کد خبر: ۷۸۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۲ 07 October 2019

بارندگی‌های چند روز اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان هر چند که سبب شادمانی مردم منطقه شد اما بسته شدن برخی مسیرهای ارتباطی و جان باختن یکی از هموطنان براثر صاعقه در شهرستان دلگان را بدنبال داشت.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق جنوبی آن همواره ۲ پدیده مونسون در تابستان و آب و هوای مدیترانه‌ای و سامانه کم فشار سودان را در زمستان تجربه می‌کند.
پدیده مونسون در تابستان بر روی اقیانوس هند تشکیل شده و سبب ریزش بارش‌های شدید بر روی دریا در هندوستان و پاکستان می شود که اثرات آن استان سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق جنوبی و مرکزی این استان را فرا می گیرد.
بادهای موسمی مونسون همه ساله در فصل تابستان طراوت خاصی به آب و هوای گرم جنوب استان به ویژه شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و سرباز می بخشد به طوری که نسیم روح بخش و شمیم دل انگیزش جان را تازه می کند، به همین سبب معمولا منطقه آزاد چابهار با برگزاری جشنواره مونسون زمینه ساز حضور بسیاری از هموطنان برای بهره گیری از این آب و هوا و برنامه های متنوع آن می شود.
این پدیده با ویژگی بارز ریزش های رگباری و سنگین در مدت زمان کوتاه همراه با تند باد در تابستان معمولا شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر و ایرانشهر را تحت تاثیر قرار می دهد.

پدیده مونسون که گاهی تا پاییز نیز ادامه دارد از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون با بارش های رگباری و در نتیجه طغیان برخی رودخانه های محلی مشکلاتی را نیز برای مردم منطقه به همراه داشت که قطع سه راه ارتباطی فنوج به اسپکه، فنوج -کوتیج - رمشک و چاه‌هاشم به چاه اسحاق و ۴۰ روستای حاشیه رودخانه کاجو و درگیر شدن هفت روستای شهرستان‌های سرباز و سراوان با پدیده سیلاب از جمله این مشکلات بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با اعلام سازمان هواشناسی براثر فعالیت سامانه بارشی جدید از روز چهارشنبه هفته گذشته در جنوب استان مسیرهای فنوج -کوتیج، چاه هاشم - چاه اسحاق و فنوج - اسپکه بسته شدند که بعد از فروکش کردن آب رودخانه ها این مسیرها بازگشایی شد.

عبدالرحمن شهنوازی افزود: ماهیت بارش های مونسونی به گونه ای است که با وجود کوتاهی زمان بارش در مناطق کوهستانی جنوب سیستان و بلوچستان سبب طغیان رودخانه های محلی می شود و مشکلاتی نظیر بسته شدن مسیرها را به همراه دارد.

وی ادامه داد: مسیر ارتباطی ۴۰ روستای قصرقند نیز در این مدت به دلیل طغیان رودخانه کاجو بسته شد که هم اینک بعد از فروکش کردن آب شاهد بازگشایی مسیر هستیم.

شهنوازی افزود: بسته شدن مسیر این روستاها خوشبختانه خسارتی به واحدهای مسکونی وارد نکرد و تنها در تردد مردم محلی مشکل ایجاد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تداوم بارندگی ها تا اوایل هفته آینده احتمال آبگرفتگی معابر و سیلاب ناگهانی در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی جنوب استان وجود دارد.
وی گفت: توصیه می‌شود مردم از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: عصر روز هفتم مهر براثر رعد و برق در روستای «چاه دازو» این شهرستان جوانی ٢٣ساله به نام امید فولادی مورد اصابت مستقیم صاعقه قرار گرفت و در دم جان باخت.

مجتبی شجاعی بیان کرد: همچنین بر اثر صاعقه چند راس دام در روستای چاه دازو تلف شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۸۰ آسیب‌دیده سیلاب شهرستان‌های سرباز و سراوان توسط نیروهای هلال احمر اسکان اضطراری یافتند.

رسول راشکی  اظهار داشت: هفت روستای شهرستان‌های سرباز و سراوان از چهارم تا هفتم مهر درگیر سیلاب بودند که با تلاش نیروهای هلال احمر هم‌اینک وضعیت این روستاها عادی است.

وی گفت: هفت تیم امدادی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این مدت به آسیب‌دیدگان سیل خدمات ارائه کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان توزیع ۱۹ دستگاه چادر، ۶۰ تخته پتو، ۲۸ تخته موکت و ۱۹ سبد غذایی را از جمله اقلام توزیع شده بین سیل زدگان جنوب این استان ذکر کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به تداوم بارندگی‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان نیروهای عملیاتی این جمعیت درحال آماده باش هستند تا درصورت بروز هرگونه حادثه در کمترین زمان ممکن به ارائه خدمات به هموطنان بپردازند.

فرماندار قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی و طغیان رودخانه کاجو در جنوب استان در روز هفتم مهر راه ارتباطی ۴۰ روستای این شهرستان را بست که امروز با فروکش کردن آب تردد در این مسیرها امکان پذیر شد.

رحیم‌بخش پاک‌اندیش اظهار داشت: بارندگی‌های این مدت برخلاف برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی خسارتی به امور زیربنایی و بخش کشاورزی منطقه وارد نکرد بلکه تنها سبب بسته شدن راه چند روستا شد.

وی ادامه داد: معمولا با هر بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی برخی راه‌های روستایی قصرقند بسته می‌شود که بازگشایی آنها تا زمان کاهش سیلاب جاری شده در رودخانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی که از چهارشنبه هفته گذشته در جنوب این استان آغاز شده تا اوایل هفته آینده تداوم دارد.

محسن حیدری بیان کرد: بیشترین بارندگی این سامانه از زمان فعالیت تاکنون با ۶۱ میلی‌متر از توابع شهرستان قصرقند گزارش شده است.

وی افزود: با توجه به شدت بارش‌ها احتمال آبگرفتگی معابر و سیلاب ناگهانی در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به هموطنان توصیه کرد از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات شهرستان‌های جنوبی استان خودداری کنند.

اتابک جعفری مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: بارش های اخیر کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به حجم مخزن سدهای این استان اضافه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار