وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بنابر آمار سازمان جهانی گردشگری، از هر ۱۰ شغل، یک شغل مرتبط به حوزه گردشگری است، اگرچه که در کشور ما هنوز به بحث گردشگری چنانکه باید و شاید پرداخته نشده است.
کد خبر: ۷۸۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 10 October 2019

به گزارش تابناک رضوی، علی‌اصغر مونسان در همایش سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه شرق کشور در مشهد اظهار کرد: از زمانی که فناوری رشد چشمگیری را پیدا کرد، استفاده از نیروی انسانی کمتر و موضوع گردشگری، موضوع مهمی شده است.

 

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های ایجاد اشتغال در دنیا، صنعت گردشگری است، افزود: هر چه قدر هم فناوری به سمت جلو حرکت کند، تمام کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که بخش گردشگری باز هم به نیروی انسانی توجه می‌کند و ایجاد اشتغال می‌کند. چراکه بخش گردشگری چالش‌های صنایع دیگر را ندارد، مزاحمت، عدم پایداری و آلودگی ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین با توسعه پایدار همگون جلو می‌رود.

 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح کرد: شهرهای مختلفی داریم که صنایع مختلف و بزرگی در حاشیه این شهرها شکل گرفته، ولی لزوماً برای این شهرها پیشرفت و آبادانی را به ارمغان نیاورده است و گاهی موجب تخریب هم شده است. اما هر شهری را می‌بینید که مولفه‌های پیشرفت در آن وجود دارد، حضور گردشگری را نیز در آن دیده می‌شود.

 

مونسان ادامه داد: سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری بالاست، این اتفاق با نرخ سرمایه‌گذاری پایین صورت می‌گیرد. بنابر آمار سازمان جهانی گردشگری، از هر ۱۰ شغل، یک شغل مرتبط به حوزه گردشگری است. اگرچه که در کشور ما هنوز به بحث گردشگری چنانکه باید و شاید پرداخته نشده است.

 

وی ابراز کرد: اتفاق خوب دیگر توزیع عادلانه ثروت و درآمد است، در دورترین نقاط، جوانان ما با سرمایه اندک توانسته‌اند در این بخش برای خود درآمد ایجاد کنند. گردشگری می‌تواند در پاسخ به چهره‌ای که استکبار جهانی از ما ساخته است، چهره واقعی کشور ما را به دنیا نشان دهد و گردشگرانی که می‌آیند، هر کدام می‌توانند تجربه خود را از اینجا به کشور خود ببرند.

 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اضافه کرد: همچنین با توجه به تنش‌ها و تحریم‌های منطقه‌ای، که هر کدام از این عوامل می‌تواند گردشگری هر کشوری را به صفر برساند، آمارهای ما نشان می‌دهد که در رتبه برترین مؤلفه‌های گردشگری هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان‌ جهانی گردشگری ایران را رتبه دوم در سرعت رشد گردشگری معرفی کرده است، ابراز کرد: ما توانستیم گردشگری داخلی را به سمت غرب کشور هدایت کنیم و این همایش سرآغاز حرکت گردشگری به سمت شرق کشور هم می‌باشد. در شرق کشور، استان‌های بزرگی با جاذبه‌های تاریخی وجود دارد و امید دارم این همایش موجب رونق سرمایه در این حوزه شود.

 

مونسان با بیان اینکه ۲۴۰ پروژه نیازمند سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: ۲۵ هزار شغل با ایجاد این پروژه‌ها در استان صورت خواهد گرفت.

 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ارتباط با طرح شهر گردشگر، بیان کرد: شهر گردشگر برندی است که از حدود یک سال گذشته تعریف شده و به همه استان‌ها ابلاغ شده است. مولفه‌های مختلفی را برای این برند تعریف کرده‌ایم و تلاش شده که مشارکت مردم و شهرداری‌ها را برای این امر داشته باشیم. قرار شده است که شهرهای بزرگ را به عنوان شهر گردشگر رتبه‌بندی کنیم تا بقیه شهرها نیز برای تبدیل شدن به شهر گردشگر، انگیزه گرفته و تلاش کنند ...

 

وی افزود: سند توسعه گردشگری شرق کشور مهیا شده است و در حال رسیدگی به آن هستیم، امید است به زودی به صحن دولت بیاید و  به تصویب برسد. همچنین به زودی برند ملی گردشگری کشور را در ایام دهه فجر رونمایی خواهیم کرد. از طرف دیگر مستر پلن گردشگری کشور هم با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تهیه است.

 

مونسان اظهار کرد: با توجه به مجموع اتفاقات و آینده پیش رو، گردشگری، اقتصادی نوظهوری در کشور خواهد بود و شک ندارم که به اقتصاد اول و دوم کشور در آینده‌ای نه چندان دور بدل خواهد شد.

 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: شاهد این مسئله، اجرای دو هزار و ۴۵۱ پروژه در حوزه گردشگری در کشور که بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آن‌ها در حال انجام است و صدور بیش از ۴۵۰ موافقت اصولی در حوزه گردشگری فقط در دولت دوازدهم، است. همچنین سازمان برنامه و بودجه ۵۰ میلیارد تومان بودجه به صندوق توسعه ملی در حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اختصاص داد که با نرخ ۱۴ درصد به سرمایه‌گذاران اختصاص می‌یابد.

 

وی در انتها اضافه کرد: تلاش شده است که در فرایندهای صدور مجوز، روان سازی انجام شود لذا استعلام از ۲۸ دستگاه را به ۱۱ دستگاه کاهش داده‌ایم و همچنین تلاش شده است فرایندهای ما الکترونیکی و از راه دور انجام شود.

 

گفتنی است، در پایان نیز از آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری خراسان رضوی  و تمبر اختصاصی رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار