معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در خوزستان در سال زراعی ۹۹- ۹۸ با حدود سه برابر افزایش نسبت به سال زراعی گذشته به ۸۳هزار هکتار خواهد رسید.
کد خبر: ۷۸۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 24 September 2019

محمد قاسمی نژاد با بیان اینکه کشت کلزا در سال های اخیر در خوزستان همواره رو به رشد بوده افزود:سال زراعی گذشته (۹۸-۹۷) سطح زیرکشت محصول کلزا در خوزستان ۳۰هزار هکتار بود که حدود چهار هزار هکتار آن در جریان سیلاب فروردین دچار آبگرفتگی و خوابیدگی شد ولی در مجموع حدود ۵۰ هزار تن کلزا به قیمت تضمینی خریداری شد.

وی گفت:بر اساس برنامه هدف گذاری شده ۶۳ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۰هزار هکتار دیم در زمین های مستعد خوزستان زیر کشت کلزا خواهد رفت و پیش بینی می شود در مجموع ۱۴۷هزار تن دانه روغنی کلزا در سال زراعی آینده تولید شود که این هدف با همت و تلاش بهره برداران و نزولات الهی شدنی و قابل تحقق است.

قاسمی نژاد ادامه داد: نشست های هماهنگی و تخصصی برای افزایش سه برابری کشت کلزا با مدیران و دست اندرکاران بخش کشاورزی در خوزستان انجام شده و برنامه ریزی و پشتیبانی از بهره برداران محلی و تامین نهاده های مورد نیاز به خصوص بذر ، در حال انجام است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید علوفه برای تغذیه دام در کشور و برنامه وزارت جهادکشاورزی برای کشت حدود ۶۰۰هزار هکتار کلزا در سال زراعی آینده در کل کشور، پیش بینی کرد با افزایش سه برابری کشت کلزا در خوزستان ۱۴۷هزار و ۵۵ تن دانه روغنی کلزا تولید شود.

وی گفت: ۴۹۰ تن بذر کلزا برای سطوح زیرکشت این محصول در خوزستان در حال تولید در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول است.

قاسمی نژاد از کشت پاییزه غلات در خوزستان در سطح ۹۲۱هزار هکتار در سال زراعی آینده که از اول مهر(فردا) شروع می شود خبر داد وافزود: در سال های آینده سطح زیرکشت کلزا باید به ۲۵ درصد سطح زیرکشت غلات افزایش یابد.

کلزا به دلیل تاب آوری در شرایط متنوع آب و هوایی در بیشتر مناطق کشور ، مقاومت در برابر کم آبی و کنجاله بسیار غنی آن برای مصارف دامی و طیور ، تامین روغن خوراکی مورد نیاز با بهترین کیفیت و خاصیت و درآمد مناسب برای بهره برداران ، مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

کارشناسان بخش زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بهترین زمان کشت دانه روغنی کلزا را در خوزستان نیمه دوم مهرتوصیه کرده اند.

در سال های گذشته بیشتر کشاورزان خوزستانی ، کلزا را در آبان کشت می کردند ولی بنا به تجارب گذشته و امکان خسارت کمتر به کلزاکاران ، کشت کلزا یک ماه عقب جلوتر کشیده شده است.  

وزارت جهاد کشاورزی قیمت ۵۰ هزار ریال برای هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا را به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده که در مقایسه با سال زراعی قبل ، ۱۵ هزار ریال افزایش نشان می دهد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، شیلات و زنبورداری  و عمل آوری ۱۲۴ گونه کشاورزی ، به لحاظ حجم و تنوع تولید رتبه نخست را در کشور دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار