استاندار گیلان با تأکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌ آب‌بندان‌ها در راستای توسعه جوامع روستایی ضروری است، گفت: اولویت اصلی در احیای آب‌بندان‌ها باید تأمین آب مورد نیاز اراضی زراعی باشد.
کد خبر: ۷۸۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ 10 October 2019

 

 ارسلان زارع صبح پنجشنبه در همایش علمی نقش آب‌بندان‌ها در توسعه اقتصادی گیلان که در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از پتانسیل‌های داخلی با توجه به تحریم‌ها، اظهار کرد: وجود ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری مهم‌ترین پتانسیل‌های استان گیلان محسوب می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۸۷۰ آب‌بندان و تالاب در استان گیلان با طبیعت و چشم‌انداز بسیار زیبا وجود دارد، افزود: در صورت لایروبی و احیای، این تعداد آب‌بندان ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اراضی زارعی استان را دارند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه می‌توانیم از ظرفیت آب‌بندان‌ها با اجرای طرح‌های چند منظوره شیلاتی، تفریحی و گردشگری استفاده کنیم، گفت: اجرای طرح‌های چند منظوره در آب‌بندان ‌ها نقش موثری در ارتقای اقتصاد جوامع روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر داشته باشد.

وی همچنین در ادامه به نقش مهم آب‌بندان‌ها کاهش خسارت ناشی از سیل اشاره و تصریح کرد: در زمینه احیای آب‌بندان‌ها باید از همه ظرفیت‌ها اعم از مردمی، مسئولان، نماینده مجلس و سرمایه‌گذاری بومی و منطقه‌ای استفاده کنیم که در این میان دهیاران و شوراهای اسلامی روستا نقش مهمی ایفا می کنند.

زارع با تأکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌ آب‌بندان‌ها در راستای توسعه جوامع روستایی ضروری است، بیان کرد: اولویت اصلی در احیای آب‌بندان‌ها باید تأمین آب مورد نیاز اراضی زراعی باشد.

وی بهترین زمان برای لایروبی آب‌بندان ‌ها را فصل پاییز عنوان کرد و از دستگاه‌های اجرایی همانند جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای خواست تا با برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

استاندار گیلان در ادامه تأکید کرد: برای بهره برداری از ظرفیت آب‌بندان‌ها میراث فرهنگی، شیلات، ورزش و جوانان باید طرح‌های پیشنهادی خود را آماده کرده و ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه باید در هر شهرستان حداقل پنج طرح در زمینه بهره برداری از ظرفیت آب بندان‌ها اجرایی شود، گفت: فرمانداران و بخشداران باید در این زمینه با تلاش مضاعف اقدام کرده و در راستای توسعه استان از ظرفیت جوامع روستایی استفاده کنند.

منبع: مهر
برچسب ها: ارسلان زارع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار