کد خبر: ۷۸۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴ 06 October 2019
انباشت مصوبات اجرا نشده و معطل مانده در سال های گذشته و یا گره زدن اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی به کمبود منابع دولتی و یا وجود معارضات اجتماعی نشان می دهد که هنوز مفهوم واقعی ، اهداف و راهبردهای مهم در سیاست های کلی و جهت گیری های این اصل مهم اقتصادی در وجود برخی مدیران، دست اندرکاران و دستگاه های مربوطه نهادینه نشده است.
اقتصاد مقاومتی؛ انتخاب راه میانبر
از جمله رویکردها ، جهت گیری ها و ماموریت های مهم اقتصاد مقاومتی با توجه به تعاریف و مفاهیم پیش بینی شده برای آن یک حرکت جهادی ، پویا، انعطاف پذیر ، فرصت ساز، مولد ، درون زا و پیشتاز با هدف تقویت و توسعه مشارکت حداکثری مردم و همچنین استفاده بهینه و مطلوب از تمامی ظرفیت ها ، امکانات و منابع و تسهیل گری در امر مقررات و نیز ارایه مشوق های لازم در راستای تسریع و شتاب بخشی اجرای طرح هاست.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، ذات اقتصاد مقاومتی یعنی انتخاب راه میانبر برای رسیدن و دسترسی بهتر و مطلوب تر به هدف با کمترین هزینه و بیشترین کاربرد و استفاده صحیح از منابع و امکانات است.
اما اینکه تا چه میزان اصول راهبردی و سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و انتظارات ستاد فرماندهی ان در دولت در استان کهگیلویه وبویراحمد عملیاتی می شود سئوالی است که همچنان ظرف این چند سال بی پاسخ مانده به گونه ای که حسین کلانتری استاندار فعلی این استان نیز بر نحوه عملکرد و حرکت بر روال عادی و کند برخی دستگاه ها در این زمینه نیز ابراز نگرانی و نارضایتی کرد.
وی از اینکه برخی مصوبات با وجود مکاتبات فراروان از سوی دبیرخانه اقتصاد مقاومتی (سازمان برنامه و بودجه) توسط برخی مدیران کم اهمیت قلمداد می شود و کمترین قدم و حرکتی در راستای عملیاتی کردن این مصوبات انجام نمی شود ابراز نگرانی می کند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: در مساله اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی مماشات نخواهیم کرد و کم کاری ها و سهل انگاری مدیران را به صورت مکتوب به وزارتخانه مربوط اعلام خوهیم کرد.
وی ابراز داشت: یکی از پارامترهای اساسی برای ارزیابی مدیران کارامد، باانگیزه و پای کار استان در زمینه اجرای مصوبات مربوط به نشست اقتصاد مقاومتی است و هیچ  توجیهی نیز برای کم کاری و اجرا نشدن مصوبات قابل پذیرش نیست.
کلانتری تصریح کرد: طرح هایی که برچسب اقتصاد مقاوتی به خود گرفته اند باید در اولویت نخست هر دستگاه مربوطه قرار گیرد.
کلانتری یادآور شد: حرکت بر اساس روال عادی و طبیعی گذشته برای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی بدون شک قابل توجیه و پذیرش نیست و حرکت ها باید بر مبنای یک حرکت جهادی، پویا ، انعطاف پذیر و استفاده از همه ظرفیت ها ، امکانات و منابع باشد تا زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم شود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: طرح هایی که در قالب اقتصاد مقاومتی قرار گرفته اند باید در همان بازه زمانی پیش بینی شده و حتی زودتر از موعد مقرر به پایان برسند.
۱۷ طرح اقتصاد مقاومتی کهگیلویه وبویراحمد
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: هم اینک ۱۷ طرح مهم و حیاتی در بخش های مختلف آب، راه، کشاورزی، صنعت، گردشگری و عمران شهری در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته اند که عمده انها باید در دهه فجر امسال به بهره برداری برسند.
وی تصریح کرد: برخی از این طرح ها نیز تخصیص ۱۰۰درصدی گرفته اند و بهانه کمبود اعتبار برای شتاب بخشی اجرای آنها وجود ندارد.
کلانتری تکمیل مسیر حدود ۲۰ کیلومتری دهدشت- چرام را یکی از مهمترین این طرح ها دانست و گفت: در حالی که بر اساس پیش بینی های انجام شده این طرح باید تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد اما روند اجرای آن به کندی پیش می رود.
وی تکمیل و تسریع در ساخت فاز دوم پل سوم بشار ، اجرای کامل پل چهارم بشار و اتصال این پل به مسیر ورودی منطه نجف آباد با تسطیح و زیرسازی جاده دسترسی به طول حدود ۱.۷ کیلومتر توسط شهرداری یاسوج را از دیگر طرح های مهم اقتصاد مقاومتی دانست.
کلانتری ساخت چندین اردوگاه و طرح های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را نیز از دیگر طرح های مهم اقتصاد مقاومتی در استان دانست و گفت: هنوز نحوه واگذاری این طرح ها به متقاضیان و بخش خصوصی تعیین تکلیف نشده و برخی از آنها نیز با مشکلاتی از جمله نداشتن مجوزهای زیست محیطی و منابع طبیعی و همچنین معارضات محلی مواجه هستند.
وی تکمیل تامین آب اراضی منطقه باباکلان گچساران را نیز از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی در استان دانست و گفت: زمان پیش بینی شده برای اجرای کامل این طرح نیز دهه فجر امسال است.
کلانتری همچنین با بیان اینکه طرح های تصفیه خانه اضطراری و اصلاح شبکه توزیع آب شهر یاسوج از جمله طرح های تعریف شده در قالب اقتصاد مقاومتی در استان است، تصریح کرد: علاوه بر اعتبارات مصوب و هزینه شده برای اجرای این طرح ها مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال نیز ظرف هفته گذشته  برای شتاب بخشی اجرای این طرح ها به استان ابلاغ شد.
کلانتری گفت: ۹۰ میلیارد ریال برای طرح تصفیه خانه اضطراری از رودخانه بشار و همچنین مبلغ ۵۰ میلیارد ریال نیز برای اصلاح شبکه آب یاسوج از محل اعتبارات ملی تخصیص یافت.
وی تصریح کرد: طرح تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج از جمله مصوبات مهم سفر اعضای هیات دولت در مردادماه سال ۹۵ به این استان است که هنوز به دلایل فنی و برخی معارضات اجتماعی و محلی تاکنون معطل مانده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: امسال از مجموع ۴۷ طرح پیشنهادی استان ، ۱۷ مورد ان در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی تعریف و بخش عمده ای از اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آنها از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به استان ابلاغ شده است.
حسن نوروزی گفت: سال گذشته نیز ۳۴ طرح مهم و حیاتی این استان جزء طرح های اقتصاد مقاومتی تعریف شدند که بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز انها به استان ابلاغ شد.
وی تصریح کرد: از مجموع ۱۷ پروژه اقتصاد مقاومتی سال ۹۸، پنج طرح مهم آن مربوط به بخش کشاورزی است که پمپاژ باباکلان، سد ایل‌آباد بهمئی، سد کوه‌برد، شبکه ۳، ۴ لیشتر و توسعه و پرورش ماهی سردآبی از جمله این طرح هاست.
کهگیلویه وبویراحمد بالای ۲ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در بخش های مختلف دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار