به مناسبت هفته دفاع مقدس عملیات والفجر۸ جمعه شب با حضور مردم و مسئولان شهرستانی در ساحل گردشگری سیترا نوشهر بازسازی شد.
کد خبر: ۷۸۳۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹ 27 September 2019

بازسازی عملیات والفجر ۸ امشب و فردا شب از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در ساحل نمونه گردشگری سیترای نوشهر اجرا می شود.

عملیات والفجر ۸ در بیستم بهمن ماه سال ۱۳۶۴ با رمز مقدس «یا فاطمه الزهرا (س) با هدف آزادسازی شهر استراتژیک فاو و قطع ارتباط ارتش بعثی عراق با خلیج همیشه فارس انجام پذیرفت، از طولانی‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین عملیات‌های بزرگ رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بود که جهانیان به ویژه کارشناسان زبده نظامی دنیا را در حیرت و تعجب قرار داد.

این عملیات به‌ صورت مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران اجرا شد و بعد از ۷۵ روز تلاش و دفع پاتک‌های رژیم بعث عراق با آزادسازی ۸۰۰ کیلومتر مربع از مناطق حساس در منطقه عملیات،آزادسازی بندر استراتژیک فاو و تاسیسات اقتصادی و نفتی موجود در آن، آزادسازی کارخانه نمک، تامین امنیت کشتیرانی در شمال خلیج فارس، قطع ارتباط آبی عراق با اسکله های البکر و الامیه، تصرف اسکله‌های معاصر (چهار چراغ) فاو، نزدیک شدن به بندر ام القصر (حدود۲۰کیلومتر) و کشته شدن۱۷ هزار تن از نیروهای دشمن بعثی و به اسارت گرفتن ۲ هزار اسیر و انهدام تعداد زیادی از ادوات ارتش بعث به پایان رسید.

لشکر ویژه ۲۵ کربلای مازندران میدان دار عملیات والفجر ۸ و فاتح فاو بود و پرچم گنبد امام رضا(ع) با دستان رزمندگان این لشکر بر فراز مناره فاو به اهتزاز درآمد. مهم‌ترین ویژگی لشکر۲۵ کربلا در عملیات والفجر ۸، ادغام یک تیپ زرهی و یک تیپ پیاده با این یگان و تبدیل‌آن به لشکر ویژه ۲۵ کربلا بود. از آنجایی که این لشکر بیش از یک سال در هورالهویزه مستقر بود و عملیات‌های آفندی و پدافندی متعددی انجام داده و از آمادگی رزمی بسیار بالای آبی ـ خاکی برخوردار بود، فرمانده کل سپاه پاسداران در طرح عملیات والفجر ۸ حساس‌ترین مأموریت این عملیات را به این لشکر واگذار کرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران نوشهر جمعه شب حاشیه اغاز این عملیات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازسازی عملیات والفجر ۸ به منظور ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارائه الگو به جوانان و یادآوری عملیات های هشت سال دفاع مقدس بازسازی و در معرض نمایش مردم قرار گرفت.

سرهنگ حسین جناسمی این عملیات را یکی از غرور آفرین عملیات های هشت از دفاع مقدس بر شمرد که در ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی آبادان و فاو عراق انجام شده بود.

وی ادامه داد: این رزمایش در قالب گردان ۲۰۰ نفری از بسیجیان شهرستان برگزار اجرا شد که شامل مراحل آزادسازی، عبور از رودخانه اروند رود، آتش محدود، اجرای عملیات بعد از رودخانه اروند به صورت نمایش رزمی به همراه خودروهای نظامی،بازسازی سنگرها با حضور غواصان است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران نوشهر دفاع مقدس را نماد مقاومت و پیروزی ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی دانست و افزود: رزمندگان و شهدا در هشت سال دفاع مقدس با ایثار و از خود گذشتگی همراه با تبعیت از رهبری پیروزی های بزرگی را در تاریخ این کشور رقم زدند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار