزشی و تربیتی تعریف کرده اند.

 وی ضمن قدردانی از تمام مسئولین آموزش و پرورش و رسانه‌ها به عنوان بازوی توانمند این سازمان افزود: هدف در سند تحول بنیادین تربیت انسان چند مهارتی است و به جنبه‌های مختلف رشد، استعداد‌ها و ریز استعداد‌ها توجه شده است، آموزش و پرورش ناحیه ۳ بزرگترین مجموعه آموزش و پرورش در استان کرمانشاه است. مجموعه دانش آموزان ما بالغ بر ۸۰ هزار دانش آموز در بیش از ۳۵۰ واحد آموزشی است. از مقاطع شهری تا دورترین روستا‌ها شاید به فاصله بیش از ۱۲۰ کیلومتری در شهر کرمانشاه مدرسه داریم. تلاش کردیم در زمینه‌ی توازن رشته‌ها نهایت تلاش اتفاق بیفتد و خواسته‌های دانش‌آموزان به شرط منطقی و معتدل بودن مورد توجه قرار گیرد، تلاش ما این است که آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان مورد توجه قرار بگیرد معلمان جدا از وظیفه کاری به عنوان یک شهروند در زمینه تربیت آحاد جامعه تلاش می‌کنند. آموزش و پرورش در این راستا تنگنا‌هایی دارد که می‌طلبد همه دستگاه‌ها به این نهاد در جنبه‌های مختلف مادی معنوی و در زمینه تربیت شهروند مطلوب به آموزش و پرورش کمک کنند.

 مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین منطقه‌ای کار فراوانی بود از اولین مناطقی بودیم که تلاش کردیم این سند را بومی کنیم، برای تمام مدارس روستایی حامیانی از مدارس شهری انتخاب کردیم با درایت دوستان از خیرینی که پیرامون مدارس شهری حاضر بودند حامی مدارس روستایی شدند و کمک‌های نقدی و غیر نقدی زیادی را به این مدارس ارسال کردیم. در زمینه آموزشی تکلیف مهارت محور را برقرار کردیم. در خصوص حوزه‌های پرورشی شورا‌های دانش آموزی آموزش و پرورش ناحیه ۳ رتبه یک را کسب کرد، در خصوص کتابخوانی، نمایش کتابخانه و نمایشگاه کتابخانه‌های درون مدرسه‌ای مقام اول استان را کسب کردیم، در مسابقات فرهنگی هنری با ۷ هزار شرکت کننده علاوه بر بیشترین حجم شرکت کننده در تمامی آیتم‌ها با اختلاف، اول استان شدیم. از کار‌های مهارتی آموزش‌های مهارتی اولیه در امداد و نجات تحت عنوان تیم‌های دادرس بود که دانش‌آموز آماده در روز‌های سخت را آماده کردیم.

وی تصریح کرد: دانش آموزان متوسطه اول را در زمینه امداد و نجات آموزش دادیم که مقام اولی استان را کسب کردند. در خصوص مسابقات ورزشی در مجموع تمام رشته‌های ورزشی استان مقام اول را کسب کردیم، در بین همکارانمان مربی تیم ملی و رئیس فدراسیون داریم همچنین در حوزه حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم بیش از ۱۰ هزار نفر دانش آموز در رشته حفظ داشتیم و استان کرمانشاه در این مسابقات مقام اول را کسب کرد. در مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور ۳ نفر از ناحیه ۳ شرکت کردند که دو نفرشان مقام کشوری آوردند. جشنواره‌های در حوزه‌های علمی داریم یکی از آن‌ها جشنواره نوجوان خوارزمی ست، در حوزه آزمایشگاه کسب رتبه ممتاز استانی، راهیابی به مرحله کشوری را داشتیم، مدیریت مدرسه را تحت عنوان طرح تعالی مدیریت مدرسه ارائه دادیمو مدرسه عصمت ما در برنامه کشوری مقام کسب کرده است. در حوزه پژوهش سرا‌ها در زمینه‌های مختلف ورزش، مسابقات فرهنگی هنری مورد توجه ویژه قرار گرفتند. به علاوه در اولین روز آغاز سال تحصیلی در حضور معاون وزیر زنگ نماز را در دبیرستان صدرا به صدا در آورده ایم و نماز جماعت را در تمامی مدارس پرشور و پرتوان برپا خواهیم کرد. همچنین همکاران من در زمینه‌های علمی در جشنواره نوآوری در حوزه آموزش و پرورش، فراخوان تربیت شهروند مطلوب مقام اول کشوری و در مسابقات آزمایشگاه و علوم تجربی مقام سوم کشوری را کسب کردند. همچنین در کاربست و یادگیری معکوس فعالیت دانش آموزان مقام سوم کشوری را از آن خود کردند. در جشنواره تولید محتوا با علوم جدید در حوزه فناوری مقام اول کشوری، در جشنواره طراحی سوال مقام اول کشوری در جشنواره غیر حضوری یادگیری معکوس برگزیده کشوری و همینطور همکارانمان ۴۴ مقام کشوری در سال گذشته در متوسطه دوم کسب کرده اند.
در خصوص داستان‌نویسی دانش‌آموزی مسابقات سلول‌های بنیادین پنج مقام اول کشوری بدست آوردیم در مسابقات علمی دانش‌آموزان چهاردهمین مقام استانی را بدست آورده اند، در مسابقات متوسطه اول و مسابقات علمی ۹ مقام استانی آورده‌ایم. در حوزه تعمیرات و تجهیزات مدارس بیش از ۹ هزار متر مربع ایزوگام در مدارس روستایی انجام دادیم ۵۲ واحد آموزشی روستایی که مشکل مسائل گرمایشی داشتند با همکاری نوسازی مدارس در اولویت قرار دارند که برای زمستان وسایل گرمایشی استاندارد در اختیارشان قرار بگیرد. طبق تفاهمی که با سازمان نوسازی داشتیم قرار شد در خلال برنامه‌های بازدیدمان هر چیزی که مدارس روستایی و حاشیه‌ای نیاز داشته باشند کمک بشوند.

 فرهنگیان در ادامه در خصوص افزایش گرایش به شته علوم تجربی در میان دانش آموزان یادآور شد: ما امسال قریب به ۱۰ کلاس ریاضی افزایش داشتیم، افزایش قابل توجهی در رشته انسانی داشتیم و به نوعی رشته تجربی به عقب رانده شد این کار با برنامه ریزی و برپایی همایش‌های مختلف برای دانش‌آموزان انجام شد. در جنسیت مذکر این سد کاملاً شکسته شد و در دختران به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم.

 علیرضا فرهنگیان درباره همکاری اوقاف و آموزش و پرورش بیان داشت: اوقاف با آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف همکاری دارد، در خصوص بسته‌های مهر تحصیلی ۵۰ بسته از اوقاف دریافت کردیم و قول دادند در ادامه سال تحصیلی ما را حمایت کنند، همچنین از محل کمک خیرین همکار ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان لوازم التحریر تدارک دیده شده و با نهایت احترام قبل از شروع سال تحصیلی به دانش آموزان تحویل دادیم.

 به گفته این مسئول کارشناسی آسیب شناسی اجتماعی از کارشناسی‌های فعال در حوزه معاونت پرورشی است که هر سال در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند آموزش مهارت‌های زندگی مثل جلوگیری از گسترش مواد مخدر را ارائه دهند.در کلاس‌های آموزش خانواده توانمند سازی اولیا در زمینه‌ها مختلف مورد توجه است. آموزش مهارت نه گفتن یکی از مهمترین برنامه‌هاست و در این راستا سال گذشته اصول تربیتی را در تمامی مدارس و دوره‌های مختلف تحصیلی اعمال شده است، این امر در سه موضوع آموزش احترام به دیگران، رعایت حقوق دیگران و کنترل خشم اجرایی می‌شود.

 وی اذعان داشت: ما افراد شاخص را از حوزه بهداشت و درمان، حوزه قضایی و دستگاه‌های انتظامی دعوت می‌کنیم که جدید‌ترین اتفاقات در اجتماع را که نیاز است دانش آموز ما بداند در این زمینه به اطلاع مدیران ما برسانند همچنین شورای معلمان داریم که پیرامون مسائل مهم مباحثه می‌کنند. در زمینه آموزش فضای مجازی به عنوان یک درس اختیاری در دوره متوسطه درس سواد رسانه‌ای را داریم، مسئله مهارت نه گفتن خود مرتبط با آموزش فضای مجازیست.

 فرهنگیان در پایان در خصوص جذب بازماندگان از تحصیل گفت: یکی از اولویت‌های کاری آموزش و پرورش همین موضوع است تعداد معدودی دانش‌آموز به علت مهاجرت در طول سال تحصیلی ممکن است دچار وقفه تحصیلی شوند در این زمینه تلاش‌ها لازم صورت گرفته ما برای دور‌ترین مدرسه‌ها هم معلم فراهم کردیم و مشکلات تردد را پیگیری و برطرف میکنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار