عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: دیر بجنبیم بازار ۱۰ میلیون تنی سیمان سوریه از دست ایران می‌رود و کشور‌های دیگر وارد این بازار می‌شوند.
کد خبر: ۷۸۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 09 October 2019

به گزارش خبر گزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا: شهریار گراوندی با اشاره به بازار خوبی که در سوریه در حوزه سیمان وجود دارد، اظهار کرد: برآورد ما نشان می‌دهد که کشور سوریه برای بازسازی نیازمند سالانه ۱۰ میلیون تن سیمان است که واحد‌های تولیدی این کشور امکان تامین این حجم را ندارند.

وی ادامه داد: اگر از هم اکنون مقدمات ورود سیمان ایران به این بازار را فراهم نکنیم، کشور‌های دیگر آن را خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت سیمان سامان کرمانشاه با اشاره به دو مشکل اساسی که برای صادرات سیمان ایران به سوریه وجود دارد، افزود: اولین مشکل این است که سوریه هنوز به طور جدی بازسازی را آغاز نکرده که تقاضا برای سیمان بالا برود.

گراوندی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر واردات سیمان خاکستری به این کشور فعلا ممنوع است، چون هنوز احساس نیاز جدی به این محصول پیدا نکرده‌اند.

وی میزان تولید سیمان سوریه را حدود سه میلیون تن در سال برآورد کرد و یادآور شد: سوری‌ها تصور می‌کنند میزان مصرف دو میلیون تن است و حتی سیمان مازاد هم در این کشور وجود دارد، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد بخشی از سیمان مورد نیاز و مصرف سوریه از طریق قاچاق وارد این کشور می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور معتقد است، اگر این مشکلات حل شود، پیش‌بینی می‌شود ایران بتواند سالانه دو تا سه میلیون تن سیمان به سوریه صادر کند.

گراوندی با بیان اینکه حل این مشکلات نیازمند پیگیری مسئولین است، افزود: اقداماتی از طریق اتاق بازرگانی ایران و سوریه آغاز شده، اما باید تسریع شود، چون اگر دیر بجنبیم کشور‌های دیگر این بازار را تصرف می‌کنند.

وی بر لزوم تعیین تعرفه‌های ترجیهی در این زمینه تاکید کرد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر، چون سیمان باید از طریق عراق به سوریه برود، لازم است اقداماتی هم برای هماهنگی با کشور عراق صورت گیرد.

گراوندی در پاسخ به این پرسش که آیا عراقی‌ها با هدف اینکه سیمان خود را به سوریه بفرستند در صادرات ایران کارشکنی می‌کنند یا نه نیز گفت: شنیده می‌شود با ممنوعیت واردات سیمان ایران به عراق، کارخانه‌های این کشور به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و قیمت سیمان را بالا برده‌اند و از همین رو عراق تا حدودی با کمبود مواجه شده است.

وی معتقد است، در چنین شرایطی عراق اگر بخواهد سیمان تولیدی خود را به سوریه بفرستد با کمبود مواجه خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سیمان سامان کرمانشاه، حتی به نظر می‌رسد ممکن است عراق در زمینه واردات سیمان از ایران هم تجدید نظر کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار