کد خبر: ۷۸۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷ 04 October 2019
ابرچالش ساماندهی نیروی انسانی و تنگناهای نیروهای حق التدریس در آموزش و پرورش ؛ نوشتاری از دکتر باقر رزمی
 
 
دکتر باقر ‌رزمی ، فعال فرهنگی 
 
بیش از ۵۰ هزار معلم حق التدریس در آموزش و پرورش کشور ماهانه حقوقی کمتر از ۸۰ دلار دریافت می کنند که این رقم پاسخگوی هزینه های مصروفی حتی  کرایه ی سرویس های رفت و آمد آنان را کفاف نمی دهد.
 
برخی نمایندگان مجلس که چند سالی است بجای رسالت واقعی خود در امر قانونگذاری و ارائه ی راهکار برای حل مشکلات کشور "در حوزه آموزش و پرورش حتی در انتصاب مدیران مدارس هم دخالت نموده اند ؛ اما برای مشکل اصلی و تعیین و تکلیف این ابر چالش نیروی انسانی آموزش و پرورش هیچ برنامه ای ندارند.
 
از سوی دیگر و با توجه به اهمیت و اجباری شدن پیش دبستانی در استان خوزستان و تلاش  
مربیان سختکوش و علاقمند در مدارس متاسفانه به دلیل بی توجهی و خلاء قانون از سوی متولیان و منادیان قانونگذاری  مربیان  حقوقی کمتر از پانصد هزار تومان آنهم  از شهریه دانش آموزان دریافت می کنند.  مربیان مناطق  روستایی و عشایری وضعیتی بد تر از مربیان حوزه های شهری دارند، و تمام امید آنها به آینده است و می خواهند برایشان سابقه ای ایجاد بشود که به بهانه ی آن به استخدام آموزش و پرورش در بیایند.به همین جهت با حقوقی زیر ۲۰۰ هزارتومان و اندکی کمتر و بیشتر رضایت داده اند. عده زیادی هم هیچ حقوقی دریافت نمی کنند
 
اکنون آموزش و پرورش علاوه بر مشکلات عدیده ی  خود ازجمله محدودیت منابع مالی ،برون سپاری مدارس دولتی ،به خدمت گرفتن معلمان خرید خدمات آموزشی و حق التدریس با کمترین دستمزد با  حذف شدن کامل  ردیف اعتباری سرانه مدارس مواجه شده است .
 
سالهاست هیچگونه سرانه ای به حساب مدارس واریز نشده است .
 
دست مدیران مدارس برای تامین نیازهای بدیهی و اولیه مدارس به سوی اولیا" نهادها "خیرین و سازمانها دراز است که فرصت هر گونه برنامه ریزی برای ارتقای سطح  آموزشی و تربیتی را از آنان سلب کرده است و اخیرا شنیده ام پیشنهاد دو نوبته شدن مدارس را حل مشکل نیروی انسانی و آن را یک طرح ابتکاری و افتخار آمیز می دانند.
 
 نبود رضایت شغلی و انتخاب شغل دوم بسیاری از معلمان یک فاجعه است. 
 
متاسفانه در این چند سال اخیر مدیران برای تکیه زدن چند صباحی بیشتر بر کرسی ریاست بدعتی گذاشتند که با هیچ منطق و اصول مدیریتی و آموزشی دنیا  سازگار نیست بجای تشکیل یک تیم توانمند فکری " تخصصی و آموزشی از صاحب نظران عرصه ی تعلیم و تربیت که در استان کم نیستند  و شناسایی مشکلات و الویت بندی برای رفع آنان به  دخالتهای ناصواب و غیر تخصصی  افراد خارج از آموزش و پرورش جهت تعیین و انتصاب مدیران روی آورده اند که خود چالش جدی و بزرگ  دیگری برای آموزش و پرورش است.
 
لازم به ذکر است دو مشکل مهم و اساسی آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود در غیر اینصورت آینده ای خطرناک پیش روی ماست .
 
الف : روند رو به رشد جمعیت دانش آموزی و دیگری کمبود شدید معلم و نیروی انسانی
 
 پرکردن  جای خالی حداقل هزاران  معلم در سالهای آینده (هم اکنون کلاسهایی بدون معلم هستند)  آن هم با دستی تهی از منابع و تدبیر ،کار آسانی نیست.
 
ب :رشد جمعیت دانش آموزی 
 
خالی شدن آموزش و پرورش از معلم نیاز به تدبیر و برنامه ریزی دراز مدت دارد 
 
باخروج معلمان بازنشسته و  بسته شدن مبادی استخدام ، و ازدحام کلاسهای بعضا ۴۵  نفره و روانه ساختن مدیران و معاونان مدارس به  تدریس اجباری امروز آموزش و پرورش کشور را در آستانه یک بحران جدی قرار داده است.
 
  باید چاره ای اندیشید لذا توسعه و گسترش فضاهای دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیروی انسانی تخصصی باید در اولویت باشد.  
 
کم نیستن افرادی که مشکلات آموزش و پرورش رتبه  ۳۱ کشور ر را بخوبی می شناسند و می دانند ضعف ها و کاستی ها کجاست و چگونه برای حل آنان برنامه و ایده ای نو ارائه کرد 
اما گوش شنوایی برای شنیدن صدای آنان  وجود ندارد 
 
باید به دولتمردان آموزش و پرورش یادآور شد که"این هنوز از نتایج سحر است باش تا صبح دولتت بدمد...!!!
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار