بابک دین‌پرست با تاکید بر رسیدگی به طرح جامع ساماندهی روخانه کارون خاطرنشان کرد: باید به فکر نجات این رودخانه باشید، با رودخانه ای به این زیبایی که موهبتی الهی است چه می‌کنیم؟ متاسفانه ۲۷ شعبه فاضلاب با افتخار به کارون ریخته می‌شود.
کد خبر: ۷۸۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 02 October 2019

بابک دین‌پرست شامگاه سه شنبه در یازدهمین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان در استانداری خوزستان اظهار داشت: بسیج  مدیران دولتی، غیردولتی، نیروهای مسلح، خیران، گروه‌های مردم نهاد و صبوری مردم باعث شد تا مشکلات ناشی از سیلاب اخیر در کشور برزرف شوند.

به گزارش"تابناک" وی  افزود:همچنین ورود هوشمندانه و به موقع مقام معظم رهبری و مدیریت رییس جمهوری و همراهی هیات دولت و مدیریت راهبردی و میدانی وزیر کشور به عنوان رییس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشور موجب شد کارنامه خوبی در مناطق سیل زده کشور بر جای بماند.

وی تشکیل قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشور با هفت کارگروه را اتفاقی خوب در راستای وحدت فرماندهی برای پیگیری و رفع مشکلات مناطق سیل زده خوزستان دانست و عنوان کرد: بزرگترین لطف  پروردگار کاهش تلفات جانی در سیل  اخیر بود هر چند درگذشت یک نفر هم برای ما زیاد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور بیان کرد: در سیل اخیر نقاط مختلفی از کشور درگیر بودند و اقدامات خوبی نیز صورت گرفت که اگر بخواهیم از اقداماتی مانند امداد، نجات، اسکان و... فاکتور بگیریم باید بگوییم اتصال فوری همه شبکه‌های آب، برق، گاز و تلفن  یک تا ۲ روز پس از سیلاب در اغلب روستاها و شهرهای سیل زده کشور  کاری ارزنده بود که  البته کمتر هم به آن اشاره شد اما با وجود این که چندین هزار روستا در سیل اخیر درگیر شدند و زیرساختهای آنها دچار آسیب جدی شده بود تلاش جدی برای برقراری این  زیرساخت‌های صورت گرفت.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه تخلیه آب از سطح شهرها و روستاها صورت گرفت بیان کرد: استان خوزستان بیشترین سطح آبگرفتگی را در سیل اخیر به خود اختصاص داده بود که با اقدامات سریع آبگرفتی‌ها تخلیه شد همچین دولت با مصوبات خوبی که در روزهای اولیه پس از سیلاب گذراند بخش اعظمی از خسارت‌های بخش کشاورزی و روستایی را پرداخت کرد و از سوی دیگر در حوزه مسکن تقریبا کار ۷۰ هزار مسکن تعمیری در سطح کشور به پایان رسید.

دین‌پرست با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای حل مشکلات مسکن مناطق سیل زده بیان کرد: رییس جمهوری در ماه رمضان امسال در دیداری با کارگزاران دولت اعلام کرد که عید نوروز تمامی مردم مناطق سیل زده باید در خانه‌های خودشان باشند و  با اقداماتی که هم اینک در دست انجام است و وعده بنیاد مسکن به نظر می‌رسد  همه مسکن‌های مناطق آسیب دیده از سیل فروردین تا پایان سال با توجه به اهتمام همه مدیران و همدلی میان همه نیروها تمام می‌شود.

وی بیان کرد: ۷۸ مدارس تعمییری در استان خوزستان به صورت کامل تعمیر شده و از ۴۰ مدرسه احداثی نیز ۲۰ مدرسه مانده که تا پایان آبان به اتمام می رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور اولویت دیگر قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده را احداث و بازسازی زیرساخت‌ها در حوزه راه‌، آب، برق و ...اعلام کرد و گفت: در حوزه صنعت برای اولین بار در طول تاریخ پس از این که خسارت‌های ناشی از سیل در حوزه کشاورزی پرداخت شد، خسارت‌های صنعت را نیز پرداخت می‌کنیم.

وی با تاکید بر پیشگیری از وقوع حوادث مشابه بیان کرد: اگر باز هم اتفاق مشابهی مانند سیل اخیر رخ بدهد دیگر قابل پذیرش برای هیچ کس نیست و نمی‌توان اعلام کرد به این دلایل سیل آمده و خسارت وارد کرده است.

وی گفت: غافلگیری در مقابل بارش‌ها و نزولات آسمانی قابل پذیرش نیست لذا یکی از مصوبات جدی این نشست شناساییی نقاط آسیب پذیر تمامی شهرها و روستا در مقابل سیلاب است.

دین‌پرست با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری بر نامه ارسالی وزیر کشور در خصوص عملکرد جبران خسارت و روند پیگیری مصوبات در مناطق سیل زده کشور گفت: مقام معظم رهبری در این ابلاغیه فرمودند به وزیر کشور بگویید، وعده ها به طور دقیق تحقق پیدا کند، لذا ما مکلفیم که وظاف همه دستگاه‌ها را در سیل بررسی و پیگیری کنیم هر دستگاهی که خوب عمل کند مورد تشویق قرار می‌گیرد و با هر دستگاهی که بد عمل کند برخورد جدی می‌شود و در این رابطه تعارفی نداریم.

وی با اشاره به وضعیت فاضلاب شهر اهواز و تاکید مقام معظم رهبری برای تامین منابع مالی این موضوع  گفت: طرح جامع فاضلاب اهواز که از ۱۴ سال پیش بنا بوده اجرایی شود تاکنون ۴۱ درصد پیشرفت داشته است البته برنامه زمانبندی خوبی برای آن در نظرگرفته شده که امیدواریم در زمان مقرر انجام شود، همچنین اعلام شده که چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز است که  فرصت خوبی است تا با همکاری سازمان برنامه بودجه راهکاری برای تامین این منبع پیدا کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به وضعیت آب‌های سطحی شهر اهواز به عنوان یک مساله بسیار مهم گفت: باید  برنامه زمان بندی برای نصب پمپ‌ها  ارایه شود، آب نباید در سطح شهر اهواز جاری شود و این برای ما یک اصل مهم است، این که پس از هفت ماه بگوییم پمپ‌های تخلیه آب خراب هستند یا نیاز به تعمیر دارند یا پمپ نداریم قانع کننده نیست، اعلام این گونه موارد برای ما نامشروع است و اگر مشکلی در پمپ‌ها است باید هر چه سریع‌تر برطرف شود.

وی با تاکید بر رسیدگی به طرح جامع ساماندهی روخانه کارون خاطرنشان کرد: باید به فکر نجات این رودخانه باشید، با رودخانه ای به این زیبایی که موهبتی الهی است چه می‌کنیم؟ متاسفانه  ۲۷ شعبه  فاضلاب با افتخار به کارون ریخته می‌شود. امروز از استاندار خوزستان درخواست کردم طرح جامع ساماندهی کارون با مسئولیت استانداری و حضور آب و فاضلاب اهواز، بهداشت و درمان، محیط زیست و همه دستگاه ها متولی نوشته شود تا هم سلامت کارون به آن بازگردد و هم بهداشت و زیبایی سابق خود را داشته باشد تا به عنوان امانت‌دار نسل‌های آینده یک رودخانه سالم را به آیندگان و مردم بدهیم.

دین‌پرست  با اشاره به تصرفاتی که در حاشیه دریای خزر صورت می‌گیرد گفت: در اولین مکاتبه‌ام درخواست کردم  لیست همه متصرفات غیر قانونی را در اختیار من قرار دهند و اعلام کردیم صدور هر گونه مجوز تغییر کاربری در فاصله  ۶۰ متر ساحل غیر قانونی است و دیگر هیچ‌گونه مجوز تغییر کاربری در حریم خزر نداریم.

وی افزود: دیروز برای اولین بار لیست دقیق تمامی تخلفات ساحل جنوبی دریای خزر مشخص شد و اکنون می‌دانیم چه میزانی از طوب دریای خزر توسط دستگاه‌های دولتی، نهادها، شهرداری‌ها، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و... تصرف شده است و در حال حاضر این لیست به رییس جمهور ارسال شده است که به طور کامل پیگیری می‌شود.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور ادامه داد: رودخانه کارون نیز یک شورای حفاظت دارد که سال‌هاست این شورا برقرار است من با این شورا کاری ندارم و تنها هدفم نجات کارون است و به دنبال این هستم که طرح مشخصی برای کارون بدهیم و به کارون کمک کنیم و جلوی خسارت جبران ناپذیر به این رودخانه را بگیریم.

کیامرث حاجی زاده در این جلسه با بیان این که خوزستان نیاز شدیدی به حل مشکلات زیرساختی دارد اظهار داشت: به علت نبود زیرساخت مناسب بحران‌های خوزستان تبدیل به ابر بحران می شوند، مثلا بحران گرد و خاک بهمن ۹۵ به علت مشکلات موجود در زیرساخت‌ها به یک ابربحران در سطح استان تبدیل شد.

وی گفت: با پیام تاریخی مقام معظم رهبری و پای کار آمدن دولت و وزیر کشور،رییس جمهوری و پیگیری‌های مستمر استاندار و مجموعه مسئولان استان اعتبارات خوبی برای استان تصویب شد که موجب شد حرکت‌های خوبی را در حوزه برق، آب، فاضلاب و ارتباطات استان آغاز کنیم.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان خوزستان افزود: با همکاری و همدلی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، نهادهای امنیتی، نیروهای مسلح شامل سپاه، ارتش، بسیج و بخش خصوصی حماسه ای  مانند حماسه دفاع مقدس را در استان خوزستان را خلق کردند اما در کنار همه این ها نقش اصلی را مردم آفریدند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته پس از سیلاب در استان خوزستان بیان کرد: از بهمن ۹۷ سیل به استان خوزستان وارد شد و استان را با مشکلات مواجه کرد و از اواخر دی و اوایل بهمن ۹۷ سیلاب در مناطق شمال و شمال شرق استان مانند اندیکا، مسجدسلیمان و برخی مناطق دیگر رخ داد، در اواخر بهمن ماه سیلاب در حوزه کرخه به ویژه در شهر رفیع آغاز شد و تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۸، تخلیه آب از اراضی کشاورزی  و آماده سازی آن‌ها برای کشت شلتوک ادامه داشت.

حاجی زاده با بیان این که خوزستان در یک بازه زمانی چندین ماهه درگیر با سیل بود توضیح داد: بالای ۵۸ میلیارد مترمکعب  در سال آبی گذشته آب وارد استان شد، همه این مشکلات با هماهنگی و تعامل خوب استاندار که میان همه دستگاه‌ها و مردم برقرار کردند بدون تلفات انسانی مدیریت شد، در قانون مدیریت بحران اولین وظیفه و اولویت ما حفظ جان انسان‌ها است که به خوبی در مقابله با ابربحران سیلاب صورت گرفت.  

وی گفت:قرارگاه بازسازی  و نوسازی مناطق سیل زده استان متناظر با کشور پس از سیل تشکیل شد، تاکنون این قرارگاه پیگیری های خوبی در حوزه خسارت‌های سیل داشته است، تاکنون ۱۰ جلسه قرارگاه به ریاست استاندار خوزستان و با  ۱۱۸ مصوبه برگزار شده است.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان خوزستان گفت: بیش از ۵۰ درصد پروندها سیل ثبت پژوهشگاه فضایی شده اند و پرداخت‌خسارتها آغاز شده است، در بخش مسکن تعمییرات به پایان رسیده و بخش احداثی در حال انجام است.

وی گفت: علاوه بر سیلاب گرفتار بحران زلزله نیز شدیم و مسئولان استان درواقع در ۲ جبهه یعنی بازسازی مناطق سیل زده و بازسازی مناطق زلزله زده در حال کار کردن هستند.

حاجی زاده ادامه داد: چندی پیش نیز زلزله ای در ایذه داشتیم که موجب خساراتی در این منطقه شد، استان خوزستان دارای گسل های جوان و فعالی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار