وزیر آموزش و پرورش گفت: مصمم هستم که با پشتوانه و همکاری خیران مدرسه ساز ، چهره آموزشی خوزستان را تغییر بدهیم.
کد خبر: ۷۸۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 03 October 2019

آیین بهره‌برداری از ۲۵۴ فضای آموزشی در قالب ۸۶۰ کلاس درس با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال روز پنجشنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش در اهواز برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ این طرح های آموزشی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ، رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی مدارس کشور ، استاندار خوزستان و جمعی از مدیران استان خوزستان در سرسرای استاندار خوزستان افتتاح شدند.

محسن حاجی میرزایی در این آیین اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین تمایزاتی که در جوامع وجود دارد که فاصله بین جوامع را مشخص می کند، تمایز در یاد گیری است.

وی افزود: بی شک دانش آموزانی که هوشیار بوده و بهتر می آموزند ،موقعیت های بهتری را در جامعه پیش رو دارند و فرصت های بهتری را برای یادگیری دیگران ایجاد می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنهایی که می‌توانند عرصه های یادگیری را گسترش دهند، بی‌شک سیستم های مدیریتی بهتری را در جامعه اجرا می‌کنند.

وی بیان کرد: در فرهنگ دینی ما انسان ها در شرایطی به دنیا می آیند که هیچ نمی دانند و پس از آن جریان یادگیری را آغاز می کنند و جوامعی که عرصه های بهتری برای یادگیری دارند ، مدیریت های مناسب تر و جامعه پویاتری دارند .

حاجی میرزایی گفت: تمامی تلاش آموزش و پرورش این است تا این فرصت ها را به خوبی توزیع و کیفیت آن را ارتقا داده و عرصه های یادگیری را فراتر از کلاس و مدرسه ببینند.

وی گفت: آموزش و پرورش سعی دارد با پیوندی که بین زندگی واقعی و عرصه آموختن ایجاد می کند ،شرایط بهتری را برای زیست شهروندان ایجاد کند چرا که ما همواره به دنبال زندگی شرافتمندانه هستیم.

حاجی میرزایی گفت: تمامی پدیده های هستی شان یادگیری دارند و در تمام هستی فرصت هایی برای آموختن و یادگیری وجود دارد .

وی گفت: یادگیری که از رنج های فراوان به عمل می آید عمیق تر است؛ رویدادهای طبیعی مانند زلزله و سیل حوادث تلخی هستند و رنجی را بر انسان ها تحمیل می‌کنند اما در درون آن آموزه های عمیقی وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تاریخ علم نشان داره که انسان ها در شرایط سخت تحرک داشته و ذهن خود را بکار گرفته و شرایط را تغییر داده‌ اند؛ دانش مهندسی و سازه‌ها مدیون حوادث سنگین و مرگبار تاریخ بوده است .

وی ادامه داد: ما تلخی های متعددی را تجربه کرده ایم و باید شرایطی را ایجاد کنیم که بجای اینکه طبیعت بر انسان ها اشراف داشته باشد ما بر طبیعت اشراف داشته باشیم .

حاجی میرزایی گفت: در فرهنگ دینی ما تمامی عالم هستی در تسخیر انسان قرار گرفته است ؛ جوامع هوشیار جوامعی هستند که از هر رویدادی درس می‌گیرند و آموختن شرط پایداری، استمرار و بقای آن ها است .

وی ادامه داد: جوامع به سرعت در معرض تغییرات گسترده قرار می گیرند و آن هایی که قادرند هویت خود را در تکاپوی شرایط حفظ کرده و شرافتمندانه روی پای خود ایستادگی کنند و از هویت خود دفاع کنند ، جوامع پیروز هستند .

وی افزود: یکی از رسالت‌ های آموزش و پرورش بالا بردن آمادگی افراد مقابل این تغییرات و مواجهه هوشمندانه با اتفاقات طبیعی است .

وزیر آموزش و پرورش گفت: توانمندی ها بر تغییرات تأثیر گذاشته و روح نشاط را در جامعه نهادینه می کند و تمام تلاش ما در سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه انتقال به شرایطی است که محصول نهایی آن انسان های است که قادرند از محیط خوب بیاموزند و به خوبی با شرایط پیش بروند .

وی اظهار داشت : دشمنان با تمام توان این قابلیت ما را به چالش کشیده اند ؛ مهمترین عرصه نبرد با دشمنان عرصه ای است که اتکای آن به توانمندی انسان ها بر می گردد .

حاجی میرزایی گفت: اگر توانمندی ها وجود داشته باشد اما در برخی عرصه ها نتوانیم به خوبی عمل کنیم تاب آوری ما کاهش می یابد.

وی گفت: خوزستان حق و سهم بیشتری داشته و ملت ایران مدیون این استان است؛ خوزستان حق حیات بر گردن ما دارد و باید نسبت به این استان اهتمام بیشتری داشته باشیم. جا دارد از خیران محترمی که در بهبود شرایط خوزستان تاثیرگذار بودند قدردانی کنیم و امید است این روند با سرعت همچنان ادامه داشته باشد .

وزیر آموزش و پرورش گفت: بی‌شک با همکاری خیرین می توانیم چهره محرومیت را از فضای آموزشی خوزستان بزداییم و تمام تلاش خود را می کنیم در دو سال آینده با تشکیل یک گروه ویژه شرایط را در این استان بیش از گذشته بهبود بخشیم.

وی تاکید کرد : یکی از معاونین خود را به عنوان معین استان خوزستان منصوب می کنم تا به وضعیت آموزشی این استان بهتر رسیدگی شود. 

در ادامه غلامرضا شریعتی اظهار کرد: در طول این چند سال آموزش و پرورش به عنوان یکی از مسائل اصلی در استان در نظر گرفته شد تا کمبودها جبران شوند. همچنین هر ساله با آغاز مهر از چند کلاس درس بهره برداری می‌شود. سال گذشته از ۵۲۰ کلاس درس بهره برداری شد.

وی افزود: اعتبار سال ۹۵ برای نوسازی حدود ۷۵ میلیارد تومان و سال ۹۶، ۱۲۵ میلیارد تومان بود و در سال ۹۷ به ۱۷۰ میلیارد تومان رسید. سعی کردیم که مدارس کانکسی را برچینیم و این امر نیز محقق شد و کانکس‌های مازاد به مناطق عشایری منتقل شدند. در این مسیر با جدیت و تلاش حرکت کردیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حوزه نرم افزاری، طرح فراخوان دانش آموزان بازمانده از تحصیل را در برنامه خود قرار دادیم. دو سال پیش هزار و ۱۰۰ و امسال دو هزار و ۳۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل را به مدرسه بازگرداندیم.

شریعتی افزود: همچنین بورس تحصیلی را در دستور کار خود قرار داریم و در آزمون، ۱۲۰ هزار دانش آموز شرکت کردند که از این تعداد، هزار و ۳0۰ دانش آموز بورس تحصیلی شدند. طرح تحصیل از راه دور نیز برای مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفت. همچنین طرح اجباری کردن پیش دبستانی در برنامه قرار گرفته است زیرا دو زبانه بودن یکی از عوامل اصلی ترک تحصیل است.

وی گفت: نتایج ما در سال‌های اخیر نشان دهنده قرار گرفتن در مسیر درست است. در سیل فروردین ماه خیرین و جهادگران کمک‌های بسیار زیادی به ساخت و تعمیر در استان مدارس داشتند.

همچنین مهرالله رخشانی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: در سال ۱۳۸۲ و سال شروع طرح بازسازی ، تخریب و مقاوم سازی ۷۰ درصد مدارس غیر مقاوم و تنها ۳۰ درصد مقاوم سازی شده بودند.۳۰ درصد مدارس کشور شامل بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس تاکنون توسط خیران کشور ساخته شده است .

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: دولت در این سال ها تلاش کرده تا سهم خود را در پروژه‌های مشارکتی خیران به درستی ادا کند ؛ در قانون بودجه سنواتی ردیفی به عنوان تکمیل پروژه‌های نیمه تمام وجود دارد که ۵۰ درصد آنها از سوی خیران احداث شده اند.

 وی گفت:  امروز خیران مدرسه ساز الگویی برای آن هایی هستند که می خواهند به دور از هیاهو عشق بورزند و دیگران را دوست بدارند و ثروتمندی را نه در انباشت بلکه در لذت بخشش، تجربه کنند .رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور ۵.۲ متر مربع است در حالی که پیش از انقلاب این سرانه تنها ۱.۵ متر مربع بود؛ اکنون ۱۰ استان کشور  از جمله استان های البرز ، سیستان بلوچستان ، آذربایجان غربی ، تهران و قم زیر خط میانگین فضای آموزشی قرار دارند و خوزستان با سرانه ۴.۸۳ متر مربع زیر خط میانگین است .

رخشانی مهر گفت: برای رساندن خوزستان به میانگین کشور ، در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته که در سال ۱۳۹۵ از محل اعتبارات ملی تنها ۸۰ میلیارد ریال در سه طرح اصلی به استان اختصاص یافت اما در سال۹۶ این اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال ، در سال ۹۷ یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال و در سال جاری یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: از محل حساب ذخیره ارزی در سال ۹۸ ، ۳۲۰ میلیارد ریال علاوه بر اعتبارات بودجه سنواتی به خوزستان تخصیص یافته و در ضریب استاندارد سازی در سال ۹۸ تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است .

وی گفت:  تعداد کلاس های تحویلی در استان خوزستان در سال ۱۳۹۵، ۳۹۸ کلاس ، در سال ۱۳۹۶ ، ۷۳۰ کلاس ، در سال ۱۳۹۷ ، ۸۴۲ کلاس درس و تا پایان سال ۱۳۹۸ پیش بینی می شود این تعداد کلاس ها به یک هزار و  ۱۰۰ کلاس درس برسد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار