وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲۵ سال است که به مشکل ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخته و طرح‌هایی ارائه می‌شود و نتیجه آن این است که اکنون ۱۰۸ هزار معلم در کشور کمبود داریم.
کد خبر: ۷۸۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹ 03 October 2019

محسن حاجی میرزایی پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش خوزستان در سرسرای استانداری اظهار داشت: مسایل و مشکلات آموزشی  همگی واقعیت های کشور و به خصوص استان خوزستان را نمایان می کند. وظیفه داریم برای جبران کمبودهای این استان تلاش مضاعفی داشته باشیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: با برنامه‌ریزی‌ که در دستور کار قرار داده ایم، بی شک آموزش و پرورش خوزستان از وضعیت کنونی ارتقا پیدا می کند و ما نیز از تمام ظرفیت های خود استفاده کرده و وعده می دهیم، به سرعت کمیته ای را برای بررسی مشکلات آموزشی خوزستان تشکیل دهیم.

وی افزود: از تمامی ظرفیت های استان خوزستان و استان های معین برای جبران کمبودهای آموزشی خوزستان استفاده می شود .

وزیر آموزش و پرورش گفت: مشکل نیروی انسانی و کمبود اعتبارات از مشکلات جدی وزارت آموزش و پرورش است چرا که با اعتبارات موجود  تنها ۶۰ درصد تعهدات خود را می توانیم محقق کنیم . وضعیت ساماندهی نیروی انسانی نگران کننده است و مورد رضایت نیست .

حاجی میرزایی گفت: دولت نیز تنها کاری را انجام می دهد که آموزش و پرورش درخواست کرده باشد ، باید کاری کنیم تا دولت قابلیت های ممتاز را حس کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت:  خدمات آموزش و پرورش بسیار بزرگ بوده و بخش عظیمی از مدیران نخبه کشور از دل آن بیرون آمده اند اما شرایط مطلوب ما زمانی است که یک معلم با کمال آرامش تدریس کند .

وی ادامه داد: بسیاری از مدارس ما در زمان آغاز سال تحصیلی جدید دغدغه زیادی از نظر کمبود معلم و امکانات دارند.

حاجی میرزایی گفت: شورای آموزش و پرورش استان خوزستان ماموریت دارد باتوجه ظرفیت های بومی این استان ، شرایط بهتری را ایجاد کند؛  متاسفانه نداشته ها تا اندازه ای ذهن ما را تسخیر کرده که نمی توانیم فکر کنیم که چه چیزهایی داریم .

وی افزود: مردان بزرگی در خوزستان بودند که جنگ را مدیریت کردند که رفع مشکلات آموزشی برای آن ها کار دشواری نیست .

وزیر آموزش و پرورش از اجرای سه ماموریت جدید در خوزستان خبر داد و گفت: کار گروهی برای بررسی مسائل و مشکلات آموزشی خوزستان تشکیل می‌ شود که از جمله ماموریت های وی بررسی فضاهای آموزشی ، مدارس سنگی، کانکسی و مدارس نیازمند تعمیر است .

وی ادامه داد: ماموریت دوم ما ساماندهی نیروی انسانی است؛ مسایلی را می‌توانیم به خوبی حل کنیم که ابتدا آن را شناخته و ریشه ای به آن پرداخته باشیم . باید بررسی کنیم تا سهم هریک از ما در شکل گیری این مشکلات مشخص شود و پس از آن به دنبال حل مسایل باشیم .

حاجی میرزایی اظهار داشت : دولت تصمیم دارد با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش وپرورش ظرف مدت ۲ ماه وضعیت نیروی انسانی را بررسی کند. مشکلات آموزش و پرورش در زمینه نیروی انسانی نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.

مهدی رفیعی دهکردی در این جلسه اظهار کرد: در خوزستان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در بیش از ۵۰ هزار کلاس و ۱۱ هزار و ۵۰۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند. ۸ درصد از دانش آموزان کشور در استان خوزستان هستند. همچنین تعداد دانش آموزان هنرستانی ما ۶۱ هزار و ۶۳۱ نفر است که ۳۲ درصد از مجموع دانش آموزان متوسطه را شامل می‌شود.

وی افزود: ۵۷ هزار نیروی آزمایشی، رسمی و..‌‌. و بالغ بر هشت هزار و ۲۰۰ نفر نیروی حق التدریس و مجموعا ۶۵ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی انسانی در مدارس استان مشغول هستند. سهم معلمان زن ۵۲ درصد و مرد ۴۷ درصد است.

رفیعی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی اولین چالش استان است که در کنار کمبود فضا و کمبود تجهیزات، مشکل دوچندان می‌شود، تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی در خوزستان با روند معمولی جذب نیروی انسانی از بین نمی‌رود؛ پیشنهاد می‌شود سهمی برای خوزستان در نظر گرفته شود.

وی افزود: برای حدود ۲۷ هزار دانش آموز در استان سرویس ایاب و ذهاب قرار داده شده است. اعتبار مورد نیاز برای این سرویس‌ها، سالانه ۳۲ میلیارد تومان است در حالی که کل اعتبار دریافتی ما دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است، لذا برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان روستایی، کمک وزارت نیاز است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: احداث مرکز آموزش نیروی انسانی کمک زیادی به استان خواهد کرد. در استان ما با توجه به صنعتی بودن نیاز است که هنرستان‌های بیشتری در آن احداث شود.

در ادامه قاسم ساعدی اظهار کرد: خوزستان با کمبود ۱۶ هزار و ۷۰۰ معلم روبرو است. مشکل نیروی انسانی را باید جدی گرفت.

وی ادامه داد: مردم خوزستان همیشه در خط مقدم بودند و باید به خوزستان نگاه ویژه شود. در همه شهرستان‌ها بدون استثناء از شمال تا جنوب استان، با کمبود معلم روبرو هستیم. همچنین 11 روز از آغاز مهر گذشته است اما هنوز برخی از کلاس‌ها بدون معلم هستند.

ساعدی گفت: معلمان ما اطلاعی از وضعیت سیستم آموزشی ندارند و این ظلم به جامعه خوزستان و والدین آن‌ها است. خوزستان رنگین کمانی از زبان‌ها و گویش‌ها است و نیاز است بودجه ویژه‌ای برای توانمندسازی  دانش آموزان دو زبانه در نظر گرفته شود.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس ادامه داد: تجهیرات مدارس هنرستان‌ها وضعیت بدی دارد و تنها نام مدارس، هنرستان است. بیش از یک سوم دانش آموزان دبیرستانی را هنرستانی‌ها تشکیل می‌دهند اما کارگاه‌ها و امکانات مناسبی در هنرستان‌ها وجود ندارد و این ظلم در حق دانش آموزان است.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان افزود: مدارس استان آزمایشگاه‌ها و امکانات مناسب ندارند و از نظر تجهیزات در وضعیت خوبی نیستند. بسیاری از مدارس استان تجهیزات سرمایشی مناسبی ندارند.

وی گفت: معدل کتبی استان خوزستان رتبه ۳۰ در بین ۳۱ استان کشور است اما تاکنون هیچ کارشناسی این موضوع را بررسی نکرده است، درحالی که قابلیت و ظرفیت دانش آموزان ما بالا است. سه ماه از سال تحصیلی در استان به دلایل متفاوتی تعطیل است و این تعطیلی‌ها ضربه زیادی به دانش آموزان وارد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار