بدون شک خدشه دار کردن اعتماد مردم و نامید کردن کورسوی از امید ایشان به وجود مدیران پاک دست در دستگاه های دولتی، جرم بزرگتر این افراد است که باید با جدبت پیگیری شود.
کد خبر: ۷۸۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹ 30 September 2019
پوشاک و کتب مدارس یکی موضوعات مهم مربوط به حوزه آموزش و پرورش است که هر ساله تغییراتی در شرایط واگذاری آن بوجود می آید ! و البته هر بار هم تغییراتی در مدیریت این پروژه بوجود می آید و باز هم شائبه ها ایجاد می شود به گونه ای که تقریبا هیچ سالی نبوده که حرف و حدیث ها در این زمینه فروکش کند. امسال هم با وجود جلسات و برنامه ریزی های متعدد اما باز هم همان حرف و حدیث ها و ادعای تخلفات چند صد میلیونی مطرح شده است!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یاسوج طی نامه‌ای خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آن چه که توزیع دولتی کتب مدارس برای سود شخصی بوده این گونه آورده است: در سال تحصیلی جدید بر اساس یک دستورالعمل و به منظور جلوگیری از واسطه‌گری در فروش کتب درسی، وزارت آموزش و پرورش، با اطلاع رسانی قبلی و اعلام قیمت کتب، از اولیاء، پول کتاب را به طور کامل دریافت نموده تا کتاب‌ها در مدارس بدون هر نوع قیمت اضافی به دست خانواده ها  برسد اما با اتخاذ رویکرد جدید گویا خلا وجود یک واسطه(بخوانید دلال) در آموزش و پرورش استان حس می‌شد.
در ادامه نامه آمده است: چرا که  موضوع را به شکل پیمانکاری به یک شخص واگذار کرده تا با زدن چند عدد میخ منگنه و بستن یک نخ پلاستیکی به دور کتاب ها، از هر نفر مبلغ ۱۰ هزار تومان هزینه مضاف بر هزینه کتب درسی از خانواده‌ها دریافت کند. در صورتی که شاید هزینه این کار  از ۵ هزار تومان و گاها ۳ هزار تومان بالاتر نمی‌رود.
با توجه به تعداد دانش آموزان در استان سود حاصل از این واسطه گری خصولتی بالغ بر صدها میلیون تومان می شود که بعید است پشت این فساد صرفا شخص مذکور بوده باشد.
از سوی دیگر  مردم نیز با اعتماد به آموزش و پرورش و سیستم های نظارتی و گاها بالاجبار، نسبت به پرداخت این هزینه ها در این شرایط اقدام می‌کنند و این در حالی است که در برخی پایه ها، یکی از کتاب ها هم تحویل داده نشده است.
علاوه بر این بر اساس گزارش‌های مردمی رسیده شده به حوزه مطالبه گری بسیج دانشجویی، تعدادی از مدارس صرفا برای معرفی اولیاء به برخی تولیدی‌های طرف قرارداد آموزش و پرورش جهت دوخت لباس مجددا مبلغ ۱۰ هزار تومان دریافت شده است.
اگر چه ممکن است در نگاه اول مبلغ دریافتی از هر دانش‌آموز نادیده انگاشته شود اما با یک حساب سرانگشتی متوجه رقم بالای حاصل از این قانون های من دراوردی می شویم.
واحدهای نظارتی آموزش و پرورش چه کاره‌اند؟
سوال اینجاست که چطور این مبلغ قابل توجه و این عمل غیر قانونی از دید واحد‌های نظارتی اداره کل آموزش و پرورش مغفول مانده و تاکنون هیچ اقدامی در برخورد با این افراد انجام نشده ممکن است سیستم های نظارتی اصلا قصد ورود نداشته اند.
در هر حال بسیج دانشجویی با توجه به رسالت خود از شما در خواست دارد در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کرده و با افراد خاطی برخورد و اطلاع رسانی نمایید طبیعی است  در غیر این صورت به دلیل اینکه مبادا بعد از این هر  شخصی جرأت کند به بهانه اندک بودن مبلغ اختلاس و اشکار نبودن آن علاوه بر دستبرد زدن به اموال مردم، راه را برای فساد های بزرگتر فراهم کند اقدام به افشای اسامی و ارجاع آن به دادستانی استان خواهیم نمود.
بدون شک خدشه دار کردن اعتماد مردم و نامید کردن کورسوی از امید ایشان به وجود مدیران پاک دست در دستگاه های دولتی، جرم بزرگتر این افراد است که باید با جدبت پیگیری شود.
پاسخ مدیرکل
بعد از درج نامه دانشجویان مطالبه‌گر دانشگاه فرهنگیان به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش استان رفتیم و از وی در خصوص این موضوع سؤالاتی مطرح کردیم که زارع‌پور در جواب گفت: استحضار دارید که لباس فرم مدارس و هم موضوع نظارت بر آن به سازمان دانش‌آموزی واگذار شد.
هادی زارع‌پور افزود: در حالی که سازمان دانش‌آموزی ملزم به این کار شده اما بازرسی و نظارت ادار‌ه‌کل آموزش و پرورش هم بر کار آن‌ها نظارت دارد.
وی به برگزاری چندین جلسه برای تعیین تکلیف لباس فرم مدارس اشاره کرد و گفت: با سازمان صمت چند جلسه برگزار کردیم و همچنین جلسه‌ای با حضور استاندار داشتیم و در کمیته تنظیم بازار اداره صمت همه شهرستان‌ها و مناطق جلساتی برگزار شد که قیمت لباس چه میزان باشد.
زارع‌پور گفت: همچنین در این نشست‌ها و جلسات مصوب شد که اگر هرگونه تخطی از قیمت یاد شده داشته باشیم به مراجع نظارتی مانند تعزیرات حکومتی ارجاع داده شود تا برخورد لازم صورت گیرد.
وی به نحوه سپردن لباس‌ها به خیاطی‌ها هم اشاره کرد و گفت: مراکز تولیدی مجاز در سامانه صمت نام کردند آن دسته از تولیدی‌هایی که به تایید سازمان صمت رسیده باشند.
هرگونه پول بیش از اندازه مصداق گران‌فروشی است
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: به خاطر این که جانب عدالت و انصاف رعایت شده باشد این لباس‌ها به چند خیاطی و مرکز تولیدی مجاز واگذار شد و پروسه اخذ پول نیز به این صورت بوده که پول به حساب مدرسه واریز می‌شود و آن‌ها نیز مبلغ را به حساب خیاط واریز می‌کنند و اگر این مبلغ بیش از اندازه‌ای بوده که سازمان صمت نرخ تعیین کرده مصداق گران‌‌فروشی است.
وی گفت: بنده نیز دست ناظران و بازرسان را همه گونه باز می‌گذارم که اگر جایی تخلفی شده برخورد لازم صورت گیرد هر چند که مردم می‌توانند نسبت به کیفیت لباس‌ها حتی نظر داده و اگر جایی تخلفی شده هم گزارش دهند تا برخورد لازم انجام شود.
این مسؤول در خصوص کتاب‌های درسی هم گفت: در اکثر دوره‌ها کتاب به صورت اینترنتی ثبت‌نام می‌شد و هر مدرسه‌ای هم که پول واریز کرده باید در همان مدرسه تحویل داده شود.
زارع‌پور با بیان این که برای راحتی کار اقداماتی روی کتاب‌ها انجام شده است افزود: اما باز هم اگر دانش‌آموز و خانواده‌ای احساس کنند که گرانفروشی صورت گرفته و پول غیر طبیعی دریافت شده به بازرسی اداره‌کل آموزش و پرورش و یا بازرسی 13 ناحیه ما گزارش دهند تا برخورد قانونی لازم صورت گیرد به هر حال ما در آموزش و پرورش استان آماده دیدن و شنیدن همه گزارش‌های مردمی در این راستا هستیم و در صورت بروز هرگونه تخلفی برخورد لازم و مقتضی صورت خواهد گرفت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
اینا همه باهم شریک هستند و هر کدام یک درصد مشخصی پول برمی دارند مثلا ۵درصد مدیر مدرسه ۱۰ درصد سازمان دانش اموزی و مسئولین هم سهم خود را جدا دریافت می کنند
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
من به عنوان یک فرهنگی، هیچ پاسخ قانع کننده ای در این مصاحبه ندیدم، سازمان دانش آموزی یا آموزش و پرورش در ازای این سهم چه کاری انجام می دهند؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار